ANNONS
Annons

Mindre hälsovådlig fix?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Har gått över till Xtol som primär framkallare eftersom jag vill göra mesta möjliga filmframkallning i hemmet och då vill ha så lite hälsovådlig kemi som möjligt (OBS! naturligtvis ska man inte dricka/äta Xtol heller OBS!).

Finns det något fix som är mer hälsosamt än andra?

Hur förhåller sig t.ex. Tmax Fix (som är det fix jag använt hittills) till Xtol när det gäller hälsovådlighet?

/Richard

Varken vanliga framkallare eller fix är väl särskilt hälsovådliga om man inte dricker dem eller häller ut dem i vasken?

De fix som innehåller sodiumthiosulfat (heter det va?) luktar "snällare" tycker jag, men jag kör Hypam för att det är snabbt (ammoniumthiosulfat).

Både hydrokenon och metol är väl kraftigt allergiframkallande och hydrokenon misstänks väl vara cancerogent. Och då jag framkallar i köket är det där med hälsovådlighet vid förtäring (om än i små mängder) något som jag finner otäckt.

Sodiumthiosulphate borde bli natriumtiosulfat på svenska.

Hur giftiga är natriumtiosulfat respektive ammoniumtiosulfat?

Är det ammoniumtiosulfat som ger snabfix och natriumtiosulfat som ger tradiotionellt "slöfix"?

Finns det alternativ?

Jo, såvitt jag hört/läst så är både hydrokinon och metol allergiframkallande.

Ammoniumtiosulfat luktar värre men är snabbare/effektivare än natriumtiosulfat.

Vilket som är minst miljövidrigt vet jag inte, men gissar på att natriumtiosulfat är något snällare (eftersom det är slöare). Vore bra om nån kemist eller miljövetare kunde kommentera detta.

Några andra alternativ har jag inte hört talas om (men det betyder ju inte att det inte finns).

Galaxens President skrev:
...Och då jag framkallar i köket är det där med hälsovådlighet vid förtäring (om än i små mängder) något som jag finner otäckt.
Jag framkallar filmen i badrummet, det känns tryggare. Att hålla till i köket skulle jag nog undvika i det längsta.

Jag har inga rädslor alls när det gäller de substanserna i de koncentrationer jag kan råka få i mig.

Jag har inte koll på detta, men var står det att hydrokinon och metol är "kraftigt allergiframkallande"? I vilken koncentration gäller det?

Jag framkallar i köket. Jag spiller några droppar då och då, men efter varje framkallning borstar jag av och torkar diskbänk mm med varmt vatten.

Jag är helt övertygad att de mängder aspartam, E211, ibuprofen, alkohol, avgaser, partiklar från laserskrivare och datorer etc, etc, jag får i mig är betydligt större risk för min hälsa.

På tal om Xtol: Jag läste i Black&White Photography för ett par år sedan om Paterson FX50 som är en tvåkomponentsframkallare utan vare sig metol eller hydrokinon, och dessutom väldigt bra, verkade det. Jag skrev till Photax och frågade om de var på väg att ta in den. Svaret var att de inte fick enligt svensk kemikalielagstiftning.
Någon som vet om det är andra hemliga och otäcka grejer i FX50 och/eller Xtol?

Här kan man söka rätt på hur säkra olika kodakprodukter är.

Det som är farligt med Xtol är natriumbisulfit och natriumsulfit (som också är huvudingrediensen i HCA som man brukar säga att man kan spola ner i avloppet i måttliga mängder utan att det är farligt har jag för mig). Det är dock "May be harmfull if swallowed". Innehåller inga kända/misstänkta cancerogener.

I syra utvecklar natriumbisulfit och natriumsulfit svaveloxider som kan vara giftiga så man bör väl ha någorlunda ventilation och inte hälla över för mycket av framkallaren i stoppet.

Kan möjligtvis FX50 vara pyrogalolbaserad? Pyro ska ju vara ruggigt onyttigt och misstänks kunna ge både cancer och nervsjukdommar såsom parkinson. Eller kanske är den askorbatbaserad precis som Xtol men att det krävs speciella tillstånd att importera även sådan kemi och photax kanske inte importerar kemin utan köper från generalagenter såsom svenksa kodak? Jag spånar fritt.

Ingen som känner till om det finns alternativ till tiosulfatfix?

Senast ändrad:
Ja du...bra fråga. Men i England marknadsförs FX50 som "eco friendly" eller något i den stilen, så jag antar att det inte är pyro (vad nu det är).

Hej

Alla kemikaligrossister och importörer är skyldiga att ha produktblad över sina produkters egenskaper för såväl hälsa som miljö.
Ring till en sådan och prata med miljöansvarig så får ni de produktblad som önskas, ta gärna med ett produktblad på vanligt salt NaCl så att ni kan jämföra utan att bli förskräckta.

Calle

timeUnit skrev:

Jag är helt övertygad att de mängder aspartam, E211, ibuprofen, alkohol, avgaser, partiklar från laserskrivare och datorer etc, etc, jag får i mig är betydligt större risk för min hälsa.

I boken "renare luft med växter" (kanske slut i handeln)kan man välja ut växter som passar för sina egna behov.
Det gäller växter som minskar halter från möbler utandningsluft avgaser mm och ger dessutom syre.
Blomsterhandeln kan (i bästa fall)upplysa vilka växter som är bra.
I övrigt gäller TCO 03, flammskydsfria tv och att tvätta nya kläder minst 2gr innan man använder dom.

Tvättstugan är mitt mörkrum. Vi har enskilt avlopp, så det som åker ut i avloppet rinner ut på vår egen tomt, en bit under marknivån.
Har ingen aning om vad det har för miljlöpåverkan på lång sikt. Lämnar det mesta av den begagnade kemin på soptippen, vem vet vad som händer med det sen. Skulle inte förvåna mig om en del hälls ut i avloppet av personalen där.

timeUnit skrev:
........Jag har inte koll på detta, men var står det att hydrokinon och metol är "kraftigt allergiframkallande"? I vilken koncentration gäller det? ..........

Hydrokinon är canserframkallande på råttor i högre koncentrationer och vid regelbunden exponering. Det läste jag (tror det var en sida hos kemikalieinspektionen) i en länk från en annan diskussion här på fotosidan. Det påverkade också växter och djur negativt på andra sätt vad jag kunde läsa mig till. Efter det har jag börjat använda X-tol som filmframkallare med lika bra eller bättre resultat som t.ex D-76, Acutol m.fl. Men i pappersframkallaren Dektol finns fotfarande Hydrokinon tyvärr. Undrar om någom har tips om miljövänligare (mindre miljöskadlig) pappersframkallare?

Graal skrev:
Hydrokinon är canserframkallande på råttor i högre koncentrationer och vid regelbunden exponering. Det läste jag (tror det var en sida hos kemikalieinspektionen) i en länk från en annan diskussion här på fotosidan. Det påverkade också växter och djur negativt på andra sätt vad jag kunde läsa mig till. Efter det har jag börjat använda X-tol som filmframkallare med lika bra eller bättre resultat som t.ex D-76, Acutol m.fl. Men i pappersframkallaren Dektol finns fotfarande Hydrokinon tyvärr. Undrar om någom har tips om miljövänligare (mindre miljöskadlig) pappersframkallare?

Det skulle vara intressant att veta hur mycket hydrokinon man måste få i sig, på vilket sätt och under hur länge innan det ger effekt på kroppen. Jag _tror_ att vi måste vara rejält oförsiktiga för att få cancer av våra vanliga fotokemikalier. Men, jag pysslar med detta ett par gånger i veckan, kanske 5-15 timmar per vecka. Heltid är ju en annan femma.

Men det är viktigt att hitta miljövänliga alternativ! Det håller jag med om.

Graal skrev:
(...) Undrar om någom har tips om miljövänligare (mindre miljöskadlig) pappersframkallare?

Agfa Neutol Plus har jag för mig är en sådan. Har något minne av en Amalocoflaska på kameradoktorn som var hydrokinonfri. Tror det var pappersframkallare...

METOL

Nån som förresten vet var man kan köpa METOL i Sverige ?

NIklas
Alltid positiv :)

timeUnit skrev:
Det skulle vara intressant att veta hur mycket hydrokinon man måste få i sig, på vilket sätt och under hur länge innan det ger effekt på kroppen. Jag _tror_ att vi måste vara rejält oförsiktiga för att få cancer av våra vanliga fotokemikalier. Men, jag pysslar med detta ett par gånger i veckan, kanske 5-15 timmar per vecka. Heltid är ju en annan femma.

Men det är viktigt att hitta miljövänliga alternativ! Det håller jag med om.

De små mängder man exponeras för vid framkallning är nog ganska ofarliga vad gäller canserrisken. Annars vore nog framkallare med hydrokinon förbjudna. men för små organismer är nog även de mängder vi gör av med skadliga. nu får man dock hoppas att de kemikalier man lämnar in destrueras på rätt sätt. Fix tas ju om hand för återvinning av silver t.ex.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.