ANNONS
Annons

Minimalt men välbyggt stativ sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag söker efter ett högkvalitetsstativ av mycket portabel modell. Gärna kolfiber och med ihopfälld längd under 30 cm. Det behöver inte tåla mer än max ett kilo då det ska vara till en Sony NEX med små manuella objektiv (i normalfallet 0,5 kilo totalt). Något att ha med sig på långpromenad eller cykeltur, tänkte jag.

Gitzo och dylikt går bort på grund av hiskeliga priser, men uppåt 3000:- kan jag tänka mig att lägga inklusive liten kulled med snabbplatta, och med svenska butikspriser i åtanke.
 
Det var värst vad dålig respons det var här:) Nå, jag har hittat ett par alternativ:

Benro C0190T
Benro C0180T

Det förstnämnda har 5 sektioner medan det andra har 4. C0190 är alltså lite kortare ihopfällt men lite längre utfällt, dock var den nedersta sektionen så spjuntig att den kändes rätt meningslös när jag provade.
C0180T finns för 2000:- medan C0190T kostar 3000:-, och då börjar det bli löjligt dyrt för ett så litet stativ, särskilt med tanke på att huvud inte ingår!

Är det någon som känner till några vettiga alternativ?
 
Manfrottos kolfibervariant av 190 serien. Känns väldigt bra, dock extremt lätta, men det är ju det du vill de skall vara. Tror de är specade för ca 5 kg. Även om det ur stabilitetssynpunkt säkert inte är 100 % så gillar jag enkelheten med Manfrottos snabblås. Man blir inte för bekväm för att använda deras stativ och man byter gärna höjd, eftersom det är så smidigt. Har haft Gitzo med sina snabbvrid-lås men de tar längre tid. Funderar själv på Manfrottos 055 i kolfiber, lite tyngre o stadigare. Om du tittar på 190 Pro så har den möjlighet att lägga pelaren vertikalt för att underlätta låga skjutningar. Inte ofta man använder den funktionen men den är ovärdelig när den väl behövs.
 
Jag var på väg att skriva ett svar när tråden var ny, men jag hoppade över det när jag såg budgeten och tänkte på dina vanliga kvalitetskrav ;-)

Jag har bra erfarenheter av Benro, men ett så lätt stativ som du är ute efter är en kompromiss mellan storlek och stabilitet oavsett pris, lägger man in en budget på 3000 kr på det hela blir det väldigt svårt.

Med tanke på budgeten tror jag säkert att ett Benro C0180T med t.ex. en Benro B00 kulled med Arca Swiss-platta är bland det bästa du kan få tag på. Annars finns ju Cyberphotos Dörr som visst ska vara prisvärda säger en del.

Själv var jag ute efter samma sak och igår fick jag hem mitt Gitzo GT-1542T Traveler med en RRS BH-30 kulled på. Det passar dock inte i din budget ;-)
 
Förresten, vilka krav har du på höjd uppfällt?

Under 30 cm ihopfällt tror jag aldrig att jag har sett....
 
Eller tja, när man letar lite så kan man hitta ett och annat :)

Kanske inte riktigt klassen du är ute efter, men längden och vikten ska nog passa och med tanke på att du ska lasta på hela 500 g tror jag inte att du behöver bekymra dig så mycket om stabiliteten. Det går u alltid att hänga något tungt i det också.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nanomax200t

Det här skulle kunna vara något, men huvudet är nog inget vidare.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4500000ULL
 
Jag förstår att du skulle föredra tips från folk som testat själva och inte bara grävt på nätet... men i brist på annat grävde jag lite på nätet :)

http://www.amazon.com/Vanguard-Alta-225CT-5-Section-Compact/dp/B001HBIYI6

Giotto har en serie stativ som heter Vitruvian, jag har inte kikat på detaljer men det verkar vara åt rätt håll (kolfiber, kompakt, ungefär rätt pris... inte hundra på att det finns något som är litet nog).

Velbon verkar ha ett och annat också... det här är nästan mitt i prick på dina specar:
http://www.ephotozine.com/article/velbon-ultrek-ut-43d-tripod-review-16820
 
Jag har redan ett medelstort Benrostativ, så det här ska vara riktigt litet utan att för den sakens skull vara plastigt. De stativ jag nämnde i andra inlägget väger bara 0,7 kilo, vilket är en jädra skillnad mot några av de föreslagna:) De är kring 40 centimeter ihopfällda, alltså lite mer realistiskt än 30 som jag utgick från, från början.

Cullman Nanomax 200T såg visserligen intressant ut för en billig peng, men 82 cm är för lågt. 120-130 är däremot helt okej.

Tillägg: Det verkar som att det blir svårt att hitta en vettig kulled. Jag fattar inte hur Benro B00 kan kosta 1200:- medan Cullmans liknande kostar mindre. De är dock lite för stora. Under 300 gram skulle man vilja hålla sig och därtill vill man inte ha en gigantisk snabbplatta. Ytan på undersidan av NEX:en är skitliten nämligen.
 
Senast ändrad:
Kolla Velbon Ultra Lux - Serien.
Jag har haft Ultra Lux i L och den är välbyggd och det går att byta huvud. Den är dock 39 cm ihopfällt.
M varianten är dock 34,5 cm ihopf'ällt, väger 1,2 kg och klarar 2 kg. Den går deuutom ner till 19 cm och upp till 138 cm.

/Stefan
 
Jag köpte ett Hama travel mini pro, kostade runt 400:-, men tyckte inte att huvudet klarade min D90 så jag bytte ut det mot ett Cullman huvud med snabbplatta som satt på ett enbent jag köpte på MM, så totalt så gick det nog på en 800:-. Det är 40cm långt och känns skapligt stabilt för sitt pris och vikt
 
Hur går det i stativjakten?
Jag har några gånger funderat på ett riktigt litet och lätt stativ jag också, men aldrig riktigt grävt i det. Jag tror att man kommer undan med ett sämre stativ än man tror till en lätt kamera om man inte tänker använda särskilt långa objektiv. Berätta gärna vad du kikar på, det skulle kunna vara spännande att ta del av :)
 
Hur går det i stativjakten?
Jag har några gånger funderat på ett riktigt litet och lätt stativ jag också, men aldrig riktigt grävt i det. Jag tror att man kommer undan med ett sämre stativ än man tror till en lätt kamera om man inte tänker använda särskilt långa objektiv. Berätta gärna vad du kikar på, det skulle kunna vara spännande att ta del av :)
Det blir med största sannolikhet ett Benro C0180T med kulleden B00. Jag vet att om jag skulle köpa nåt billigt smäck så skulle det ändå i slutändan bli att jag uppgraderade, med högre totalkostnad som följd. Jag tycker att det Benro-stativ jag redan har är precis lagom välbyggt, medan kulleden är ganska rutten. Sen är det alldeles för stort för en liten NEX och passar bättre för mina mellanformatare.

Nu grubblar jag mest över om jag ska sälja mitt ZF 35/2 som jag troligen aldrig kommer att använda igen. Från 50 mm och uppåt däremot så är det inte så stor skillnad på objektiven att det är motiverat att göra sig av med dem inför den spegellösa revolutionen:)
 
Gitzo gjorde en gång ett litet stativ som heter G106 Tatalux som man ibland kan hitta beg för en billig penning - inget kolfiber men ändå hyfsat lätt. 13" ihopfällt borde väl duga? rec länk http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1000479
har använt detta som resestativ i många år - även för rel tung kamera - mycket nöjd!
 
Gitzo gjorde en gång ett litet stativ som heter G106 Tatalux som man ibland kan hitta beg för en billig penning - inget kolfiber men ändå hyfsat lätt. 13" ihopfällt borde väl duga? rec länk http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1000479
har använt detta som resestativ i många år - även för rel tung kamera - mycket nöjd!

Jag har en Gitzo 106 med en RRS BH-25 kulled. Jag köpte stativet begagnat på fotosidan för 300 sek (om jag minns rätt) i mycket fint skick. Grymt nöjd med stativet. Om man undviker de nedersta segmenten är den riktigt stadig för även en lite tyngre utrustning (och då menar jag inte en 600/4 ;-). Har ofta med den på weekendresor till städer när jag inte vill/kan bära med mig mitt stora stativ.
 
Om man undviker de nedersta segmenten är den riktigt stadig för även en lite tyngre utrustning (och då menar jag inte en 600/4 ;-).
Jag tycker snarare att man skall undvika den allra översta, dvs översta delen av den tvådelade mittpelaren. Med den utdragen blir det för mycket svajmast tycker jag.

Olle
 
Jag tycker snarare att man skall undvika den allra översta, dvs översta delen av den tvådelade mittpelaren. Med den utdragen blir det för mycket svajmast tycker jag.

Håller helt med, mittpelaren använder jag bara i extrema undantag, dvs, nästan aldrig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.