Annons

Minneskort till Canon Digital IXUS 800IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

akerberg

Ny medlem
Jag tänkte satsa på ett Sandisk Secure Digital Ultra II 2GB, men fick precis innan jag skulle åka och köpa det höra att det inte var nödvändigt till min kamera.

Vad ska jag satsa på? Jag tar rätt mycket bilder på folk i rörelse, så jag vill ha det bästa för min kamera, ungefär..
 
Du avgör ju själv hur mycket bilder du vill kunna ta, om du e "vanlig" semesterfotograf så tror jag det räcker med 1 gb
 
cast65 skrev:
Du avgör ju själv hur mycket bilder du vill kunna ta, om du e "vanlig" semesterfotograf så tror jag det räcker med 1 gb

Jag tänkte mer på hastigheten på minneskortet. Secure Digital Ultra II har t.ex. en skrivhastighet på 9 MB/s och läshastighet på 10 MB/s.
 
Min erfarenhet säger att det inte spelar någon roll vilket kort jag använder för att fotografera, med mina kameror. Jag har både extreme och Scandinavians egna samt några andra. Däremot är det viktigt att ha en bra läsare kopplad till USB 2 uttaget på min mac.
De flesta SD och CF korten brukar krypa in i macen i nästan tio meg per sekund. Även här är SCPH-s egna läasare för 150 spänn i högsta klass.
Jag har Canon 5D, 30D,10D, G7 och IXUS 850 samt en Panasonic FZ 30-
 
nästan alla minnen som säljs utöver sandisks minnen är snabba minnen. Du sparar max några tior på ett 2gb kort genom att välja absolut långsammaste hastigheten.

Själv köpte jag ett 150x twinmos ultra X 2GB som ska vara snabbare än sandisk extreme III för 400 plus frakt från komplett.
 
du märker absolut ingen skillnad mellan den långsammaste o den snabbaste minnet till den kameran
om du inte ska ta fler än 3bilder i följd

om man tar fler är de bra med snabbare kort för att kameran ska hinna tömma cachminnet

det är bra med snabb kort om du använder kortläsare för att överföre bilderna till datorn
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.