Annons

Minneskort - och vad kommer sen?

Produkter
(logga in för att koppla)

foto c@t

Medlem
Läste med intresse i en recension om minneskort. Upptäckte där att priser på minnneskort bokstavligen har rasat.

2695 kronor för ett minneskort för drygt två år sen har blivit till 495 kronor för samma antal megabite. Det finns säkert en nedre gräns för hur mycket ett minneskort kan/ska kosta. Samtidigt undrar jag vad som kan tänkas hända längre fram.

(A) Kommer det kameror med exempelvis 512 mb som inbyggd minne som standard?

(B) Kommer nåt helt annat lagringsmedia för stillbildskameror än minneskort?
 
Inbyggda hårddiskar låter som en självklar fortsättning.

Det finns ju många mp3-spelare med väldigt stor lagringskapacitet på förhållandevis liten fysisk storlek.
Speciellt på systemkameror som är ganska stora borde det gå att slänga in någon hårddisk någonstans.

Som vanligt är dock företagen smarta/giriga och utvecklar ingenting FÖR fort, utan man ska ju helst behöva byta kamera så ofta som möjligt.
 
hårddiskar i kameror tror inte jag vi kommer se någonsin i en kamera. Hårddiskar över huvudtaget börjar försvinna mer o mer inom vissa områden. Däremot har vi nog bara skrapat på ytan närdet gäller dessa ickemekaniska flashminnena.

Redan idag sälj bärbara datorer med flashminnen istället för Hårddisk på 30GB...
 
Jag tolkar de här två svaren som att man är enig om att större minneskapacitet är vänta. Och det betyder att dagens relativt små minnen (som ingår i priset på en kamera) är nåt som kan vara på väg ut.

För väldigt många år sen var en kamerablixt nåt som var tillvalsprodukt för kameraköparen. Kanske de där små minneskorten/internminnen går samma väg.

Jakten på allt större bildskärmar och allt fler megapixlar tycks i viss mån ha avstannat. Att man från tillverkarhåll skulle kunna börja erbjuda större och bättre minneskapacitet i ett allt-i-ett-kit tillsammans med kameran kan naturligtvis vara intressant.
 
Något som man måste tänka på när det gäller minneskort är att de har ett begränsat antal skrivningar. De minnen som vi använder i våra kameror har förhållandevis få dessutom.

Om det skulle vara inbyggt i kameran bör det ju ändå hålla för ett antal miljoner skrivningar. I dagsläget finns det några tillverkare som gör minneskort för industribruk (exempelvis istället för hårddiskar i datorer) men de kostar då något mer.
 
En glad amatör som jag kanske tar omkring 1000 bilder per år. Det minneskortet jag anskaffade 2003 funkar än, och funkar förmodligen ytterligare ett antal år. Kameran lär lägga av innan minneskortet ger upp. Det är jag tämligen övertygad om.
 
McIsaac skrev:
Något som man måste tänka på när det gäller minneskort är att de har ett begränsat antal skrivningar. De minnen som vi använder i våra kameror har förhållandevis få dessutom.

Om det skulle vara inbyggt i kameran bör det ju ändå hålla för ett antal miljoner skrivningar. I dagsläget finns det några tillverkare som gör minneskort för industribruk (exempelvis istället för hårddiskar i datorer) men de kostar då något mer.

Vad kan man räkna med för livslängd då? Jag har tagit 8000 bilder på 1,5 år med mitt minneskort... handlar det om 1 000, 10 000, 100 000 eller 1 000 000 gånger som man kan formatera kortet?

/Peter
 
Peter A F skrev:
Vad kan man räkna med för livslängd då? Jag har tagit 8000 bilder på 1,5 år med mitt minneskort... handlar det om 1 000, 10 000, 100 000 eller 1 000 000 gånger som man kan formatera kortet?

/Peter

Läste någonstans att det ska klara runt 10.000 skrivningar. Så om du har ett minneskort på 1gb så får det plats, säg 100 bilder. 100 x 10.000 = 1.000.000. En million bilder alltså.
 
Dessutom används algoritmer för skrivningen som ser till att alla minnesceller används lika ofta.
 
Jag tror inte att det är storleken som sätter begränsningen för om en kamera ska ha ett inbyggt flashminne. Idag så är det stora problemet med många elektronikkomponenter att det är svårt att göra kapslingen (plasten) så liten som behövs samt värmen som alstras från komponenterna.

Men även om dom får plats så tror jag inte att vi kommer se inbyggda minnen i kameror på bred front på många år av flera anledningar:

1) När man jobbar med utvecklingsarbete så måste man alltid ställa sig frågan vad som är kundnyttan med det man lägger till. Om man ökar kosten för produkten så måste det ge kunden något extra som gör att denne är beredd att betala extra för just min produkt. Vad är nyttan med att ha minnet internt? Visst är det blir ju billigare och billigar så det går att få in, men även de externa blir ju billigare!

2) Precis som skrivits tidigare så har flash-minnen ett begränsat antal skrivningar och jag skulle inte som konsument acceptera att min i övrigt fullt fungerande kamera lägger av för att minnet är sönderskrivet.(Eftersom detta antagligen skulle vara vanligare på en DSLR så tror jag att inbyggt minnne först kommer att komma på kompaktkameror).

3) Minnet som du monterar in i kameran upphandlas säkert minst 6mån innan lansering och har du 1,5års livslängd på produktionen så har du 2års prisfall som du missar. Så om vi tar det ursprungliga exemplet ett minne som kostar 2700:- men som andra kan köpa för 495:-, din kamera är alltså 2200:- dyrare än andra modeller och märken som precis lanserats. Visst kan man omförhandla priset under tiden men även det kostar pengar som läggs på produktpriset.

4) Hur stort ska minnnet vara? Om någon använder kameran utan att ta så många bilder varje gång och bara kör jpg så vill inte denne inte betala för ett inbyggt 4Gb minnne medans en som fotar mkt varje gång och i raw inte klarar sig med ett 512Mb minne. Då är det bättre med externa minnen där kunden kan betala för det minnet som passar denne bäst.

Men visst, när minnen blivit så säkra och billiga och pixel-hysterin sansat sig så kan bekvämligheten att inte behöva köpa till ett minneskort eller behöva hantera flera sådana så kan det nog tänkas vara ett bra alternativ.
 
Jag tror att Jonny har rätt i det han säger. För att ett företag ska tänka på att bygga in minneskortet måste det i slutändan betyda mer pengar för företaget.

Sen angående antal skrivningar så har jag inte hittat några siffror som kan sägas vara helt förtroendeingivande. Allt från 10000 till 1000000 nämns på olika ställen. Det är också troligt att, som sagt ovan, det först och främst blir på kompaktkameror som det eventuellt skulle vara intressant med inbyggt minne och då räcker kanske, låt oss säga, 500000 skrivningar. Det som gjorde mig tveksam var att jag i yrkeslivet har tittat lite på att använda Windows på en PC med flash-kort istället för hårddisk. Detta skulle då behöva klara åtskilliga skrivningar då man kan tänka sig att en hel del data skrivs till kortet. För den intresserade står det lite mer i ämnet på denna sida: http://www.automation.com/sitepages/pid1083.php
 
Visst vore det praktiskt med 512 MB eller en GB fast i kameran utifall minneskortet sviker, blir fullt plötsligt eller glöms kvar hemma... Mer än en gång har jag gått ut med hunden o haft kameran med, medan minneskortet suttit kvar i kortläsaren hemma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.