Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort eller microdrive?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola_E

Aktiv medlem
Är det någon skillnad i prestanda, hållbarhet om man jämför ett minneskort och en microdrive?

4 gig microdrive ca 1500:-
4 gig minneskort ca 3200:-

Nåt måste ju vara bättre med minneskort?
 
Minneskort är snabbare (generellt iaf),drar mindre ström och är inte lika känsliga för stötar.
 
Jag har inte några exakta siffror, men jag har sett siffror som tyder på att strömförbrukningen är ungefär det dubbla för microdrives. Nu är det väl ändå en ganska liten del av den totala förbrukningen så skillnaden upplevs inte som så jättestor för de flesta som använder microdrives. Själv har jag inte några microdrives, så jag grundar mitt uttalande på sådant jag läst på internet.

En stunds googlande skulle säkert ge ett mer exakt svar. ;-)
 
Nu haver jag googlat lite ordentligare än innan jag frågade här...

Här hittade jag en sida som jämför en massa olika minneskort tillsammans med en massa olika kameror:

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7699

Sen hittade jag ett test på 4 gb microdrive:
http://www.technologyowl.com/p239-nc77-ni2754130

Enligt den personen så märkte han ingen faktisk skillnad när han fotade...

Det blir nog en microdrive på 4gb till digitalaren. Om det blir en d70 eller 350D är ju den stora frågan...
 
Vad gäller hastigheten så märker man nog ingen jätteskillnad om man inte tar långa sekvenstagningar nej.
Att man har en microdrive behöver ju dessutom inte betyda att man inte kan ha ett flashkort åxå, om man skulle behöva hastigheten vid något tillfälle. :)

För egen del kör jag flash mest för att det känns bättre utan rörliga delar. Inte för att jag sett nån "olycksstatistik" på microdrives men... :)
 
Jag har en gammal microdrive på 172MB. Den drar rejält med ström. Kunde typ bara plåta hälften eller en tredjedel så många när jag kärde den istället för Compact Flash i min gamla E-10.
 
Tittar man på strömförbrukningen för en Hitachi 4GB microdrive så kan man ha igång den typ 95h i standbyläge och 27h med kontinuerlig skrivning med batteriet från en D70 tex.
Det ger en liten uppfattning iaf.
Detta utan att räkna med kameran egen förbrukning.
 
Jag antar att det ska användas i en kamera, då bör man tänka på att microdriven har flertalet rörliga delar och således är mer känsligt för stötar än ett flashminne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.