Annons

Minneshantering i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

adamhaglund

Aktiv medlem
Två funderingar:

1. Jag har 4 GB RAM-minne på min dator. Dock, när jag kollar i Photoshop under Edit/Preferences/Memory & Image Cache står det: "Memory Usage; Available RAM: 2786 MB".
I nästa rad, "Maximum used by Photoshop" har jag ställt siffran till 80%.
Men, frågan är varför det står att det bara finns 2786 MB RAM när jag vet att det är 4 GB i datorn?

2. När jag jobbat i PS ett tag så börjar det sega. I "Windows Task Manager, Processes" kan jag då se att Photoshop använder en massa minne. Dock, genom att bara starta om Photoshop så funkar det bra igen.
Frågan är då: Är det nödvängigt att göra denna omstartningsmanöver varje gång man upplever att det segar, eller finns det något fint trick man kan använda?

Tack på förhand! =)

/Adam
 
Det finns en sak till du kan göra för att få photoshop att rulla på lite smidigare, tex att om du har låt oss säga 2-3st hårddiskar utöver den hårddisken som du har windows på så kan du ange dom som "scratch disks" i settings för photoshop, i och med det så kommer en helt annan hårddisk än den med operativsystemet bearbeta själva "temporära arbetsfilen" för photoshop.

Sen så kan du även ändra swap-filen som är för windows också så att du sätter även den på en annan hårddisk, det snabbar upp ytterligare.

Om du har tex Raptor-hårddiskar från western digital så är dom snabbare i hantering av data än vanliga traditionella IDE/SATA-diskar.

Gällande minnet så kan du endast få ut 3gb ram att använda i windows xp, så även om du har 4gb så får du inte användning utav det :/


// Tomas.
 
.

hoppar på denna tråd , har fibblat med inställningarna till minnet i PS

så här ser det ut nu.

Hur ser era inställningar ut ?

Körde ett program som scannade hårdisken efter stora filer hittade massa temp filer i lokala inställningar/temp

Det var photoshopfiler på 100MB och mindre fanns massor ,varför sparar den de filerna ?
 

Bilagor

  • untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    13.7 KB · Visningar: 182
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.