Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mina första intryck av D300..

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Medan batteriet laddar för andra gången skriver jag av mig några första intryck från första eftermiddagen med D300 ute i verkligheten..

En av de stora positiva överraskningarna är batterikapacitetan. Nojja för det var en av anledningarna till att jag aldrig bytte min D70s till en D200, jag fotar en hel del under resor i strömlösa trakter. På min allra första laddning med D300, med allt vad det innebär av menybläddrande, blixtrande och lek fick jag ut 1500 exponeringar. Det känns bra!

Den andra stora positiva överraskningen är autofokusen. Nu jämför jag visserligen med D70s, som är både en klass lägre och ett par generationer äldre, men skillnaden är verkligen fantastisk! Jag tror jag fick med mig fler skarpa bilder på fåglar i flykten från min första eftermiddag med D300, än jag fick på två år med D70s. Det var verkligen en njutning att fräsa av serier mot passerande fåglar, och då anses ju ändå mitt Tamron 200-500 ha en rätt slö AF.

Att den hanterar höga ISO bra är ju välkänt, men ändå njutbart att upptäcka. Jag kommer inte att dra mig för att använda iso 800 framöver, och känner att 1600 och 3200 också är klart användbara! Det gör också att mitt gamla ljussvaga tele får nytt liv!

I övrigt är det bara att bekräfta vad andra redan konstaterat; ergonomi, LCD och sökare är riktigt bra, och gör kameran till en fröjd att använda. Eftersom det går att anpassa nästan allt, så finns det heller inte många småsaker att reta sig på - man fixar till det i stället!

Det är svårt att hitta något som jag är mindre nöjd med. Ibland har jag fått för mig att den automatiska vitbalansen inte är speciellt säker, vilket var precis det på min D70s som fick mig att lära mig raw-konverteringens fröjder.. Det är också en tung kamera i mina händer. Många tycker att det är något som ger en skön proffskänsla, jag tycker att det är .. tungt. Jag betvivlar inte att varje gram är välinvesterat och inget jag vill byta bort, men i kombinationen med lite osäker vitbalans till jpg-bilder gör det nog att jag kommer att gör färre spontana familjebilder med D300 än jag gjorde med D70s.

Men vänder man på kakan så känns det som en fantastiskt smidig kamera för ritkigt seriös fotografi ute i fält! Utan att ha några erfarenheter av 'riktiga proffskameror' så anar jag att både vikt, format och pris är betydligt svårare att hantera, utan att de erbjuder så ruskigt mycket mer i slutändan.

Summa sumarum: en härlig kamera!

Per


D300 Tamron 200-500@400 f6 1/500s iso 800:
 

Bilagor

  • skrak_forum.jpg
    skrak_forum.jpg
    77.6 KB · Visningar: 710
.. och en sån här bild kunde jag knappast göra med D70s, eftersom autofokusen ofelbart fladdrade iväg och låste på bakgrunden. Med D300 följer AF snällt fågeln när bakgrunden går från himmel via skog till vatten:
 

Bilagor

  • skrak_forum_2.jpg
    skrak_forum_2.jpg
    94.6 KB · Visningar: 685
Per skrev:
.. och en sån här bild kunde jag knappast göra med D70s, eftersom autofokusen ofelbart fladdrade iväg och låste på bakgrunden. Med D300 följer AF snällt fågeln när bakgrunden går från himmel via skog till vatten:

Dina bilder visar på det grön-gula färgstick som D300 tenderar att ge vid Auto WB (min erfarenhet). Det går att spara ett korrigerande värde i färgmatrisen under Auto WB (eller alla andra vitbalanslägen) tex B1-M1 eller B2-M2 för den som företrädesvis kör jpg.
 
Per skrev:
En av de stora positiva överraskningarna är batterikapacitetan. Nojja för det var en av anledningarna till att jag aldrig bytte min D70s till en D200, jag fotar en hel del under resor i strömlösa trakter. På min allra första laddning med D300, med allt vad det innebär av menybläddrande, blixtrande och lek fick jag ut 1500 exponeringar. Det känns bra!

Alltid lika fascinerande att höra hur varierande detta med batterikapaciteten är för olika fotografer. Jag ligger på ca 400 bilder per laddning.
 
Teodorian skrev:
Dina bilder visar på det grön-gula färgstick som D300 tenderar att ge vid Auto WB (min erfarenhet).

Ahaa - jag tänkte inte på det eftersom det är sent eftermiddagsljus som gärna kunde vara så. Däremot är det vad jag reagerat på ibland i andra situationer. Såg att K&B tog upp samma egenskap hos D3.

Per
 
Teodorian skrev:
Alltid lika fascinerande att höra hur varierande detta med batterikapaciteten är för olika fotografer. Jag ligger på ca 400 bilder per laddning.

Jo, jag antar att 'antal exponeringar' egentligen inte är ett bra mått på batterikapacitet.

Per
 
Per skrev:
.. och en sån här bild kunde jag knappast göra med D70s, eftersom autofokusen ofelbart fladdrade iväg och låste på bakgrunden. Med D300 följer AF snällt fågeln när bakgrunden går från himmel via skog till vatten:

Med mina nya grejer - canon 40D + 70-200 f4 IS - så kommer jag inte i närheten av sådana bilder. Alla de fåglar i flykt jag hittills tagit har blivit oskarpa. Men jag förmodar och hoppas att det beror på mig och inte på grejerna. Hur som helst blir jag avundsjuk :-(

Men grattis till dig!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.