Annons

Mindre studio

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket tack.

Nu har jag provat med både eos utility och LR. Funkar ju skitbra. Men mycket snabbare i eos utility, kortare tid tills man får se bilden.

Skulle vara kul och få det trådlöst förstås, finns det ingen manick som kan göra usb singnalerna trådlösa?

Senast ändrad:
Hittade denna.

http://www.buy.com/prod/cables-unli...with-transmitter-and/q/loc/101/209708411.html

Problemet verkar vara att den behöver vara ström försörjning på den sida som ska vara i kameran, så det verkar ju inte så bra.

Vill man kan man ju givetvis bygga lite, men det är ju ingenting för mig nu förstås, kanske ska börja att ta bilder först. Men här är en som har byggt om denna.

http://petetek.blogspot.com/2009/05/50-wireless-tethering-solution.html

Konstigt att det inte finns fler likadana apparater.

Intressant, om du bestämmer dig för att testa att bygga så lägg gärna upp en beskrivning och bilder i "Gör det själv" delen av forumet.. En del som är tråkigt död och skulle behöva liv här på fotosidan! Länka den även till denna tråden så vi inte missar :)

Med dom boxarna kan du skippa paraply. Starta med det kitet och det tar många fotograferingar innan du kommer på vad du vill ha nästa gång. Jag har fotat mycket studio senaste tiden och jag har efter mycket övervägande köpt en oktabox. På den kan du ta sätta dit en tallrik och då fungerar den som ett paraply. Så spar pengarna och träna tills du får köplust.

Paraplyerna jag gillar bäst är sk. shoot trough.. Dvs transperant vita som man har mellan objekt och blixt. Annars silverfärgade med svart baksida som monteras på andra hållet, dvs blixten skjuter rakt in i paraplyet som sedan reflekterar, dessa upplever jag ger något mer lättarbetat, men hårdare ljus än den första varianten.

Finns sedan sunfire, vilket fungerar som en sunfire-reflektor i princip (guldfärgad = sunfire).

Blå osv har jag inte testat.

Har börjat testa lite med min utrustning. Så här såg det ut igår ;)
En blixt med raster på bakgrunden, en fet reflektor och en softbox mot modellen.

Softboxen belyser modellen och reflektorn reflekterrar tillbaka ljuset så skuggsidan också får belysning.
Blixten med raster skapar en grå bakgrund som tonas ut mot svart,

/Stefan

Jag är intresserad av att veta vad det är för bakgrund du har och vad en sådan kostar samt din stora reflektor.
Dessa är ju ihopfällbara vilket jag söker. Vart kan man hitta dessa? Önskar gärna länkar.

Att ha en pappersbakgrund på rulle fungerar inte för mig eftersom jag vill att det ska vara portabelt så att jag kan ta med mig dessa till vänner och bekanta.

Såja.

Inhandlade allt på scandinavian foto igår.

Det blev blixtarna med softboxarna.
Ett skitstativ
Ett extra batteri till kameran.
En trådlös fjärrutlösare
Två paraplyn
En reflexskärm

Mycket intressant. Mycket enkelt att få igång och allt funkade lätt, riktigt enkelt. Är annars van vid att man behöver lära sig massa saker för att få apparater att arbeta ihop, men detta var bara att montera ihop.

Det ända som är det jobbiga är att jag lagt ut så mycket pengar förstås. Och tänker jag på softboxarna som kostar 1200 kr om man köper separat så är det väldigt konstigt, lite tyg för 1200 kr, förstår inte hur de kan ta så mycket pengar för det.

Hur som helst så är jag som sagt nöjd. Nu ska jag lära mig mer så att jag kan få riktigt bra bilder.

Mycket tack för all hjälp på vägen. Ses i de andra trådarna.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto