Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mingelfotografer, hur jobbar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har för mig att jag sett en liknande tråd förut, men hitta den inte!

Ni som jobbar som mingel-fotografer på en uteklubb, hur jobbar ni?

Är ni där under hela klubbens öppet-tider, eller räcker det med att dyka upp och vara där under "peek" timmarna?

Hur många timmar och när isåntfall?


/Jocce
 
Det är ingen idé att vara på klubben onödigt länge, då blir det lätt tråkigare än vad det behöver vara.
Jag börjar aldrig plåta innan halv 1, och spenderar inte mer än en timme på varje ställe. Blir att man själv springer runt o snackar med vänner också...
 
Det beror ju på hur mycket folk det är på stället och så. Men mellan en och två timmar brukar det nog ta. Men till skillnad från många andra vimmelfotografer måste jag ha namn på att alla jag plåtar. Det tar lite längre tid då. Runt 11-tiden brukar jag dyka upp.
Peek-timmarna, som du kallade det, verkar variera väldigt mycket mellan olika städer, och det beror mycket på vilken kväll det är, vilket ställe det är, vilken åldersgräns det är, och så vidare. Men det är ju sånt man märker...
 
För ett år sedan fotograferade på 11(!) krogar i Västerås på en kväll (20:00-02:00). Vissa krogar var typ "after work" så de kunde man avverka tidigt. Andra (ofta de med yngre målgrupp och disco) ville att man skulle fota hos senare på kvällen så jag fick vara taktisk och välja ut en viss ordning. Uppdragsgivaren ville ha 20 användbara bilder per ställe inkl namn på alla på bild.