Annons

Mina händer lagom till 350D? (foto)

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Mina händer lagom till 350D? (foto) + Öga i sökaren

Ett foto på min hand. Håller i en Logitech MX 518 mus. Ni som har En 350D kanske kan säga om mina händer är små eller stora. Jag tycker dom är små. ;-)

Så, tror ni kameran passar mig?

hand.jpg


Min andra fråga. Vilket öga är idialist att använda i sökaren? Jag är "höger ögad". Kan bara inte använda vänster öga, då åker båda ögonen ner. Min hjärna må vara defekt på nått vis. ;-)
 
Senast ändrad:
Du får nog kontakta en plastikkirurg, tycker din tumme verkar aningens kraftig för denna kamera...
 
gå in till närmsta fotobutik och be att få prova kameran, det är enda sättet att få veta hur *du* tycker att den passar.
 
JAG HAR..

ganska stora händer men kameran ligger klockrent i mina händer endå. Visst den kanske är ännu bättre till mindre händer, men att ha stora händer är inte ett tillräckligt bra skäl för att inte köpa den.
 
En fråga till:
Måste ögat likka i mot sökaren för man ska kunna se bra i sökaren? Har glasögon och vill helst inte komma i mot. ;)
 
Jag ser bra i sökaren med glasögon utan att pressa kameran mot glasen. Däremot ser jag inte texten under bilden i sökaren, å andra sidan är jag inte så intresserad av den heller...
 
Tror att Johan Wildenius bara vill ironisera om de olika dumma frågorna som dyker upp här på forumet.....Denna är i stil med en del andra!
 
Handgreppet räddar mycket. Prova kameran med greppet.

Och tänk på att bildkvaliteten trots allt är viktigast...

/M
 
Det där låter för mig som ett riktigt I-land problem!

Det tycks ha blivit fundamentalt för fotografi att ha en speciellbeställt gjutet grepp som passar just ens händer!

En Hasselblad, designad som en kub, passar alla. Likadant för en klumpig Pentax 67, en fyrkantig Nikon F2 eller en pytteliten Ixus 50... Men plötsligt hör man att *ist Ds eller 350D är för små för att handhålla bekvämt!?

Inte har man hört så många klaga på att en bilratt skulle vara för smal eller för tjock... "Nädu! Du förstår, ratten är på tok för smal för mina stora händer, den där bilen kan jag nog inte köra!"

Jag tror att denna tendens är egentligen bara resultatet av tillverkarnas försök att skapa nya marknadsegment och positionera sig annorlunda jämfört med konkurrenterna.

Iofs inget fel med det, inköp är till viss del känslobaserade. Men jag kan ibland tycka att det är synd att man stirrar sig blind på oväsentligheter (liten/stor, framtung, brus i mörka hörn vid felexponerad ISO 3200, osv) istället för att njuta av teknikens under.

Man vänjer sig alldeles för fort till teknikens framsteg!
 
Jag har stora händer.
Jag är stor hela jag.
Förmodligen den största personen här på fotosidan.

Jag använder endast ett finger som hake runt greppet. Två fingrar som plattform under. Övriga fingrar som diagonalstag mot optiken.

Detta grepp är som ett stativ.

Jag vande mig med storleken på min Fuji FinePix s5000.

Så var inte rädda.
Människans hand är en avancerad konstruktion.
Den klara allt utom "Ålar & blöta tvålar".

Patrik

(c) Foto: Linnéa Eriksson
 

Bilagor

  • greppet.jpg
    greppet.jpg
    22.8 KB · Visningar: 733
Själv tänker jag mest på hur det känns med ett stort och tungt objektiv till en liten kamera, tex 350. Det fungerar nog fint det också!?

Bra grepp hittar man väl nästan alltid efter ett tag, men känslan beror ju lite på vad man är van vid eller har jämfört med.

Det finns väl inget annat sätt än att testa och bilda sig en egen uppfattning eftersom det är DU som skall använda kameran...


/Benny
 
SadScietist skrev:
Jag ser bra i sökaren med glasögon utan att pressa kameran mot glasen. Däremot ser jag inte texten under bilden i sökaren, å andra sidan är jag inte så intresserad av den heller...
Ett allmänt tips kan väl vara att lära sig vad siffrorna och symbolerna betyder eftersom de säger väldigt mycket om hur resultatet blir...
Det är inte svårare att förstå än att vilken läskunnig som helst kan lära sig.
 
MaxZ skrev:
Det där låter för mig som ett riktigt I-land problem!

Det tycks ha blivit fundamentalt för fotografi att ha en speciellbeställt gjutet grepp som passar just ens händer!

Håller med! Men väljer man mellan två tekniskt lika bra kameror kanske man väljer den som känns skönast att hålla i möjligen...
 
Uttryck skrev:
Håller med! Men väljer man mellan två tekniskt lika bra kameror kanske man väljer den som känns skönast att hålla i möjligen...

Det blir till att välja mellan 20D och 350D. 5000 extra för ett skönare grepp är rätt mastigt.

Ska man välja andra märken går man ned i bildkvalitet, tyvärr.

Men som sagt, vertikalgreppet gör en jäkla skillnad,
 
masson skrev:
ganska stora händer men kameran ligger klockrent i mina händer endå. Visst den kanske är ännu bättre till mindre händer, men att ha stora händer är inte ett tillräckligt bra skäl för att inte köpa den.
För mig var det avgörande. Inte att jag har stora händer men att Canon 350D låg sämre i handen än Nikon D70 gjorde.

MaxZ skrev:
En Hasselblad, designad som en kub, passar alla. Likadant för en klumpig Pentax 67, en fyrkantig Nikon F2 eller en pytteliten Ixus 50... Men plötsligt hör man att *ist Ds eller 350D är för små för att handhålla bekvämt!?
En skillnad jämfört med Hasselblad, Nikon F2 och de andra exemplen är att på moderna kameror behöver man ofta hantera fler knappar på en och samma gång. Då underlättar det om man på ett bekvämt sätt kommer åt dessa knappar utan att behöva byta grepp.

Så visst är det ett I-landsproblem. Men om man investerar 10 000+ i ett kamerahus kanske även ett I-landsproblem som bekvämlighet och ergonomi är något man skall ta hänsyn till? Om två kameror är likvärdiga på de andra viktiga punkterna, varför då inte välja den som känns skönast att hålla i.
 
Är dina tre sista fingrar sammanlagt mer än 5cm breda vid andra leden kan du ha *problem*.
I det här fallet ligger jag i lä med mina 4,5cm. Canonen sitter som en dröm i näven.
Kirurgi är ju en möjlighet för bredtassade, men kan verka menligt på böjligheten. En gripklo, kanske? Fastmonterad i stumpen? Alternativt en dito 'fast release'-bricka?
Jag tycker det svåraste greppet på 350Dn är att klämma in knappen för exponeringslåset. Det kräver en riktigt lurig tumme. Helst med en extra led. Det har jag inte - än.

Högerögd? Skatta dig lycklig! Då slipper du bli mobbad för att du är vänsterögd, som jag! Jag ser för tokrolig ut, har jag fått höra. (Smärre ingrepp i hjärnan kunde säkert korrigea min bakvända syn på saker och ting, men jag har så lite där upptill från början så jag har just inga marginaler att gå på...) ;)
 
Bendro skrev:
En skillnad jämfört med Hasselblad, Nikon F2 och de andra exemplen är att på moderna kameror behöver man ofta hantera fler knappar på en och samma gång. Då underlättar det om man på ett bekvämt sätt kommer åt dessa knappar utan att behöva byta grepp.

Nja, att det finns flera knappar betyder inte att man behöver använda de samtidigt. Dessutom skulle det problem som du beskriver bero på knapparnas placering och inte på kamerans storlek. Mig veterligen är det ingen stor skillnad på knapparnas placering mellan 350D, 20D eller ens D70.


Om två kameror är likvärdiga på de andra viktiga punkterna, varför då inte välja den som känns skönast att hålla i.

Visst är det så! Däremot tror jag att om man väljer en 20D eller D70 istället för en 350D "därför att den är för liten för mina händer", då kanske man har missat någonting i sin analys (även om jag inte på något sett bortser från vikten av känslan. Eller känslan av vikten... ;))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.