ANNONS
Annons

Mina händer lagom till 350D? (foto)

Produkter
(logga in för att koppla)
chinerunner skrev:
Jag har stora händer.
Jag är stor hela jag.
Förmodligen den största personen här på fotosidan.

Jag använder endast ett finger som hake runt greppet. Två fingrar som plattform under. Övriga fingrar som diagonalstag mot optiken.

Detta grepp är som ett stativ.

Jag vande mig med storleken på min Fuji FinePix s5000.

Så var inte rädda.
Människans hand är en avancerad konstruktion.
Den klara allt utom "Ålar & blöta tvålar".

Patrik

(c) Foto: Linnéa Eriksson

Jädrans du! Det var ett par rejäla händer! Tror kameran kommer passa mina höbder riktigt bra. :)

Själv kan jag bara använda vänster öga. Det gör att jag märker att varenda (slr/dslr) kamera är gjord för att användas med höger öga mot sökaren. Har man höger öga mot sökaren kan man fortfarande använda vänster att titta förbi kameran även nar man använder vertikalgrepp. Gissa var det fria ögat är när man använder vänster öga med ett vertikalgrepp....

Dessutom kommer näsan ibland att vara ivägen för vissa knappar. Jag har lite svårt att nå AEL-knappen på min D7D och måste släppa öga-kamera-kontanten för att trycka in den.

Dock slipper jag gnida in hela displayen med näsfett vilket jag hört irriterat andra fotografer :p

När det gäller storleken på händer kan jag väl säga att när jag stoppat in en D70 i min högernäve så hamnar avtryckaren vid första pekringerleden ;)

Senast ändrad:
chinerunner skrev:
Jag har stora händer.
Jag är stor hela jag.

Jag använder endast ett finger som hake runt greppet. Två fingrar som plattform under. Övriga fingrar som diagonalstag mot optiken.

Så var inte rädda.

Patrik

(c) Foto: Linnéa Eriksson

– Tycker att ditt grepp ser lite märklig ut, om du ursäktar att jag säger det, har du provat att hålla kameran som om du ställde in fokuset manuellt, runt fokusringen, el bländarringen om det var en gammal kamera, flytta sen handen 1-2cm bakåt mot huset, där har du greppet! Sen kan du vrida handen så du håller om objektivbasen och handflatan är inåt och långfingret med övriga finger är under huset och stödjer det, det kanske är ännu bättre. Två bra grepp att byta med så man inte tröttnar.

Men funkar ditt grepp bättre ändå efter att testat detta så bevisar ju du alla fall att det inte är ngt fel på kamerans storlek, utan hur man håller den. Kan den störste av oss alla hålla kameran så borde ju alla kunna!

finns inte mycket jag hellre håller i än min 350d tyckte den kändes liten första dagen men man vänjer sig fort nu vill jag inte ha något annat

Jochum: Det greppet du beskriver är det jag använder på min analoga Praktica.

Ett jätte bra grepp för mig med kameror i den storleken.

För dessa ponnys eller vad man nu kallar klassen funkar inte det greppet.
(för mig altså)

Det greppet jag beskriver/visar har kommit naturligt när jag fotat med FinePix s5000.

Jag glömde att nämna att vänsterhandens tummes trampdyna (eller vad det nu kallas) vilar hårt mot min haka. Detta ger en otrolig stadga.
När min bägge händer är låsta i detta grepp är det svårt för en person som greppar objektivet att röra det.

Men det jag ville säga med mitt inlägg är "Det finns ett grepp för alla".

Köp den kameran ni tror på.

Patrik

MaxZ skrev:
Nja, att det finns flera knappar betyder inte att man behöver använda de samtidigt. Dessutom skulle det problem som du beskriver bero på knapparnas placering och inte på kamerans storlek.
Visst, du har rätt att det beror på placeringen i första hand.
Jag är ingen expert på Canon..har bara hållt i 350D i en butik för att testa hur den kändes. Det jag tänkte på när jag pratade om knappar var knappen man måste trycka in för att ändra funktion på inställningshjulet..för att byta från att styra slutartid till bländare. Enligt killen i butiken var det en knapp på baksidan som skulle tryckas in, och för att komma åt den fick jag byta grepp.

Hmm, om man tar en bild med en 350d.. det man ser i sökaren. är det resultatet? asså, oskärpa och färgerna blir rätt?

johan_w skrev:
Hmm, om man tar en bild med en 350d.. det man ser i sökaren. är det resultatet? asså, oskärpa och färgerna blir rätt?
Skärpan borde ju stämma. Men färgerna osv kommer du inte se annat än på displayen efter foto-ögonblicket. Anledningen är enkel - sökaren är helt optisk. Det sitter ingen display i den och själva sensorn är skymd av spegeln (som reflekterar upp ljuset via sökaren..)

chinerunner skrev:
Jag har stora händer.
Jag är stor hela jag.

Så var inte rädda.

Fast det ser inte så bekvämt ut! Ser ut som du just fångat ett vildsint litet djur som försöker slita sig ur händerna på dig... Men känns det bra så är det bra...

Jag så denna kamera första gången på elmia i helgen, riktigt fjuttig sak, jag tyckte den var helt klart för liten, den känndes också "billig" på nåt sett, mer som en förvuxen pocket kamera, ungefär som en kamera man ger 3000kr för och har som slit och släng kamera när man går runt på stan. Absolut ingen man sätter på en 70-200 4L med 1.4x konverter på... Jag har själv en 20D som jag är nöjd med... Men jag har stora händer också..

20D utan grepp tycker jag känns mycket bättre än 350D med grepp...

/Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar