Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort till systemdigital - alltid på tapeten

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Vet inte hur många trådar jag sett som behandlar olika minneskort till olika kameror, främst systemdigital. Rätt hastighet, kvalité och sånt.

Varför inte samla alla i en tråd så folk lättare kan se? Jag börjar med mina erfarenheter så får ni fylla på. Med lite tur så hänger många på, så att allt blir samlat..

> Sandisk Ultra II 2GB - Nikon D70: Inga problem under 2 års tid.

> Sandisk Ultra II 2GB - Nikon D200 Inga problem under 3 veckors(!) tid.

> Sandisk Plus Ultra II 1GB - Ligger i kartong: Inga problem under 1 dags(!) tid.

Tycker för övrigt att denna tråd verkar bra. Bara överös med era erfarenheter om olika kort!

Förstår inte märkesproblematiken. Köper man Sandisk ulta eller extreme så brukar de fungera bra. Men vissa ska alltid jaga lägsta pris på allt. En vacker dag förlorar de bilderna från en värdefull resa som aldrig kan göras om.

sandisk ultra2 1Gb i 300D, 12 månader, inga problem
sandisk extreme3 4Gb i D70s, 7 månader , inga problem.

Albwah skrev:
Vaför är denna tråd så meningslös?

För att det inte finns någon lag som säger att ett visst kort alltid skulle funka till en specifikt kamera.

För att överblicken i en sådan här tråd blir svår att greppa.

För att det finns redan ett gäng "tester" på nätet.

o.s.v

Någon som vet hur Transcend 4/8 GB funkar i D200? Har hört att de ska funka bra rent allmänt.

Senast ändrad:
IBM Microdrive 4GB OEM : Inga problem (förutom hastigheten). Använt detta i över tre år

Ridata 133x 4GB: Inga problem (förutom att det är lika långsamt som microdriven i min mkII)

Sandisk Extreme III 4GB: Skrivfel på minnesbank efter 6 månader, utbytt utan frågor. Nya kortet har funkat utan problem i 3-4 månader.

Ett kort med utsliten logo (vet inte fabrikatet alltså - men det var det billigaste jag hittade när jag köpte det), SD, 256MB, som oftast ligger i bakfickan på jeansen, om jag glömmer mina större kort hemma.

Används till, och har använts till diverse kameror, till mp3-spelare, till att flytta bilder och dokument mm.
Vid ett tillfälle skrev jag upp ett telefonnummer på kortet (med penna alltså).
Kortet är också tvättat en gång, 40 eller om det var 60 grader, med sköljmedel (havsbris). Som tur var körde jag det inte i torktumlaren, däremot centrifugerades det.

Och jo, kortet fungerar forfarande perfekt. Måste ibland gnugga lite på kontakterna dock.

FILM) (ulltand skrev:
Ett kort med utsliten logo (vet inte fabrikatet alltså - men det var det billigaste jag hittade när jag köpte det), SD, 256MB, som oftast ligger i bakfickan på jeansen, om jag glömmer mina större kort hemma.

Används till, och har använts till diverse kameror, till mp3-spelare, till att flytta bilder och dokument mm.
Vid ett tillfälle skrev jag upp ett telefonnummer på kortet (med penna alltså).
Kortet är också tvättat en gång, 40 eller om det var 60 grader, med sköljmedel (havsbris). Som tur var körde jag det inte i torktumlaren, däremot centrifugerades det.

Och jo, kortet fungerar forfarande perfekt. Måste ibland gnugga lite på kontakterna dock.

Snacka om kvalité!

Fler funderingar kring minne; vad vet ni om dessa två märken, vilket är bäst passande till D200? Vilket ses som "bäst"?

Priset är detsamma för båda två

Ridata Pro 150X CF 8GB
Transcend High Speed 120X 8GB

1 x Transcend MMC-Mobile 1GB funkar fint i min Pentax *ist DS (med adapter).
1 x Transcend MMC-Mobile 512, funkar bra i *ist ds
1 x Kingston 128 SD lite slött men funkar bra.
Läste någonstans på Pentax sida att de inte stödde MMC kort, men de gör det!

1 x Sandisk CF 512 MB, gratis från Canon, funkar bra men är lite slött i min 400d.
2 x Sandisk Plus Ultra II 1GB

Kan även tipsa om att Clas ohlsson säljer Sandisk Ultra II kort på 1GB för 172:-

elohim skrev:
Fler funderingar kring minne; vad vet ni om dessa två märken, vilket är bäst passande till D200? Vilket ses som "bäst"?

Priset är detsamma för båda två

Ridata Pro 150X CF 8GB
Transcend High Speed 120X 8GB

Undrar samma sak, jag lägger dock till Kingston Elite Pro Compact Flash I 4GB som pris/gb är likvärdigt.

PS; Jag har en d70s

En till frågeställning.
Kan det vara värt att köpa ett sandisk ultra II som skriver raw filer i 4.535MB/secMB/sec? Om man ställer det emot ett SanDisk Extreme IV 2GB som skriver snabbast (5.272MB/sec) skiljer det cirkus 0.7mb/sec

Mitt primära fotograferande kommer inte att bestå av att flera bilder i rad, snarare ett åt gången.

Vad tycker ni?

PS: Mattias M, vart på C O hittar du
Compact Flash Ultra II för det priset? Kollade hemsidan men hittade ej.

Senast ändrad:
Kul tråd, funderar på ett 4 GB kort nu när jag blivit med 80-talskamera igen o behöver fota rå+jpg mest hela tiden *s*

Hittills har jag levt med två 1 GB Microdrives, de har fungerat alldeles utmärkt och är nog uppe i 100.000 exponeringar per kort, lågt räknat. Fungerar också i nya gluttsnäppan utan problem. Tömmer dem i en batteridriven databank när jag fotar mycket.

Skulle jag få (ännu) mer snurr på serietagningen med vanliga CF månne?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar