Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mingelfotografer, hur jobbar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har för mig att jag sett en liknande tråd förut, men hitta den inte!

Ni som jobbar som mingel-fotografer på en uteklubb, hur jobbar ni?

Är ni där under hela klubbens öppet-tider, eller räcker det med att dyka upp och vara där under "peek" timmarna?

Hur många timmar och när isåntfall?


/Jocce
 
Det är ingen idé att vara på klubben onödigt länge, då blir det lätt tråkigare än vad det behöver vara.
Jag börjar aldrig plåta innan halv 1, och spenderar inte mer än en timme på varje ställe. Blir att man själv springer runt o snackar med vänner också...
 
Det beror ju på hur mycket folk det är på stället och så. Men mellan en och två timmar brukar det nog ta. Men till skillnad från många andra vimmelfotografer måste jag ha namn på att alla jag plåtar. Det tar lite längre tid då. Runt 11-tiden brukar jag dyka upp.
Peek-timmarna, som du kallade det, verkar variera väldigt mycket mellan olika städer, och det beror mycket på vilken kväll det är, vilket ställe det är, vilken åldersgräns det är, och så vidare. Men det är ju sånt man märker...
 
För ett år sedan fotograferade på 11(!) krogar i Västerås på en kväll (20:00-02:00). Vissa krogar var typ "after work" så de kunde man avverka tidigt. Andra (ofta de med yngre målgrupp och disco) ville att man skulle fota hos senare på kvällen så jag fick vara taktisk och välja ut en viss ordning. Uppdragsgivaren ville ha 20 användbara bilder per ställe inkl namn på alla på bild.

Ska du bara fotografera på en klubb är det ju enklare. Om inte uppdragsgivaren sagt något annat så skulle jag ta bilderna mellan 23:00 och 01:00 ungefär.
 
Joel Höglund skrev:
.....uppdragsgivaren ville ha 20 användbara bilder per ställe inkl namn på alla på bild.
*snipp*

Hur fasiken lyckas man hålla reda på matchningen av bilder/namn när man är ute o fotar Mingel!? *kliar mig i huvvet*
 
JKay skrev:
Hur fasiken lyckas man hålla reda på matchningen av bilder/namn när man är ute o fotar Mingel!? *kliar mig i huvvet*

Det är faktiskt inte så knepigt... Man skriver ner namnen i ordning, och sedan importerar man bilderna i rätt ordning. För det mesta går det ganska bra.
 
JKay skrev:
Hur fasiken lyckas man hålla reda på matchningen av bilder/namn när man är ute o fotar Mingel!? *kliar mig i huvvet*

Jag skrev upp för- och efternamn på personerna från vänster i bild. De som inte ville ha med sitt namn (var bara någon enstaka person) fick hitta på ett smeknamn (det hade jag diskuterat med uppdragsgivaren innan). Vissa gruppbilder med 4-5 personer tog således ett tag att realisera med så många namn och så skulle det ju vara rättstavat. Det slutade med att de själva fick skriva sina namn medan jag funderade på komposition :)

För att hålla reda på vilka bilder som var från vilken krog så fotograferade jag krogens entré. Alla bilder efter det var alltså från den krogen till en bild på en ny entré dök upp.

Man var tvungen att vara ganska organiserad och personligen ledsnade en del på vimmelfoto på det efter det.
 
Jag går så att jag har bilderna i olik mappar i kameran beroende på vilken klubb jag är på.

Vad det gäller namn så skriver jag ned namnen på papper och skriver ned filnamnet efteråt. Det är absolut inte så svårt
 
Hej!

Jag har ev fått ett mingelfotografjobb på en krog som har invigning under hösten.

Har aldrig fotat sådana tillställningar innan.

Kan man köra med original 18-55glugg? Har en Canon EOS 400D.
Blir det roligare bilder om man använder ett star6 filter? Eller blir det för "mycket"?
Extern blixt kommer införskaffas inom en snar framtid. Antar att den skall sitta på i så fall..
Behöver man ett mer vidvinkligt objektiv?
Men framför allt, vad ska man ta betalt?

Tacksam för svar

Mvh Peter Lundman
 
Du klarar dig garanterat med ett 18-55.

Det kör jag med när jag jobbar och det fungerar hur bra som helst.

Externblixt att föredra, även om jag personligen inte har haft råd med en.
Har inte jobbat med star6 filter så jag vet inte hur det blir, men har en känsla av att det kanske inte blir så bra. Men man kan ju alltid testa.
Ang. betalning så beror det ju helt på vad bilderna ska användas till, hur många det är osv.

Jag tar ca 300-400:- per ställe.
 
Lundman skrev:
Hej!

Jag har ev fått ett mingelfotografjobb på en krog som har invigning under hösten.

Har aldrig fotat sådana tillställningar innan.

Kan man köra med original 18-55glugg? Har en Canon EOS 400D.
Blir det roligare bilder om man använder ett star6 filter? Eller blir det för "mycket"?
Extern blixt kommer införskaffas inom en snar framtid. Antar att den skall sitta på i så fall..
Behöver man ett mer vidvinkligt objektiv?
Men framför allt, vad ska man ta betalt?

Tacksam för svar

Mvh Peter Lundman

Ehh.. får man fråga hur du fick jobbet med dessa förutsättningar? :D

Extern blixt är nästan ett måste. Den inbyggda är klen och räcker inte till att frysa personerna vid längre slutartider (som krävs för inte få svart bakgrund och stark blixt i ansiktet på folk). Jag började med inbyggda blixten på 350D men hade ett Tamron 28-75 f/2.8 som "kitobjektiv". Det var inte så jättekul. Det blev snabbt en extern blixt och jösses vilken skillnad det blev.

Sök i forumet på "vimmel". En stooor värld kommer öppna sig. Det kan bli förvirrande i början men övning ger färdighet. Jag skulle nog föreslå att du frågar någon lokal krog om du inte kan få "gästfotografera" någon gång. Du får erfarenhet och de får bilderna (med reservation till att du inte kan försäkra att de blir kanonbra).
 
Jag har inte personligen jobbat med extern blixt.
Men jag vet inte om jag är villig och hålla med ovanstående om att man inte kan frysa vid längre slutartider.

Jag har inte haft några problen att frysa ända ned till 1/2 sek men den inbyggda. Men man får kräma upp den lite.
 
håller med om att det var lite otydligt skrivet det där med att frysa. Men att investera i en extern är att rekommendera, om inte ett måste. Betalar snabbt av sig...
 
Tack för alla svar =)

Grillo: Jag har ingen extern blixt just nu heller, men får se till att skaffa mig en (har funderat på det länge så det kanske är dags att faktiskt skaffa en snart)

Jo de där med star6, tänkte att det kanske skulle bli en tuff effekt med alla lampor.. Men det är ju som sagt bara att pröva =)

Hon som äger krogen ska ha dem på sin hemsida.
Ok, de låter som en bra summa..


Joel: Hehe. Hon som äger krogen, hennes kompis/servitör vet om att jag fotar och gillar tydligen de flesta kort jag tagit =)

Ja det får helt klart bli en investering i en blixt då!

jag har sagt att jag inte kan garantera resultatet, men naturligtvis gör man så gott man kan!

Mvh Peter
 
=) Ska ha detta i tankarna då jag nog är en sådan person som kan ta om samma bild ett tiotal gånger innan jag är nöjd..
 
nej men allvarligt, man måste se efter vilken publik bilderna når ut till. O de letar efter konstiga ansiktsuttryck eller annat gott skratt. förhoppningsvis ska det ju bli ett gott minne för en själv, men det är massan som kollar på dem...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.