ANNONS
Annons

Minneskort i munnen...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror fortfarande mest på något som slipar ytan på kontakten. Och anledningen till att jag föreslog att köra den fram och tillbaka i tex en kortläsare är ju att det inte är det lättaste att komma åt kontakterna i ett CF kort.
Men om ni ska använda medel så skulle jag använda kontaktspray som ju är ämnat för sådant.

http://www.conrad.se/KONTAKTSPREJ-6...nrad-swe&pi=812297&ci=SHOP_AREA_19753_2303010

Kontaktspray kortsluter elektronik, ANVÄND INTE där det riskerar bli kontakt mellan olika ledare som normalt inte ska ha kontakt.

Kontaktspray kortsluter elektronik, ANVÄND INTE där det riskerar bli kontakt mellan olika ledare som normalt inte ska ha kontakt.

Nu ska du ju inte knäcka upp kortet och spraya på elektroniken. Ett CF kort som är helt har isolerade kontaktorer så om kortet som i trådskaparens fall sannolikt är ärgat (förutsatt att det inte är knäckt, men det tvivlar jag på) så kan det visst vara en bra lösning. Men som jag sa, först skulle jag testa mekanisk nötning.

Nu ska du ju inte knäcka upp kortet och spraya på elektroniken. Ett CF kort som är helt har isolerade kontaktorer så om kortet som i trådskaparens fall sannolikt är ärgat (förutsatt att det inte är knäckt, men det tvivlar jag på) så kan det visst vara en bra lösning. Men som jag sa, först skulle jag testa mekanisk nötning.

Det är en helt onödig risk med 556 el liknande, barnsaliv var sist jag kollade inte olje/fetthaltig.

556 kortsluter väl inte? Annars kan jag hålla med om användandet av olika medel. Barnsaliv är vattenlösligt, vatten är ett utmärkt och milt lösningsmedel. Tillsätt lite diskmedel om det känns befogat. I alla "medelanvändares" värld ett klart underskattat rengöringsmedel. Har kontaktytorna ärgat är det nog mekanisk rengöring som gäller i alla fall.

Det är en helt onödig risk med 556 el liknande, barnsaliv var sist jag kollade inte olje/fetthaltig.

Nej men förmodligen salthaltigt och fuktigt, så kontakterna oxiderar/ärgar. Vet själv av egen erfarenhet att när min kille sög på min mobils kontakter så oxiderade/ärgade dom blixtsnabbt. Det löste jag genom mekanisk rengöring eftersom man kom åt dom. Kontaktspray löser upp ärg/oxidering. Så det är den egenskapen man vill åt, inte avfettande egenskapen.
Däremot så håller jag helt med om att man i möjligaste mån ska låta bli vätskor om man kan.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto