Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Minneskort i munnen...
- Trådstartare cbr1000
- Start datum
casting
Aktiv medlem
En gissning är ju att kontakterna har ärgat, så kanske fungerar det om man tar kortet och sticker in det i en kortläsare många gånger. ut och in, ut och in.... Då kanske det slipas ner. Alternativet vore ju att få in något i som små hålen, men det kanske är svårt. att göra proceduren i kameran är väl inte att rekommendera för då slits kanske kameran kontakter i onödan.
Observera att detta bara är ren spekulation från min sida.
Kustbo
Aktiv medlem
Onekligen ett udda scenario men lite småcharmigt mitt i eländet ;-)
Håller med om att det sannolikt är beläggning på kontaktytorna, men ärg brukar behöva lite tid, men saliv lär skapa en beläggning på kontaktytorna det med och den måste bort, mekanisk nötning lär funka men kan skada mera än göra nytta.
Jag skulle försöka rengöra ytorna med en fin olja för finmekanik som löser upp olika material som fett och annat, och sedan torka av med en våt trasa med alkoholbaserat medel som de våtservetter som finns för rengöring av elektronik, dessa tar bort smuts och fett utan att lämna spår då alkoholen dunstar bort snabbt.
Men säger som ovan det är ett förlag jag har itne testat detta på just minneskort men dock på annan alektroniks utrustnings kontakter och då har det hjälpt iaf!
Håller med om att det sannolikt är beläggning på kontaktytorna, men ärg brukar behöva lite tid, men saliv lär skapa en beläggning på kontaktytorna det med och den måste bort, mekanisk nötning lär funka men kan skada mera än göra nytta.
Jag skulle försöka rengöra ytorna med en fin olja för finmekanik som löser upp olika material som fett och annat, och sedan torka av med en våt trasa med alkoholbaserat medel som de våtservetter som finns för rengöring av elektronik, dessa tar bort smuts och fett utan att lämna spår då alkoholen dunstar bort snabbt.
Men säger som ovan det är ett förlag jag har itne testat detta på just minneskort men dock på annan alektroniks utrustnings kontakter och då har det hjälpt iaf!
cbr1000
Aktiv medlem
Onekligen ett udda scenario men lite småcharmigt mitt i eländet ;-)
En droppe 5-56? Brukar ju lösa det mesta...
Kustbo
Aktiv medlem
En droppe 5-56? Brukar ju lösa det mesta...
Jo det gör det men jag befarar att det är lite för tufft i detta fallet därav rekomendationen om en finare olja typ rullolja (för fiskerullar), det löser också upp beläggnignar men är mildare och guldpläteringen på kortets kontakter är tunn och får inte skadas.
Annars är jag storkonsument på 5-56 då det funkar till nästan allt ;-)
Fredrik183
Aktiv medlem
Jag tror också på att skölja kortet i vatten, batterivatten är säkert bättre än kranvatten och lätt att få tag på på en mack. Tänker på den kamera som legat ett år på havsbottnen ur vilken bilderna kunde räddas. Saliv innehåller ju salt, kanske har avlagringar bildats som kortsluter något. Men testa först bara med att rengöra kontaktytorna. Men låt kortet torka ordentligt några dygn innan du försöker använda det efter sköljningen. Funkar inte detta så blötlägg kortet något dygn och torka och testa igen. Funkar det inte då har du säkert förstört kortet i räddningsförsöken Jag blötlade en gång en telefon som badat i mjölk och var stendöd på detta vis. Efter torkning fungerade den igen.
iSolen.se
Guest
Jo det gör det men jag befarar att det är lite för tufft i detta fallet därav rekomendationen om en finare olja typ rullolja (för fiskerullar), det löser också upp beläggnignar men är mildare och guldpläteringen på kortets kontakter är tunn och får inte skadas.
Annars är jag storkonsument på 5-56 då det funkar till nästan allt ;-)
5-56 är ju kontaktspray, det är väl inte det bästa att få in bland elektroniken?
Skölj i (avjonat)vatten, vänta ett par dygn och hoppas på det bästa. Rengör kontakterna med vanlig linsrengöringsvätska som inte lämnar spår.
iSolen.se
Guest
En gissning är ju att kontakterna har ärgat, så kanske fungerar det om man tar kortet och sticker in det i en kortläsare många gånger. ut och in, ut och in.... Då kanske det slipas ner. Alternativet vore ju att få in något i som små hålen, men det kanske är svårt. att göra proceduren i kameran är väl inte att rekommendera för då slits kanske kameran kontakter i onödan.
Då pajar du kanske kortläsaren också.
ErlandH
Aktiv medlem
Med tanke på att det är ett CF-kort är det kanske inte så lätt att "torka av". Och jag skulle nog undvika att blanda in olja i processen. Den lär inte göra mycket nytta; eventuella beläggningar kommer ju från saliv och är alltså vattenlösliga, inte oljelösliga.Jag skulle försöka rengöra ytorna med en fin olja för finmekanik som löser upp olika material som fett och annat, och sedan torka av med en våt trasa...
Rent vatten tror jag mer på, möjligen med en droppe diskmedel. Eller ren alkohol om vattnet inte hjälper.
För övrigt tål minneskort mer än man kanske tror, själv har jag kört SD-kort i kulörtvätt 60 grader mer än en gång utan några problem.
Tobber
Aktiv medlem
Skulle nog vara försiktig med vätskor ,möjligen på en tops i så fall
Försök istället försiktigt att skrapa bort ev beläggning på kontaktytorna med en rits eller någon fin liten skruvmejsel eller pröva med ett suddegummi,har en lagom fin,liten slipande effekt ,på lättare beläggningar
Använd absolut inte 5-56 !!!!!
Tobbe
Försök istället försiktigt att skrapa bort ev beläggning på kontaktytorna med en rits eller någon fin liten skruvmejsel eller pröva med ett suddegummi,har en lagom fin,liten slipande effekt ,på lättare beläggningar
Använd absolut inte 5-56 !!!!!
Tobbe
Graylingman
Aktiv medlem
Hur gör du det på ett CF-kort?
walter-g
Aktiv medlem
Kanske en urmakare kan droppa in lämplig elektron rengöringsvätska, vilket dom säkert har, annars tror jag också på att nöta på kortet-in-ut o.s.vHej.
Min dotter jobbar som AU-pair och har tyvärr råkat ut för den lite udda händelsen att barnet (3.5 år) sugit på minneskortet (CF) så det inte längre funkar i kameran (Canon 7D)...
Har någon något bra tips hur man räddar kortet och bilderna på det?
/Anders
iSolen.se
Guest
Hur gör du det på ett CF-kort?
Linsrengöringsvätska och en gammal PATA-kontakt. Eller om man har en gammal kortläsare som man inte använder längre.
casting
Aktiv medlem
Då pajar du kanske kortläsaren också.
Japp, men det är nog en risk man kan ta, den kostar normalt sett inte så mycket. Inte relativt en kamera iaf