Annons

Minneskort till 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

GGFoto

Aktiv medlem
Funderade på att skaffa ett större kort och Kingstons 32 GB kort känns klart prisvärt.
http://www.dustinhome.se/pd_5010236748.aspx)
Men klarar 50D av att hantera ett 32 GB kort?

Jag mailade Canon och fick till svars att dom rekommenderade inte större än 8 GB, men hänvisade mig att kolla upp det hos korttillverkaren.

Korttillverkaren SanDisk hänvisar till Canon och Kingston svarade inte.

Är det någon som har testat ett 32 GB eller ett 16 GB kort till 50D?

Funderade på att skaffa ett större kort och Kingstons 32 GB kort känns klart prisvärt.

Jag mailade Canon och fick till svars att dom rekommenderade inte större än 8 GB, men hänvisade mig att kolla upp det hos korttillverkaren.

Kör med 8:eek:r eller 4:eek:r.
Lägg inte all ägg i samma korg, som det heter.
Minneskort kan strula och det är bättre att bara förlora lite än det hela.

Bättre att förlora inget alls än lite, därför har jag helst inte lösa kort med mig.

Så jag är också intresserad, är det någon som har testat större än 8 GB kort i 50D?

Canon kan förstås inte garantera funktionen på CF-kort från olika tillverkare men rent generellt så borde dom kunna ge ett svar om hur stora kort deras egena kameror kan hantera.
I de tester som gjorts avseende hastighet med olika kort i en 50D så har Rob Galbraith , http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9672 ,bl a testat med 32GB-kort från Sandisk

Canon kan förstås inte garantera funktionen på CF-kort från olika tillverkare men rent generellt så borde dom kunna ge ett svar om hur stora kort deras egena kameror kan hantera.
I de tester som gjorts avseende hastighet med olika kort i en 50D så har Rob Galbraith , http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9672 ,bl a testat med 32GB-kort från Sandisk

Fungerade det bra med kortet då?

När jag tidigare skulle köpa en 16 GB kort till en 20D så sa de på Cyberphoto att den förmodligen fungerar att fota med, men att den går inte att formatera i kameran.

Jag håller mig också till max 8 Gb. Det kan bli segt med större kort och är att ta lite stora risker. Jag har ett 16 Gb kort, men använder det sällan. 8 Gb och 4 Gb Ultra IV är mitt råd.

Hög hastighet väljer man om man har snabb läsare - läser man direkt i kameran med USB-kabel så duger Ultra III utan problem.

Fungerade det bra med kortet då?

När jag tidigare skulle köpa en 16 GB kort till en 20D så sa de på Cyberphoto att den förmodligen fungerar att fota med, men att den går inte att formatera i kameran.

Det står i den långa utförliga inledningen till hela testen att korten formatteras i kameran.
Men jag kan ju inte lova att det kommer att fungera bra :)

Jag själv skulle för mitt liv inte vilja komma hem med 32GB bilder att inspektera och sortera. Kör med 2 st 4GB till min 40D fast det är förstås lite mindre filer ifrån den jämfört med 50D

Samma här, har inga problem.

Extreme IV har man väl bara nytta av då kamerabufferten är full och man väntar på at den ska tömmas? Onödigt dyra om man inte har behov av just det, tycker jag.

Om man har en Firewire B läsare så har man nytta av farten när man tankar ner bilderna, annars så duger III gott, men jag har fått för mig att IV är stabilare efter vissa problem med vissa (nu uppdaterade) firmwars på vissa hus. Säkert är Extreme III korten lika bra, men jag har hållt mig till II och IV när det gäller CF och till II och III när det gäller SD.

IV korten är snabbare i min snabba läsare, men med USB2 läsare så tjänar man nog inget eller väldigt lite på UDMA korten. Ultra II korten är markant långsammare även i USB2 läsaren.

Stora kort fungerar nog, men de brukar bli segare i verkligheten även om jag inte vet varför.

Hög hastighet väljer man om man har snabb läsare - läser man direkt i kameran med USB-kabel så duger Ultra III utan problem.

Eller om man vill ta långa bildserier med max prestanda.

Från en test av 50D:
Shooting Speed
Because of the camera's built-in memory buffer you can get those 16 RAW (90 JPEG) files with any CF card you have (that has the space). I was getting slightly better than expected bursts of 18-19 RAW images before the camera started to slow down. Notice I said slow. With a new 4GB Sandisk Ducati Edition CF card after the 16 or so RAW shots I could still shoot but at a slower pace, around 2-3 frames a second. Where the speed of your CF card comes into play is how long you have to wait to shoot again after you've filled the camera's buffer.

With the Sandisk Ducati card the wait was between 5 and 6 seconds to completely empty the buffer. With a newer Sandisk Extreme III card I had to wait between 8-9 seconds for the buffer to empty to the card. With an older 2GB Sandisk Ultra II I had to wait an agonizing 38 seconds until the camera's buffer wrote the last image files to the CF card. Obviously, if you're shooting long action sequences you'll want to invest in a card like the Sandisk Ducati Edition. If you're shooting at a slower pace, portraits, landscapes or average snapshot, you can get by with a slower card. In any case I would invest in cards of at least 2GB. Nowadays you can pick up a 4GB card pretty cheaply and it can hold approximately 692 JPEGs or 180 RAW images.

Å fan!

Kul att Canon har jobbat på så att de faktist ytnyttjar farten hos de värsta korten. Till ringa glädje för mig som har korten i gamla 350D och en 40D, men ändå.

...
Från en test av 50D:
Verkar stämma ganska bra, testade med 50D och Sandisk 3 (30mb/s) nyss.
18 bilder innan den började sagga, sedan 1-2 i sekunden och ca 8-9 sekunder innan buffern vart tömd.

Kan ingen ge ett vettigt exempel på när man behöver ta 6 bilder/s i mer än tre sekunder?
Jag har aldrig behövt det och har lite svårt att se behovet.

Det kommer tio löpare tätt efter varandra, och jag vill ha 5-6 bilder av var och en. Alltid är det ju någon som ser fånig ut, har handen på fel ställe eller på annat sätt inte är till sin fördel, och det är lögn att parera in enstaka avtryck på varje person i en sån flock och på så sätt få en vettig bild av var och en. Med några stycken bilder på var och en finns det goda chanser att åtminstone någon är både hyfsat skarp och dito vettig.

Med min 40D får man dosera avtrycken lite, så går det ganska bra. Men med en 50D och UDMA-kort skulle det gå lättare.

Verkar stämma ganska bra, testade med 50D och Sandisk 3 (30mb/s) nyss.
18 bilder innan den började sagga, sedan 1-2 i sekunden och ca 8-9 sekunder innan buffern vart tömd.

Kan ingen ge ett vettigt exempel på när man behöver ta 6 bilder/s i mer än tre sekunder?
Jag har aldrig behövt det och har lite svårt att se behovet.

Meg jpg kan jag bursta 1299 bilder i full fräs (ca 6,5 bilder/s). Utrustning Canon 50D och Sandisk Extreme IV 8GB. Har dock inte haft någon praktisk nytta av så långa bildserier hittils.. :D

Jag har nyligen köpt min första 50D, och undrar ifall det blir bra om jag kör en "SanDisk Compact Flash Extreme 8GB 60MB/s" eller ska jag hålla mig till 4GB?
Jag kommer enbart att fotografera landskap.

Senast ändrad:
Jag har nyligen köpt min första 50D, och undrar ifall det blir bra om jag kör en "SanDisk Compact Flash Extreme 8GB 60MB/s" eller ska jag hålla mig till 4GB?
Jag kommer enbart att fotografera landskap.

Känns lite onödigt då Jpeg & RAW ger ger i finasteläget långt ifrån 60mb/s. Antar att du kommer köra i RAW så storleksmässigt så vore 8Gb men hastigheten kommer du inte kunna utnyttja så mkt. Ev blir det något snabbare överföring till datorn sen.

Känns lite onödigt då Jpeg & RAW ger ger i finasteläget långt ifrån 60mb/s. Antar att du kommer köra i RAW så storleksmässigt så vore 8Gb men hastigheten kommer du inte kunna utnyttja så mkt. Ev blir det något snabbare överföring till datorn sen.

Hur menar du långt ifrån 60mb/s? En sak om man bara fotar just landskap och singelbilder (kanske enbart det du syftade på?), men om man fotar serier så drar det ju iväg ganska(väldigt) snabbt(även om man bara fotar JPEG). Att överföringen går betydligt snabbare till datorn än med ex. Extreme III eller IV måste väl vara fallet (så länge kortläsaren kan hantera det vill säga)!?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar