Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minimalt men välbyggt stativ sökes

Produkter
(logga in för att koppla)
Det blir med största sannolikhet ett Benro C0180T med kulleden B00.

Hmm, det ser rätt klumpigt ut tycker jag. Men det kanske är svårt att göra det mindre/lättare om det ska vara bra och tillräckligt högt (och vara någolunda överkomligt).

Nu grubblar jag mest över om jag ska sälja mitt ZF 35/2 som jag troligen aldrig kommer att använda igen. Från 50 mm och uppåt däremot så är det inte så stor skillnad på objektiven att det är motiverat att göra sig av med dem inför den spegellösa revolutionen:)

Det lär ju inte vara det lättaste beslutet att fatta kan jag tänka mig. Den där 35an har väl varit din favorit rätt länge :)
 
Det är visst många här som inte förstått vad jag är ute efter;-) Det ska INTE vara nån slags "ministativ", utan ett bra och vettigt stativ fast så lätt som möjligt. Gamla Gitzogrejer av aluminium går fetbort, liksom små fjuttstativ av plast. Man får istället tänka sig att man skalar ner ett bra kolfiberstativ så att dess storlek och grovlek på benen matchar en mycket lätt kamera, utan att för den sakens skull ändra byggkvaliteten.

Imorrn hämtar jag ut prylarna:)
 
Hrrm, mitt förra inlägg lät kanske sådär lagom trevligt ser jag nu. Men nu har jag i alla fall hämtat ut stativet och kan konstatera att det nog är precis vad jag letat efter!

_DSC0365_400.jpg

Det är inte superlitet, men ändå mycket lätthanterligt och kompakt tack vare den "platta" konstruktionen. Jämfört med mitt gamla stativ ser skillnaden inte särskilt stor ut på bild, men det är just den skillnad som lär göra att jag tar med det istället för att lämna det hemma. Fullt utfällt hamnar kameran i brösthöjd på mig som är 183 cm, vilket räcker alldeles utmärkt.

_DSC0367_400.jpg

Om man inte fäller ut det helt så kan det nog funka med min bälgkamera dessutom. Jäkligt najs att ha ett komplett mellanformatkit under 2 kilo med kamera, objektiv och stativ! :cool:
 
Ah, lustig konstruktion :)
Det var helt klart större än jag tänkte mig att du tänkte dig. Men små skillnader kan göra stor skillnad :D
 
Ah, lustig konstruktion :)
Det var helt klart större än jag tänkte mig att du tänkte dig. Men små skillnader kan göra stor skillnad :D
Det är större än vad jag tänkt mig från början, ja. Men jag tror det blir utmärkt faktiskt. Ska ut och prova en sväng alldeles nu:) Det går fint att trä ett av benen över remmen hos min vanliga axelväska utan att det stör alls. Får se hur det går på cykel!
 
Gott att du bestämde dig till slut! Intressanta modeller de där platta. Det vore intressant om du skrev några rader om det här när du har testat det lite mer ingående!

För övrigt ser ditt andra stativ riktigt trevligt ut det också, jag har ett likadant fast mitt är begåvat med en RRS BH-55 kulled istället!
 
Gott att du bestämde dig till slut! Intressanta modeller de där platta. Det vore intressant om du skrev några rader om det här när du har testat det lite mer ingående!
Jag har nu varit ute och cyklat i närmare två timmar med stativet och jag är mycket nöjd. Det funkar hur bra som helst om man inser dess begränsningar, vilket främst innebär att man inte kan fälla ner det i spagat. Plåtar man "rakt upp och ned" och pang på däremot, vilket jag nästan alltid gör, så är det klockrent.
Jag kan meddela att det naturligtvis började blåsa som faan också, men det gick bra ändå. En liten krok att hänga väskan i undertill vore nog en bra idé att peta dit, om det får plats.

Storlek, hanterbarhet, vikt och stabilitet känns som en väldigt bra matchning till NEX:en, men jag skulle inte tveka att hänga på betydligt tyngre pryttlar heller.

För övrigt ser ditt andra stativ riktigt trevligt ut det också, jag har ett likadant fast mitt är begåvat med en RRS BH-55 kulled istället!
Det är också finfint! Jag gav 2500:- för det begagnat och även om jag inte har en aning om vad det går på nytt så skulle jag utan tvekan jämföra byggkvaliteten på benen med ett Gitzo. Kulan däremot är smäckig och jag har funderat på att byta den men inte känt att det varit motiverat med tanke på hur lite jag fotar med stativ. Den räcker trots allt utmärkt till de tyngsta prylar jag har, så det enda minuset är ren brist på kvalitetskänsla (tillägg: det stora alltså; det lilla gick på strax under 3 lök nytt med kulan B00 och är inte samma Gitzokvalitet).

Återkommer när jag provat mer:)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.