Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minnes Kort

Produkter
(logga in för att koppla)

Myztisk

Aktiv medlem
Hejsan Jag Vill veta av vilket det snabbaste minnes kortet är! de ska passa till en Canon 50D..

mvh Filip
 
okey, udma kort va? och en fråga till angåenden en canon eos 400, jag har en canon SL 430II bilxt som jag fotar med och ibland så vill inte blixten gå hela fotosekvensken så vissa bilder är ljusa och andra mörka typ var annan till var tredje, varför blire så?

Mvh FIlip
 
Om du tar bilder i seriebildsläge så beror det garanterat på att blixten inte hinner ladda upp mellan bilderna. Fotografera långsammare så löser det sig.
 
Det snabbaste som jag känner till är Sandisk Extreme 4 (45mb/s)
Men kan 50D utnyttja den hastigheten?

Har själv en 40D och skulle gärna vilja att den skrev till kortet snabbare, men misstänker att det är kamerans skrivhastighet som är begränsande snarare än kortets (använder kort med 30MB/s).
 
Men kan 50D utnyttja den hastigheten?

Har själv en 40D och skulle gärna vilja att den skrev till kortet snabbare, men misstänker att det är kamerans skrivhastighet som är begränsande snarare än kortets (använder kort med 30MB/s).

Jag märker iaf skillnad på min 30D och 40D från ett Extreme 3
testerna på nätet visar ju också skillnad

här är ett av testerna..
där det jämförs ett sandisk extreme 3 och extreme 4
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page13.asp
 
vad kan jag göra så att den laddar upp varje gång ? eller är det helt omöjligt? Nån som vet om Canon 50D klara att utnjytja Extrem 4 /45mb kortets hastighet, hjälper det nått om man har batteripack kanske?
 
vad kan jag göra så att den laddar upp varje gång ? eller är det helt omöjligt? Nån som vet om Canon 50D klara att utnjytja Extrem 4 /45mb kortets hastighet, hjälper det nått om man har batteripack kanske?

bufferhastigheten blir snabbare i seriebildstagning.. sen blir det snabbare att läsa/skriva när jag för över till datorn direkt ifrån kameran via usb tycker jag. men snabbast blir ju att använda en CF-läsare med usb2 stöd t.ex sandisks egen 13mb/s istället för runt 7mb/s
 
okey,men blixten är ett bekymmer kan det bero på att objektivet inte är så ljuskänsligt? eller är det själva kameran som bestämmer hur fort signalen från kameran till blixten är?


Verkar vara att de är objektivet som styr hur fort blixten ska gå?! kan det stämma?

ju mer ljus ju snabbare sekvenstagning och blix, ju mindre destå segare sekvenstagning och blixt.
 
Senast ändrad:
Det där med blixtar kan jag inget om men det känns ju rätt logiskt att blixten inte hinner ladda upp sig själv på en snabb serietagning.
 
har nu testat att rikta kameran mot en lampa och hålla in och sen dra den bort där ifrån vilket gav att när det är bra ljus så hänger blixten på varje kort som tas men när det blir svagare ljus så tar det längre tid att ta korten..

Förklar det för mig nån snälla.
 
har nu testat att rikta kameran mot en lampa och hålla in och sen dra den bort där ifrån vilket gav att när det är bra ljus så hänger blixten på varje kort som tas men när det blir svagare ljus så tar det längre tid att ta korten..

Förklar det för mig nån snälla.

När det finns ordentligt med omgivningsljus behövs ju inte blixten lika mycket, därför slår den med betydligt lägre effekt, och tar därför betydligt kortare tid på sig att ladda upp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.