Annons

Minneskort, snabbt svar gärna...:)

Produkter
(logga in för att koppla)

zizela

Medlem
Hej

Jag har nu köpt min första kamera en 450, ler.... Sitter nu vid datorn och ska beställa minneskort, men vilket ska man ha? Jag tror på att ha flera då jag tänker mig risken om ett försvinner så blir det inte så kul.... Skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig och räta ut frågetecknen ganska snart då jag åker bort på lördag:)
 
Hej Björn

Tack för ditt svar! Hur långt kommer man på ett sådant minne? Behöver man 2 ?

/cecilia
 
Om du tror att du kommer att fotografera intensivt ibland, t ex använda seriebildstagning, skulle jag rekommendera ett snabbare kort än Sandisk Ultra. När kamerans buffert är full kan du nämligen inte ta några kort alls, och bufferten töms betydligt snabbare med t ex Sandisk Extreme. De där hundralapparna man kan spara kan känns nog väldigt lite värda när man missar Bilden.
 
Fotar du i JPEG får du in ungefär 3200 bilder på ett sånt kort.
Fotar du i RAW blir det närmre 450 bilder.
 
Först och främst, den typ av minneskort som 450D använder heter SD (Secure Digital), numera SDHC.

För det andra föreslår jag att du väljer fabrikatet SanDisk. De är ledande, och har god pålitlighet, förutsatt att du inte beställer på Ebay, för där är 95% av det som påstås vara SanDisk-minneskort bara dåliga förfalskningar från sydostasien... :-(

SanDisk har förstås olika varianter, men jag föreslår att du väljer deras Extreme III. Anser att den f.n. är den bästa kompromissen mellan pris, prestanda och framtidssäkerhet. Observera att detta råd inte är generellt, utan gäller enbart kameror i 450D-klassen. Några kameror kan hantera betydligt snabbare kort, t.ex. Sony A700. Har du en kamera i den klassen så behöver du skaffa Sandisk Extreme IV eller snabbare, ifall du vill kunna utnyttja dessa kamerors snabbhet fullt ut.

Vilken storlek man vill ha på sina minneskort är förstås väldigt individuellt. Det beror också på ifall du huvudsakligen kör med JPEG eller med RAW-format. Om du vill ha lite fler kort med lite mindre minne, så är 1 till 2 GB lagorm för JPEG, och 2 till 4 GB för RAW. Dock tror jag att det på de flesta ställen kan vara svårt att hitta mindre än 4 GB-kort numera. Två sådana här kort kan vara lagom att börja med.

Scandinavian Photo tar f.n. 329 kr för SandDisk SDHC Extreme III 4GB 30MB/s. Det finns/har även funnits en långsammare Extreme III 20 MB/s version, som förmodligen räcker bra till din 450D. Titta efter vad det står i bruksanvisningen om detta.


Edit: Medan jag skrev dök det upp en massa folk som helt klart skriver snabbare än vad jag gör... :)
 
Dustin har Kampanj nu så köp 2st kort så har du backup
Grymt bra pris!
Fast det där är ju ett "långsamt" Extreme, bara marginellt snabbare än Ultra. Tyvärr har Sandisk krånglat till benämningarna på sina kort, så man måste läsa det finstilta för att veta vad man köper.

Scandinavian Photo tar f.n. 329 kr för SandDisk SDHC Extreme III 4GB 30MB/s. Det finns/har även funnits en långsammare Extreme III 20 MB/s version, som förmodligen räcker bra till din 450D. Titta efter vad det står i bruksanvisningen om detta.
Eller så tar man en titt i Galbraiths tester (som visserligen inte uppdaterats på ett tag).
 
Dustin har Kampanj nu så köp 2st kort så har du backup
Grymt bra pris!
http://www.dustinhome.se/pd_5010108141.aspx
Hmm, jo det är i och för sig ett mycket bra pris. MEN! Dessa kort är anpassade för att användas i videokameror, och jag är inte säker på att de är så bra för DSLR-kameror. Dessutom är de långsammare - 20 MB/s.

Jag skulle aldrig chansa på detta - det är inte värt att riskera sina bilder, som ju ibland är helt ovärderliga. :)

I varje fall inte utan att i så fall först noga ha kollat med SanDisk ifall videokorten verkligen kan användas även i DSLR-kameror utan problem.

Väljer du att köpa från Dustin så skulle jag rekommendera att du istället köper dessa:
http://www.dustinhome.se/pd_5010300291.aspx
SANDISK EXTREME SDHC 4GB 30MB/S 295 kr
 
Hmm, jo det är i och för sig ett mycket bra pris. MEN! Dessa kort är anpassade för att användas i videokameror, och jag är inte säker på att de är så bra för DSLR-kameror. Dessutom är de långsammare - 20 MB/s.

Jag skulle aldrig chansa på detta - det är inte värt att riskera sina bilder, som ju ibland är helt ovärderliga. :)

I varje fall inte utan att i så fall först noga ha kollat med SanDisk ifall videokorten verkligen kan användas även i DSLR-kameror utan problem.

Väljer du att köpa från Dustin så skulle jag rekommendera att du istället köper dessa:
http://www.dustinhome.se/pd_5010300291.aspx
SANDISK EXTREME SDHC 4GB 30MB/S 295 kr

Vilket också råkar vara det kort som Sandisk rekommenderar....
http://www.sandisk.com
 
Alla SD/SDHC kort är extremt långsamma när man skall ladda över bilderna till datorn. Bättre att köpa kamera som klarar av CF (CompactFlash) kort. Dom jobbar upp till tre ggr så snabbt. Eller så får man köpa stora kort som det tar lika lång tid att fylla med nya bilder, som att tömma. Hur som helst, enerverande att vänta!
 
Alla SD/SDHC kort är extremt långsamma när man skall ladda över bilderna till datorn. Bättre att köpa kamera som klarar av CF (CompactFlash) kort. Dom jobbar upp till tre ggr så snabbt. Eller så får man köpa stora kort som det tar lika lång tid att fylla med nya bilder, som att tömma. Hur som helst, enerverande att vänta!

Men det rådet känns aningen udda eftersom diskussionen inte rör format utan vilken typ av kort trådskaparen ska köpa. Hon har nyss köpt sin kamera.
 
Men det rådet känns aningen udda eftersom diskussionen inte rör format utan vilken typ av kort trådskaparen ska köpa. Hon har nyss köpt sin kamera.

Det finns ju bara en typ som passar! SD eller SDHC.
SD finns väl bara upp till 2GB så dem är ju inte så roliga.

Andra kameraköpare kanske läser och tänker sig för en runda till ;-)
 
...
Eller så tar man en titt i Galbraiths tester (som visserligen inte uppdaterats på ett tag).
Av denna tabell framgår varför man inte ska köpa Ultra II...

Däremot ger den inte svar på ifall du verkligen behöver 30 MB/S-versionen istället för 20 MB/S, eftersom Gailbraith tydligen inte har testat denna utan enbart 20 MB/s-versioner.

Tittar man på vad SanDisk själva rekommenderar för minneskort till 450D, så rekommenderar de alla storlekar av Extreme III 30 MB/s, och som "Andra kompatibla SanDisk-produkter" skriver de att även Extreme III 20 MB/s och Ultra II 15 MB/s kan användas..

Dock! Det framgår INTE ifall de menar att de två senare är tillräckliga för att kunna köra 450D med den fulla hastighet just den förmår, eller ifall de menar att de är perfekt användbara (vilket de naturligtvis är) men att de reducerar kamerans hastighetsprestanda.

Själv skulle jag utgå ifrån att dessa båda "Andra kompatibla SanDisk-produkter" faktiskt inte klarar att ge din 450D full prestanda. De rekommenderar ju inte dessa, de skriver bara att de "är kompatibla"... Är din kassa mager är de ju billiga att komma igång med, men annars rekommenderar jag (i likhet med SanDisk...) som sagt någon av 30 MB/s-varianterna.


Obs! SanDisk tillverkar ju ännu snabbare kort, som Extrem IV och Extreme Ducati, men dessa får tydligen 450D att storkna (enligt Gailbraith), eftersom 450D egendomligt nog blir LÅNGSAMMARE med dessa snabbare kort(!). Vilket knappast är det normala. Även om en viss kameramodell inte kan utnyttja ett kort som är snabbare än kameran själv är, så brukar ju kameran då komma upp åtminstone till sin egen maxhastighet.

Hoppas att du kan ha någon nytta av det här!
 
Senast ändrad:
Nu har jag köpt.....

Hejsan allihopa!!!


Och tack för era svar, jag har nu inhandlat 2st 8gb San Disk minnen och hoppas ja kommer att klara mig på dom ett tag... Jag köpte även ett UV-skydd, putsduk, väska, så jag hoppas att det duger ett tag för en nybörjare som jag är... Kul att få så mycket respons och svar från er här på forumet. Nu längtar jag till jag får min kamera så jag kan bli en mera trogen fotosidan-användare och lägga ut lite bilder och så!!!

Ha en trevlig sommar
/Cecilia
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.