Annons

Minneskort kan ej läsas i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Alfred_d

Medlem
Hej!

Jag har en Canon eos 500D och ett sandisk minneskort på 8 GB
I kameran så kan jag se bilderna, men jag kan inte öppna de i datorn som jag har kunnat innan.
Det kommer upp ett felmedelande (Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas.)
Men det går att se bilderna i kameran! Är det fel på minneskortet?

/Tacksam för hjälp !!!

Bilagor

• kn.jpg
    kn.jpg
    27 KB · Visningar: 3,344
Testa med ett annat minneskort .

Elr ja , jag menar såklart , testa minneskortet på en annan data och se om de fungerar

Läsaren i datorn kan ju vara paj?
Går det inte att föra över bilderna direkt via kameran?
Den innehåller ju redan en kortläsare.

/Peter

Hej!

I kameran så kan jag se bilderna, men jag kan inte öppna de i datorn som jag har kunnat innan.
Det kommer upp ett felmedelande (Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas.)

/Tacksam för hjälp !!!

Brukar du inte föra över bilderna med Canons egen programvara, direkt från kameran? Att ta i och ur ett minneskort är inget att rekommendera. Det sliter onödigt och ökar risken för tekniska problem.

Att ta i och ur ett minneskort är inget att rekommendera. Det sliter onödigt och ökar risken för tekniska problem.

Kvalificerat skitsnack, minneskort är konstruerade för att tas ur och sättas i upprepade gånger. Snarare är risken att du får oxid på kontakterna, med därpå följande störningar, om du byter för sällan.

När det gäller frågeställarens problem undrar jag om detta minneskort tidigare har kunnat läsas av denna kortläsare? Annars låter det mest som att du har fått ett korrupt filsystem, det bästa är att formatera kortet i kameran efter varje tömning.

För att försöka rädda det som finns på kortet kan du testa med ett filräddningsprogram, exempelvis PC Inspector Smart Recovery som är helt gratis: http://www.pcinspector.de/SmartRecovery/info.htm?language=1

en vild chansning (om det är en ny kortläsare):

Jag hade själv ett liknande problem med en nyinköpt kortläsare - - Det visade sig att själva springan till CF-kortläsaren inte verkade vara helt i position med piggarna/kretskortet vilket gjort att inte alla "kontakter" på kortet kunde läsas av. - jag lyckades dock till sist att med lite försiktigt pushande manövrera piggarna i rätt läge med kortet och kunde då läsa det.

Kvalificerat skitsnack, minneskort är konstruerade för att tas ur och sättas i upprepade gånger. Snarare är risken att du får oxid på kontakterna, med därpå följande störningar, om du byter för sällan.

Vilket skön ton du har ...

Jag gav ett råd, baserat på egna och andras erfarenheter. Att du aldrig råkat ut för trasiga kontakter innebär inte att du måste ta fram den oförskämda megafonen. Det blir mest larvigt.

Eftersom det går alldeles utmärkt att föra över bilder utan att ta ur ett minneskort är det min rekommendation. Att man kan sätta i och ta ur ett minneskort är för väl. Annars vore det svårt att byta när det är fullt.

Senast ändrad:
Hej!

/Tacksam för hjälp !!!

Det kan vara så att din dator inte klarar av att läsa minneskort som är högre en 4 GB.
Jag hade samma problem men min 8 GB kort från en Canon kamera som läser kortet utan problem, men det gör inte datorn.
På din kamera har du en SDHC kort på 8 GB men jag tror att din dators minneskortläsare kan läsa bara SD och kanske andra format också men inte högre än 4 GB.

Testa på annan dator eller skaffa ett minneskortläsare som klarar av SDHC.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar