Annons

Mindre studio

Produkter
(logga in för att koppla)
Tusen tack.

AAAAAAA. Skitsvårt. Lite frustration bara. Frågan är ju om jag skulle nöja mig med dörrblixtarna till att börja med, men det är ju lite längre laddningstid, och när jag tar kort nu så blir jag knäpp på laddningstiden. equinoxus, vad säger du om laddningstiden på dina dörr?

I paraplypaketet så är det ju ett transparent paraply, och vad jag fattar så för man väl ljuset genom paraplyet då? Blir det inte massa spill då? Som skjuter på väggarna bredvid. Till skillnad från softboxarna.

Slatten, var det paraplyet som du har till salu?

Köper jag paketet 4 och 2 så kommer ju 4 an inte lägre än 25 watt, behöver jag inte komma lägre, vill man inte komma lägre, eller hur tänker ni?

Rommel, tack för länken, det blev mycket enklare. Varför har du kommit fram till att softboxar är bättre? Och vad tar du för typ av bilder?

Åter igen, tusen tack för att ni orkar med de konstiga frågorna.

Rommel, tack för länken, det blev mycket enklare. Varför har du kommit fram till att softboxar är bättre? Och vad tar du för typ av bilder?

.

Porträtt och produktfoto.
Anledningen till att de flesta yrkesgotografer använder softbox är dess mjukhet i ljuset. Det blir jämnare belyst vilket är oftast det man vill uppnå (inte alltid).
Softboxar är däremot dyrare än paraplyer och tar längre tid att montera upp.

/stefan

Ok. tack.

Har också funderat mycket på hur man brukar lysa upp fonden, behöver jag en blixt till det också? Hur gör ni?

Tycker du även kan titta på Viscico blixtar som kör med Bowens-bajonett, vilket gör att det finns väldigt många tillbehör.

Jag själv kör med det här paketet, som jag är mycket nöjd med. Kan vara värt att fundera på alla fall.

Du kan även titta på photax.se som har många prisvärda Viscico paket.

Senast ändrad:
Inte haft några problem med uppladdningstiderna sett från mina behov. Det är klart.. man kanske inte kör en "burst" på flera bilder efter varandra... men tar det 1 sekund mellan laddningarna och man tar en bild per avtryck så är det ju inget problem.

Härligt att det kom in lite fler i diskussionen!

Kollade på filmen med paraply vs. softbox och de har koll på läget. Dock förtäljs inte hela sanningen. Jag kan se fördelar med paraplyer som inte tas upp. T.ex. om du reglerar avståndet mellan ljuskälla och paraply, då förändras ljusbilden något. Om du använder transperent (shoot through) med ganska stort avstånd mellan paraply och ljuskälla så kan du uppnå ett ljus som är mer likt en softbox än de visade i videon. Reflexparaplyer ger ett hårdare, mer riktat ljus än transperenta. Den stora skillnaden ligger i spill. Ett reflektionsparaply kontrollerar spill på ett bättre sätt än transperent, medans en softbox kontrollerar det ännu bättre.

Det finns för och nackdelar med båda, och jag säger inte att paraplyer är bättre utan jag vill bara ge input utifrån vad jag lärt mig. Alla ljusmodifierare har sin tid och sin plats, och i många fall kan man justera ljusbilden mycket trots att samma modifierare används. En klar fördel jag ser med boxar är att det är mycket lättare att använda nät för att styra ljuset mer och motverka spill, detta är en stor fördel för många men frågan är om det är detta man vill lära sig först när man börjar plåta studio.

Mvh, Anton

Yeee, härligt med svar.

Så hur gör ni med bakgrundsbelysning?

Och tycker ni någonsin att ni skulle vilja ha lite svagare ljus än ni kan få från blixtarna?

Senast ändrad:
photax som nämndes här ovan samt www.kaffebrus.com och www.bostroms.nu har alla bra och billiga. paket. Själv har jag tre blixtar med bowens bajonett vilka det finns ett väldigt stort sortiment tillbehör till. Märkesgrejer eller inte beror mest på vilken ambition man har och hur mycket man fotar. Jag har haft mina grejer i 4. 1/2 år nu utan några som helst problem iallafall. En blixt för bakgrunden kan göra mycket för en bild men det går göra oyroligt mycket med bara 1 också.

Några av de viktigaste punkterna i vad det egentligen är man får när man köper "märkes"grejer enligt mig är en nästintill konstant färgtemperatur i ljuset, oavsett effekt, bra utbud på tillbehör och reservdelar samt bra möjligheter att kunna bygga på sin utrustning efter hand.

Yeee, härligt med svar.

Så hur gör ni med bakgrundsbelysning?

Och tycker ni någonsin att ni skulle vilja ha lite svagare ljus än ni kan få från blixtarna?

Har börjat testa lite med min utrustning. Så här såg det ut igår ;)
En blixt med raster på bakgrunden, en fet reflektor och en softbox mot modellen.

Softboxen belyser modellen och reflektorn reflekterrar tillbaka ljuset så skuggsidan också får belysning.
Blixten med raster skapar en grå bakgrund som tonas ut mot svart,

/Stefan

Bilagor

• 20110907-IMG_1101.jpg
    20110907-IMG_1101.jpg
    69.7 KB · Visningar: 170
Några av de viktigaste punkterna i vad det egentligen är man får när man köper "märkes"grejer enligt mig är en nästintill konstant färgtemperatur i ljuset, oavsett effekt, bra utbud på tillbehör och reservdelar samt bra möjligheter att kunna bygga på sin utrustning efter hand.

Men som jag skrev så har det också med att göra vilken ambitionsnivå man har, och det kanske man ska fundera på innan man köper. Det ska väl vara så att färgtemp är mer konstant på en märkesblixt, men för mig har har färgtempen aldrig varit något problem alls och köper man med bowens bajonett så har man samma utbud. Observera att jag inte försöker förespråka något utan menar bara att det finns många alternativ. Gäller bara att välja det som passar bäst. Något som jag tycker talar för ett D-light set tex, är att de är små och smidiga om man plockar undan dem.

Men som jag skrev så har det också med att göra vilken ambitionsnivå man har, och det kanske man ska fundera på innan man köper. Det ska väl vara så att färgtemp är mer konstant på en märkesblixt, men för mig har har färgtempen aldrig varit något problem alls och köper man med bowens bajonett så har man samma utbud. Observera att jag inte försöker förespråka något utan menar bara att det finns många alternativ. Gäller bara att välja det som passar bäst. Något som jag tycker talar för ett D-light set tex, är att de är små och smidiga om man plockar undan dem.

Ja, jag har inte sagt att man inte skall fundera över vilken ambitionsnivå man har. Jag bidrar med mina erfarenheter och min uppfattning. Det är inte för den sakens skull någon uppmaning att följa dem, utan beslutet tar köparen. Poängen med tråden antar jag är att få så mycket input som möjligt från olika användare, jag bidrar med min och andra bidrar med sin, tillsammans hjälper de förhoppningsvis TS till ett beslut.

Mvh, Anton.

Ja, jag har inte sagt att man inte skall fundera över vilken ambitionsnivå man har. Jag bidrar med mina erfarenheter och min uppfattning. Det är inte för den sakens skull någon uppmaning att följa dem, utan beslutet tar köparen. Poängen med tråden antar jag är att få så mycket input som möjligt från olika användare, jag bidrar med min och andra bidrar med sin, tillsammans hjälper de förhoppningsvis TS till ett beslut.

Mvh, Anton.

Precis!! //Björn

Har nu tänkt i några dagar, och har snart bestämt vad jag ska köpa.

Nu är jag inne på att kunna få bilderna på datorn direkt, hur gör man?

Jag hittade denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=WFTE2II Men det finns ju inte en chans, det är alldeles för dyrt. Finns det något annat sätt att ganska snabbt få bilder på datorn?

Har du "rätt" kamera för denna?
Trådlös sändare för EOS-1D Mark IV, EOS-1D Mark III och EOS-1Ds Mark III.

USB kabel och Lightroom verkar bättre.
Finns nog andra program med som fixar detta.

Som jag förstått det finns det fyra alternativ.. Kabel (billigast), mindre laptop/ipad eller något som sedan skickar allt vidare via internet, greppet (om man har rätt kamera eller ett såkallat EyeFi-kort (då får man verkligen be till gudarna för att det ska fungera).

Tusen tack. Ja, den jag länkade till är ju inget jag skulle kunna använda, jag har ju en canon 450d.

Men skitbra, det funkar alltså med bara den kabeln jag har, det är ju superbra.

Funkar det lika bra med photoshop eller måste jag ha lightroom också?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto