Annons

Mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Emelie_R

Avslutat medlemskap
Skriver rätt utförligt, men det handlar om upphovsrätt/vad jag kan göra..

Jag har "råkat ut för" en tjej som i somras bad mig ta kort på hennes band och utlovades en mindre summa per bild.
jag utförde uppdraget och hon valde ut 48st bilder.
(dum som jag var) skickade jag ett tiotal bilder via MSN Messenger till tjejen och efter ett tag så sa hon att det gick för sent och sa att jag skulle bränna ut dem på cd istället. istället gjorde jag iordning ett usbminne som hon skulle kunna komma och hämta för att överföra bilderna.
detta blev inte av och när jag hörde av mig till henne för att påminna henne så var hon på väg till en annan ort och då jag själv endast uppehöll mig tillfälligt på den nuvarande orten så frågade jag när hon skulle komma tillbaka igen, men då slutade hon svara mig.

har försökt få kontakt via Messenger men varit meningslöst och nu har jag till sist fått kontakt med henne via sms igen. jag bad henne höra av sig angående bilderna och betalningen så vi kunde prata om det. Då fick jag till svar att eftersom hon endast mottog de tiotal bilderna vid det tillfället och hon är DESSUTOM inte intresserad av resten för att hon nu säger att hon tycker att bilderna var dåliga.

Dock har jag sett att några av de bilder jag skickade är upplagda på hennes Bilddagbok, vilket jag inte har givit henne klartecken för..

Därav mitt "problem" - Jag anser att jag borde få betalt för mitt arbete, men det är inte det viktigaste - det viktigaste är att hon faktiskt publicerat mina bilder utan att jag sagt att det är okej. och dessutom inte angett på något vis att jag tagit dem..

vad ska jag göra? tacksam för svar!,
många julkramar
/emelie
 
Jag tycker du ska skicka ett formellt hållet kravbrev, där du dels begär att bilderna avlägsnas från webben, dels begär betalt för ditt arbete och för publiceringen.

Om du vill få mer kraft bakom dina krav kan du ta kontakt med www.bildombudsmannen.se och be honom hjälpa till (fast det kostar förstås pengar).
 
Skriver rätt utförligt, men det handlar om upphovsrätt/vad jag kan göra..

Jag har "råkat ut för" en tjej som i somras bad mig ta kort på hennes band och utlovades en mindre summa per bild.
jag utförde uppdraget och hon valde ut 48st bilder.
(dum som jag var) skickade jag ett tiotal bilder via MSN Messenger till tjejen och efter ett tag så sa hon att det gick för sent och sa att jag skulle bränna ut dem på cd istället. istället gjorde jag iordning ett usbminne som hon skulle kunna komma och hämta för att överföra bilderna.
detta blev inte av och när jag hörde av mig till henne för att påminna henne så var hon på väg till en annan ort och då jag själv endast uppehöll mig tillfälligt på den nuvarande orten så frågade jag när hon skulle komma tillbaka igen, men då slutade hon svara mig.

har försökt få kontakt via Messenger men varit meningslöst och nu har jag till sist fått kontakt med henne via sms igen. jag bad henne höra av sig angående bilderna och betalningen så vi kunde prata om det. Då fick jag till svar att eftersom hon endast mottog de tiotal bilderna vid det tillfället och hon är DESSUTOM inte intresserad av resten för att hon nu säger att hon tycker att bilderna var dåliga.

Dock har jag sett att några av de bilder jag skickade är upplagda på hennes Bilddagbok, vilket jag inte har givit henne klartecken för..

Därav mitt "problem" - Jag anser att jag borde få betalt för mitt arbete, men det är inte det viktigaste - det viktigaste är att hon faktiskt publicerat mina bilder utan att jag sagt att det är okej. och dessutom inte angett på något vis att jag tagit dem..

vad ska jag göra? tacksam för svar!,
många julkramar
/emelie



Upplys henne om lagen kring detta och att du kommer att göra en polisanmälan om ni inte kan reda upp detta.

Jag är trött på folk som fular åt sig saker och ting. Det enda som hjälper är att vara rak med vad man vill och upplysa om ev. konsekvenser.

Lycka till!

Mvh/Joakim
 
Tack för era svar,
det jag är mest "orolig" över är den fundering jag har:

Det är väl inte så att de bilder jag skickar till henne MED AUTOMATIK betyder att hon får publicera dem?

/e
 
Tack för era svar,
det jag är mest "orolig" över är den fundering jag har:

Det är väl inte så att de bilder jag skickar till henne MED AUTOMATIK betyder att hon får publicera dem?

/e

Nej, det är snarare tvärt om. Du måste ha uttryckligt tillstånd från upphovsmannen innan du publicerar en bild oavsett hur du har fått bilden, något det tyvärr slarvas med.

Bäst är naturligtvis om ni har en skriftlig överenskommelse i förväg, vid muntliga avtal kan det vara knepigt med bevisföringen om bägge parter har olika uppfattning om vad som faktiskt har överenskommits.
 
Skriver rätt utförligt, men det handlar om upphovsrätt/vad jag kan göra..

Jag har "råkat ut för" en tjej som i somras bad mig ta kort på hennes band och utlovades en mindre summa per bild.
jag utförde uppdraget och hon valde ut 48st bilder.
(dum som jag var) skickade jag ett tiotal bilder via MSN Messenger till tjejen och efter ett tag så sa hon att det gick för sent och sa att jag skulle bränna ut dem på cd istället. istället gjorde jag iordning ett usbminne som hon skulle kunna komma och hämta för att överföra bilderna.
detta blev inte av och när jag hörde av mig till henne för att påminna henne så var hon på väg till en annan ort och då jag själv endast uppehöll mig tillfälligt på den nuvarande orten så frågade jag när hon skulle komma tillbaka igen, men då slutade hon svara mig.
har försökt få kontakt via Messenger men varit meningslöst och nu har jag till sist fått kontakt med henne via sms igen. jag bad henne höra av sig angående bilderna och betalningen så vi kunde prata om det. Då fick jag till svar att eftersom hon endast mottog de tiotal bilderna vid det tillfället och hon är DESSUTOM inte intresserad av resten för att hon nu säger att hon tycker att bilderna var dåliga.
Dock har jag sett att några av de bilder jag skickade är upplagda på hennes Bilddagbok, vilket jag inte har givit henne klartecken för..
Därav mitt "problem" - Jag anser att jag borde få betalt för mitt arbete, men det är inte det viktigaste - det viktigaste är att hon faktiskt publicerat mina bilder utan att jag sagt att det är okej. och dessutom inte angett på något vis att jag tagit dem..
vad ska jag göra? tacksam för svar!,
många julkramar
/emelie

Hej Emelie!
Erland har redan varit inne på vad som gäller och inte gäller.Gör som så att du även går in på denna länk www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp. Där har du massa info.
Men kom ihåg:
1) Du har upphovsrätten till bilden/-erna.
2) Det muntliga avtalet gäller lika mycket som ett skrifligt.Dock är det så att om man skulle behöva gå till domstol(rättlig prövning) så är det lite svårare.Det är du som måste stämma henne vid en tingsrätt. Detta kallas för ett civilmål och det är du som står för dina kostnader.Men vinner du så får motparten betala dina kostnader.
3) Hon äger ingen rätt publicera bilderna på sin hemsida OM det inte finns något avtal om detta.

Men jag tycker att du gör så här:
- Skriv först ett email och redogör för dina krav.Du kan även föreslå ett skrifligt avtal.
Om du inte får någon reaktion på detta så gå vidare på detta sätt:
- Först skriver du ett vanligt brev (snigelposten) och skickar det till henne.I detta brev så finns det klart och tydligt en faktura på vad du vill ha för dina bilder.Du skriver att hon skall betala inom tex 14 dagar till ett bankkonto.
- Om det inte händer något med detta brev.Då skickar du ett nytt brev (detta kallar du KRAVBREV) där du skriver att dina krav kommer att gå till kronofogden för indrivning om betalning inte sker inom tex 10 dagar till ditt bankkonto.Som privat person kan man faktiskt använda sig av kronfogden för att få betalt för skulder.Det kostar en avgift, men denna lägger man till i sitt kravbrev.Du kan skicka detta brev som rekomenderat med mottagningsbevis.Då får du tillbacka ett kvitto med hennes underskrift att hon mottagit brevet.Man brukar i detta fall göra som så att endast hon får kvittera ut brevet.Detta för att hon inte skall komma och säga att någon annan har hämntat det och hon inte personligen fått det.Man kan ha en sk."förkortad tid" alltså den tid hon har på sig för att kvittera ut brevet.

Det allra bästa när man har någon som vill köpa bilder av en att:
1) ha ett skrifligt avtal
2) aldrig leverera bilder som går att använda för nätet eller utskrift.
Jag gör som så att jag skicka bilder i väldig låg/dålig upplösning och med en klar loga mitt på bilden. Och som sagt först skrifligt avtal annars inga bilder.
Hoppas att de går bra för dig Emelie.Ursäkta om det blev ett långt svar.Men jag tycker att denna fråga är så viktig helt oberoende om man är "amatörfotograf" eller "yrkes" dito.Vi vill alla ha betalt för det vi gör.
Så en god jul och ett gott nytt år utan "fifflande" bildköpare.
 
Men jag tycker att du gör så här:
- Skriv först ett email och redogör för dina krav.Du kan även föreslå ett skrifligt avtal.
Om du inte får någon reaktion på detta så gå vidare på detta sätt:
- Först skriver du ett vanligt brev (snigelposten) och skickar det till henne.I detta brev så finns det klart och tydligt en faktura på vad du vill ha för dina bilder.Du skriver att hon skall betala inom tex 14 dagar till ett bankkonto.
- Om det inte händer något med detta brev.Då skickar du ett nytt brev (detta kallar du KRAVBREV) där du skriver att dina krav kommer att gå till kronofogden för indrivning om betalning inte sker inom tex 10 dagar till ditt bankkonto.Som privat person kan man faktiskt använda sig av kronfogden för att få betalt för skulder.Det kostar en avgift, men denna lägger man till i sitt kravbrev.Du kan skicka detta brev som rekomenderat med mottagningsbevis.Då får du tillbacka ett kvitto med hennes underskrift att hon mottagit brevet.Man brukar i detta fall göra som så att endast hon får kvittera ut brevet.Detta för att hon inte skall komma och säga att någon annan har hämntat det och hon inte personligen fått det.Man kan ha en sk."förkortad tid" alltså den tid hon har på sig för att kvittera ut brevet.


Tack för svaret! gjorde mig ingenting att det blev långt, tvärtom!
mycket förklarande, mycket hjälpsamt! det är svårt att veta vad en ska ta sig till...!
känner att det är speciellt svårt att inte "ge upp".. med milda ord är jag måttligt irriterad över hur hon beter sig men tillfällen sker där jag helt enkelt känner att det inte är värt det!,
men om jag inte gör något åt det nu, när det ändå handlar om några hundralappar... när kommer jag då göra det? :S

tack för all hjälp!

god jul allesammans, många kramar!
 
Hoppas ni haft en fin jul!
Jag undrar hur mycket jag borde kräva?
Det första priset jag och tjejen kom överens om,
var 10kr/foto. sedan ville hon sänka till 5, men det har inte påtalats mer eftersom jag var upptagen när hon pratade om det och sade "det kan vi nog lösa" - det har med andra ord inte skett en bestämd sänkning.
Det är fyra bilder jag funnit, på hennes egna bilddagbok och deras bands bilddagbok. En utav bilderna är funnen två gånger.
jag har jämfört dem med mina originalbilder och kan med säkerhet säga att varje detalj är exakt lika, så de inte förväxlats med bilder andra har tagit, som också var där.

bild nummer ett:
http://discopulver.bilddagboken.se/p/show.html?id=397763204&directlink=1
samma bild men på deras bands bdb:
http://arg.bilddagboken.se/p/show.html?id=407162614&directlink=1
nummer två:
http://arg.bilddagboken.se/p/show.html?id=399028892&directlink=1
nummer tre:
http://arg.bilddagboken.se/p/show.html?id=399035458&directlink=1

och bild nummer fyra, bilden jag var mest nöjd med på henne,
här dessutom redigerad, inte av mig.
http://discopulver.bilddagboken.se/p/show.html?id=432172641&directlink=1

förslag?, det är verkligen inte lätt för "nybörjare" med allt detta..
tack för all hjälp så långt!
 
Har inga förslag vad gäller pris men jag tycker att det är ganska klart att hon försöker påskina att några av bilderna är hennes. Dålig stil och knappast till hennes fördel om man skall diskutera ersättning för bilderna.
 
Hoppas ni haft en fin jul!
Jag undrar hur mycket jag borde kräva?
Det första priset jag och tjejen kom överens om,
var 10kr/foto. sedan ville hon sänka till 5, men det har inte påtalats mer eftersom jag var upptagen när hon pratade om det och sade "det kan vi nog lösa" - det har med andra ord inte skett en bestämd sänkning.
Det är fyra bilder jag funnit, på hennes egna bilddagbok och deras bands bilddagbok. En utav bilderna är funnen två gånger.
jag har jämfört dem med mina originalbilder och kan med säkerhet säga att varje detalj är exakt lika, så de inte förväxlats med bilder andra har tagit, som också var där.

bild nummer ett:
http://discopulver.bilddagboken.se/p/show.html?id=397763204&directlink=1
samma bild men på deras bands bdb:
http://arg.bilddagboken.se/p/show.html?id=407162614&directlink=1
nummer två:
http://arg.bilddagboken.se/p/show.html?id=399028892&directlink=1
nummer tre:
http://arg.bilddagboken.se/p/show.html?id=399035458&directlink=1

och bild nummer fyra, bilden jag var mest nöjd med på henne,
här dessutom redigerad, inte av mig.
http://discopulver.bilddagboken.se/p/show.html?id=432172641&directlink=1

förslag?, det är verkligen inte lätt för "nybörjare" med allt detta..
tack för all hjälp så långt!

Hej Emelie!

När jag först läste vad din "bildköpare" erbjuder dig så tänkte jag att du skrivit fel.Att först få ett pris per bild som, uppriktigt sagt inte står i förhållande till det som gäller för marknaden, och sedan föreslå ett rent skambud, ja då är man inte med i verkligheten.Självklart är det tyvärr bara du som kan sätta pris.BLF, Bildleveratörenas Förening wwww.blf.se ger ut en prislista varje år.Denna måste man tyvärr köpa av dom. Men lite tillbaka till ditt problem:
1) Bildköparen har givit dig uppdrag att ta bilder. Alltså måste du kanske åk.Du och inte hon har fotoutrustningen.
2) Du skall göra ordning bilderna och du har arbetstid för detta.
Jag menar att du för dessa två "steg" bör ha cirka 500:-/bild och då har du kvar din upphovsrätt och möjligheten att sälja dom till andra.Om nu inte hon vill friköpa bilderna och därmed också ha ensamhrätten till bilderna då kan du kräva 8500:-/bild.
3) Hon använder dina bilder på Internet utan ditt namn.Här borde du kunna begära en engångsersättning med 1000:-/bild för den tid som har haft dom utan att betala dig.
Detta kan låta mycket, men helt realistiskt.Om bildköparen anser att din bilder inte är bra. Ja, då är det bara för henne att radera dom från Internet.
Så, till sist det är bara du som kan avgöra vad du skall ta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.