Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mini PC

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att köpa en miniPC, typ ~10" skärm mm för att ha med på lite fotouppdrag i framtiden (funkar en sån liten skärm?) samt som en liten smidig filmskärm i fjällen (och för att kolla på bilderna man tar där efteråt självklart) för att ta några exempel. Dock är jag ej så insatt i de olika märkena och vart man får mest för pengarna. Har bara hört talas om de där Eee eller vad de heter, har för mig de var först? Någon som är mer insatt i ämnet och kan ge sina tips och erfarenheter? Priset bör ligga runt tre tusen vilket de flesta verkar göra. Kommer använda extern HDD så det är inga problem med intern hdd men runt 100 gb verkar rimligt.

Eh, skriv vad ni vill, mini PC är ämnet! =) Vad som helst som leder mig till ett val, är ej insatt överhuvudtaget på den marknaden.

MVH
André
 
Jag har en sådan "netbook" och kan säga att den är rätt jobbig att jobba med, skärmen och upplösningen är för liten för att det ska vara bekvämt. Satsa på en dator med större skärm är mitt råd.
 
Jag har en Toshiba NB-100. Använder den enbart som "tankstation" för att slippa ha en trave minneskort med mig på semestern samt för e-mail. Har installerat Faststone, ett program enbart för att kunna titta på bilderna - ingen som helst redigering.

För min del är den nästan perfekt. Liten och smidig och har hittills alltid kunnat letat upp befintliga trådlösa nät.

Nackdelen är den "svaga" skärmen. Det går t.ex. inte att installera programvarorna som följer med Canon. Hade hoppats på att kunna koppla ihop dator och kamera vid vissa fototillfällen och köra kameran remote.

Hade jag köpt en dator idag, hade jag undersökt den möjligheten med ihopkopplingen. För övrigt gillar jag det lilla formatet eftersom den är en resekamrat och vill egentligen inte ha en större och därmed tyngre dator.
 
Jag har en Toshiba NB-100. Använder den enbart som "tankstation" för att slippa ha en trave minneskort med mig på semestern samt för e-mail. Har installerat Faststone, ett program enbart för att kunna titta på bilderna - ingen som helst redigering.

För min del är den nästan perfekt. Liten och smidig och har hittills alltid kunnat letat upp befintliga trådlösa nät.

Nackdelen är den "svaga" skärmen. Det går t.ex. inte att installera programvarorna som följer med Canon. Hade hoppats på att kunna koppla ihop dator och kamera vid vissa fototillfällen och köra kameran remote.

Hade jag köpt en dator idag, hade jag undersökt den möjligheten med ihopkopplingen. För övrigt gillar jag det lilla formatet eftersom den är en resekamrat och vill egentligen inte ha en större och därmed tyngre dator.

Jag har HP:s lilla silvriga mini-pc, den med gamla processorn, inte Atom alltså. Går alldeles utmärkt att ladda ner alla Canons programvaror i den, varför går det inte i din?
 
Det har något med skärmupplösningen att göra. Jag har en 5D Mark II. Tror att det har något att göra med att de senare modellerna har LiveView möjligheten. Tyvärr så går det inte att installerat något av de medföljande programmen. "Felmeddelande" kommer upp direkt. Fast i mitt fall var det just fjärrstyrningen av kameran som hade varit intressant när man jobbar i studio och andra fasta situationer.
 
Jag har en Toshiba NB-100. Använder den enbart som "tankstation" för att slippa ha en trave minneskort med mig på semestern samt för e-mail. Har installerat Faststone, ett program enbart för att kunna titta på bilderna - ingen som helst redigering.

För min del är den nästan perfekt. Liten och smidig och har hittills alltid kunnat letat upp befintliga trådlösa nät.

Nackdelen är den "svaga" skärmen. Det går t.ex. inte att installera programvarorna som följer med Canon. Hade hoppats på att kunna koppla ihop dator och kamera vid vissa fototillfällen och köra kameran remote.

Hade jag köpt en dator idag, hade jag undersökt den möjligheten med ihopkopplingen. För övrigt gillar jag det lilla formatet eftersom den är en resekamrat och vill egentligen inte ha en större och därmed tyngre dator.


Det är ungefär det jag tänker. Vore ju perfekt att inte behöva slänga med sig en stor bärbar på 15,4". Att koppla ihop dem är ju lite anledningen =) Och att som du säger ha den som tankstation och lägga in bilderna när minnet börjar bli fullt.
Har 40D kan jag väl tillägga=)
 
Jag köpte nyligen en HP Mini 5101. Den har Atom prosessor, 160GB disk och 1G ram. Jag uppgraderade ram till 2G som är max. (3595:- på dustinhome)

Anledningen till att jag valde netbook är låg vikt och lång batteritid.
Det finns 12" maskiner med snabbare prosessor men dessa har framförallt sämre batteritid.
Anledningen att jag valde just denna modell är skärmupplösningen. 1366x768 finns bara på denna, en Acer och en Asus där Acer och Asus kostade nästan tusenlappen mer.
Jag har redan en 14" laptop och en stationär datorn med 22"+17" och jag försökte inte byta ut någon av dessa. Valde mer mellan iPhone eller netbook.

Man får välja lite vad man behöver mest. Låg vikt, Lång batteritid, Snabbare Prosessor, Mer ram.

Angående program så kör jag Windows 7 på den och alla program fungerar. Även photoshop och Lightroom. Dock är cpu inte så snabb så det tar längre tid att göra saker. Disken är heller inte lika snabb som i stationära datorer vilket gör att det går långsammare.

Angående skärmen så är den liten 10.1" och har förhållandevis hög upplösning.
Fördelen är att det är lättare att förstora än förminska bilder å text.
Själva skärmen är ca 22cm bre och 12.5cm hög.

Kanske ska säga att jag är mycke nöjd med mitt köp.
Har inte testat batteritiden så mycke men minst 6 timmar under konstant surfande med lite pdfer osv igång samtidigt.
 
Jag köpte nyligen en HP Mini 5101. Den har Atom prosessor, 160GB disk och 1G ram. Jag uppgraderade ram till 2G som är max. (3595:- på dustinhome)

Anledningen till att jag valde netbook är låg vikt och lång batteritid.
Det finns 12" maskiner med snabbare prosessor men dessa har framförallt sämre batteritid.
Anledningen att jag valde just denna modell är skärmupplösningen. 1366x768 finns bara på denna, en Acer och en Asus där Acer och Asus kostade nästan tusenlappen mer.
Jag har redan en 14" laptop och en stationär datorn med 22"+17" och jag försökte inte byta ut någon av dessa. Valde mer mellan iPhone eller netbook.

Man får välja lite vad man behöver mest. Låg vikt, Lång batteritid, Snabbare Prosessor, Mer ram.

Angående program så kör jag Windows 7 på den och alla program fungerar. Även photoshop och Lightroom. Dock är cpu inte så snabb så det tar längre tid att göra saker. Disken är heller inte lika snabb som i stationära datorer vilket gör att det går långsammare.

Angående skärmen så är den liten 10.1" och har förhållandevis hög upplösning.
Fördelen är att det är lättare att förstora än förminska bilder å text.
Själva skärmen är ca 22cm bre och 12.5cm hög.

Kanske ska säga att jag är mycke nöjd med mitt köp.
Har inte testat batteritiden så mycke men minst 6 timmar under konstant surfande med lite pdfer osv igång samtidigt.

Det där lät inte alls fel! Lät rätt perfekt faktiskt :D Men hur är det med OS, följer detta med eller något man får fixa i efterhand?
 
Acer

Har en av alla dessa olika Acer Aspire One modellerna (tror det är h531) som jag köpte för någon månad sedan. Är väldigt nöjd med den. Kör med XP och framför allt PS3. Den inbyggda skärmen är väl ok men om jag skall jobba med den (istället för bara strösurfa/maila) så ansluter jag den till en extern skärm och tangentbord.

Självklart är det inte den snabbaste dator jag jobbat med men om man jämför pris/prestanda/vikt/batteritid så är den verkligen super!

Nu kanske det håller på att komma ut nya modeller men när jag undersökte markanden så var ju nästan alla modeller identiska när det gäller prestanda. Det som jag tyckte var viktigast var tangentbordet, är ganska stor skillnad där. Sedan får man bestämma sig om man vill ha lite tyngre batteri = längre batteritid, eller lägre vikt och kortare batteritid..
 
Till min HP mini 5101 ingår Win XP SP3 Home. Jag har själv köpt en licens till win7 billigt via skolan.
Eftersom modellen är ny så kanske det kommer en variant med win7.
De flesta som kommer med vista brukar inkludera en uppgradering till win7 men det bör du kolla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.