Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

minneskort D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrik! Jaså det var DU som köpte det! grrr... :)
Tack för svaren, har jag tur så dyker det väl upp nåt svar här framöver där någon sett något i förbifarten, tills dess letar jag vidare.
Mvh Johan
 
extreme korten marknadsförs väl egentligen inte i sverige om jag har förstått rätt, men zebra media fick in dessa istället för ultra2 korten och då ringer man väl knappast och klagar... =)
 
bdajegu skrev:
Måste säga att jag trodde att prestandaskillnaden i praktiken skulle vara större än vad den är. (vilket väl egentligen bara betyder att bufferthanteringen fungerar som den skall)

Mycket intressant. Jag har precis fått min D70 och sitter just och lurar på vilket kort jag ska ha till. Att det blir ett 512M är klart, men jag funderar på hur mycket ett snabbt kort betyder i praktiken. Vad säger ni andra som har provat båda på riktigt, har det någon betydelse? Är det värt de extra pengarna att köpa ett snabbare kort?
 
Äsch. Jag är otålig och det kliar i avtryckarfingret. Det blev ett billigt och långsamt Kingston från zebramedia. Hoppas att det levereras innan helgen.
 
sagan skrev:
Här har du de ungefärliga filstorlekarna.

3008 x 2000 RAW+JPEG 6,1 MB
3008 x 2000 RAW 5,4 MB
3008 x 2000 Fine JPEG 2,5 MB
3008 x 2000 Normal JPEG 1,5 MB

Humma skumt!!!
Jag hade en D70 hemma för påsikt ett tag och körde D100:n parallellt med denna. Dock har jag bara ett minneskort av ansenlig storlek så jag flyttade det mellan kamerorna.

Till min förvåning anser D70 att det ryms ca 94 RAW-bilder på mitt 1Gb kort i nyformaterat skick, medan D100 anser att det ryms 102...
Fattade inte sambandet först men märkte sedan att D70 alltid sparar en högupplöst JPEG med NEF-filen vilket inte D100 gör. OK Då verkade det logiskt, men nu har jag sedan läst att D70 alltid komprimerar RAW vilket också återspeglar sig i de filstorlekar du nämner Kim.

Hur fan har jag lyckats?
MVH /Micke
 
Jag har för mig att D70 är väldigt konservativ i sina bedömningar om antalet bilder som återstår. Prova att verkligen fylla upp kortet med bilder för att se hur många som verkligen får plats.
 
morberg skrev:
Mycket intressant. Jag har precis fått min D70 och sitter just och lurar på vilket kort jag ska ha till. Att det blir ett 512M är klart, men jag funderar på hur mycket ett snabbt kort betyder i praktiken. Vad säger ni andra som har provat båda på riktigt, har det någon betydelse? Är det värt de extra pengarna att köpa ett snabbare kort?

Jag fortsätter att prata med mig själv, kanske finns det någon som har nytta av det...

Mitt billiga Kingstonkort kom i dag och det är fullt blås med det om jag kör JPEG Fine (vilket jag kommer att börja med -- RAW får möjligen bli en senare historia när jag väl lärt mig själva kameran). Jag kommer aldrig att behöva den ev. extra hastighet som kommer av ett snabbare kort; det går som tåget redan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.