Jag tror inte att det är storleken som sätter begränsningen för om en kamera ska ha ett inbyggt flashminne. Idag så är det stora problemet med många elektronikkomponenter att det är svårt att göra kapslingen (plasten) så liten som behövs samt värmen som alstras från komponenterna.
Men även om dom får plats så tror jag inte att vi kommer se inbyggda minnen i kameror på bred front på många år av flera anledningar:
1) När man jobbar med utvecklingsarbete så måste man alltid ställa sig frågan vad som är kundnyttan med det man lägger till. Om man ökar kosten för produkten så måste det ge kunden något extra som gör att denne är beredd att betala extra för just min produkt. Vad är nyttan med att ha minnet internt? Visst är det blir ju billigare och billigar så det går att få in, men även de externa blir ju billigare!
2) Precis som skrivits tidigare så har flash-minnen ett begränsat antal skrivningar och jag skulle inte som konsument acceptera att min i övrigt fullt fungerande kamera lägger av för att minnet är sönderskrivet.(Eftersom detta antagligen skulle vara vanligare på en DSLR så tror jag att inbyggt minnne först kommer att komma på kompaktkameror).
3) Minnet som du monterar in i kameran upphandlas säkert minst 6mån innan lansering och har du 1,5års livslängd på produktionen så har du 2års prisfall som du missar. Så om vi tar det ursprungliga exemplet ett minne som kostar 2700:- men som andra kan köpa för 495:-, din kamera är alltså 2200:- dyrare än andra modeller och märken som precis lanserats. Visst kan man omförhandla priset under tiden men även det kostar pengar som läggs på produktpriset.
4) Hur stort ska minnnet vara? Om någon använder kameran utan att ta så många bilder varje gång och bara kör jpg så vill inte denne inte betala för ett inbyggt 4Gb minnne medans en som fotar mkt varje gång och i raw inte klarar sig med ett 512Mb minne. Då är det bättre med externa minnen där kunden kan betala för det minnet som passar denne bäst.
Men visst, när minnen blivit så säkra och billiga och pixel-hysterin sansat sig så kan bekvämligheten att inte behöva köpa till ett minneskort eller behöva hantera flera sådana så kan det nog tänkas vara ett bra alternativ.