Annons

Mina bilder visas i en lustig ordning

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag kanske har missat någon information men jag tittade precis på mina egna bilder och de visas i en annan ordning än tidigare.
Först tänkte jag att de nu visas efter antal tittar eller kommentarer eller något men så är det inte.
De visas inte efter betyg, inte efter namn, inte efter antal tittar...

En snabb koll på mina säger mig att de sorteras efter inläggningsdatum?

Varför denna ändring? Kan jag sortera dem själv på något vis? Förut har jag döpt dem särskilt för att få den ordning jag ville.

Å andra sidan så är det kanske inte jätteviktigt heller så jag kan nog acceptera förändringen iaf..

Umm, jag fick in önskemål som tyckte att titelordning var helt ologisk så nu sorteras de i publiceringsordning.

Vilken ordning vore bäst då, som förut eller något annat?

Egentligen spelar det ingen jätteroll men publiceringsordning är nog mitt sista val.

Antingen namn eller ännu hellre sortering efter ”senast påtittad”.

Det mest intressanta för mig är att veta vilka bilder som är intressanta för andra just nu.

Att kunna välja ordning hade också varit hyvens.

Jag gillar inte titelordning; det lockar en del att trixa in specialtecken i början för att få till en önskad sorteringsordning. Ser helknasigt ut.

Då uppfinner jag hellre ett mer korrekt sätt att styra ordningen. Vi har ju möjligheten att ordna inom ett album; skall det kanske vara sorterat per album, i den ordningen?

clindh skrev:
Jag gillar inte titelordning; det lockar en del att trixa in specialtecken i början för att få till en önskad sorteringsordning. Ser helknasigt ut.

Då uppfinner jag hellre ett mer korrekt sätt att styra ordningen. Vi har ju möjligheten att ordna inom ett album; skall det kanske vara sorterat per album, i den ordningen?

Skönt att någon tagit tag i detta... Hursomhaver så gillar jag inte omvänd kronologisk ordning utan isåfall tvärt om... Nyast först eftersom man utvecklas (förhoppningsvis :). Önskvärt vore att man från sin egen sida när man ser alla bilder kan sortera dem. Albummässigt är det ganska ointressant för min del utan helheten är det jag tittar på hos någon när jag skall kommentera.

/Kristian

jag vet att det finns arbetsplatser där folk döper sina mappar till nollnollnollnollnollnollnollnollXXX för att de skall hamna först i ordningen men på Fotosidan fattar jag inte varför specialtecken kan vara till nytta?

För på ”nya kritikbilder senaste dygnet” läggs väl senaste bilden in först oavsett namn?

Och mina bilder har jag ju döpt för att de skall höra ihop och den som är intresserad inte skall behöva bläddra via album.

När jag tittar på andras bilder går jag aldrig via album utan jag väljer att se alla bilder på en gång.

Nu när jag funderat mer över det så upplever jag publiceringsordningen som störande, mina bilder har inte längre något sammanhang och jag kan lika väl döpa dem slumpmässigt genom att låta min yngsta dotter spela datorspel i mina album. Med föttterna.

Men förmodligen missar jag någonting i hur andra tittar på bilder.

Kolla Kristians album för exempel på "kreativ" användning av specialtecken för att få sortering... Det hade gått lika bra med ett nollutfyllt löpnummer i början, tex "0042 - Min fina katt".

Mitt förslag då är ett extra fält på bild; "sorteringsordning globalt" där man kan peta in ett sådant nummer istället för att behöva trixa med rubriken.

clindh skrev:
Kolla Kristians album för exempel på "kreativ" användning av specialtecken för att få sortering... Det hade gått lika bra med ett nollutfyllt löpnummer i början, tex "0042 - Min fina katt".

Mitt förslag då är ett extra fält på bild; "sorteringsordning globalt" där man kan peta in ett sådant nummer istället för att behöva trixa med rubriken.

Låter finfint som förslag eftersom det är precis så jag vill ha det :) Men min finfina katt får placering 75 ;) Jag gillar inte att siffersätta mina bilder då det förstör titeln mera än specialtecken...

När kommer uppdateringen ???

!!# Kristian !!#

I natt, vågar mig inte på en ändring i den superaktiva fototabellen i databasen på dagtid - lär låsa upp allt en stund.

Tur jag hittade denna tråden precis när jag var på väg att starta en likadan. Skulle vara fin vits om man kunde styra ordningen själv på kritikbilderna.

Kreativa titlar =)

Jag måste säga att jag har förargat mig över att en del användare konsekvent använder specialtecken i titlarna (för att komma först på sökningar får man anta).

Själv har jag satt en punkt i början av titeln för att kunna separera mina svartvita bilder från de i färg. Skulle man själv kunna välja i vilken ordning man ville visa bilderna så skulle jag slippa det (vore jäääätteskönt!)

Jag tycker att det är en klar försämring med det nya systemet med publiceringsordning. Jag vill själv kunna påverka hur de visas (som man brukar kunna i t.ex. en fysisk portfolio..

Mvh. Adrian

Den nya ordningen är helt ok tycker jag -
fast tvärt om då...

Jag skulle önska att senast inlagda bild hamnar först istället.

Då har man ju faktiskt ett bra sätt att lätt kolla vad som hänt hos en speciell fotograf sedan man senast kollade in hans/hennes upplagda bilder.

Tycker jag.

/Catarina

Jag tycker det är lite både ock. Blev först ganska sur när jag såg att någon hade vart och rört om bland mina bilder utan att säga till.
Men det kanske blir bättre. Skulle även vilja ha så jag kan sortera bilderna så de som tittar på dem ser vilka bilder som hör i hop.
/Anna

Nu finns ett fält "Sorteringsordning" per bild. Testa - det används nu i listan "laddat upp N bilder".

Notera att bilder utan angiven sorteringsordning kommer först och då listas i omvänd publiceringsordning precis som innan. Det "måste" bli så av rent tekniska anledningar.

Finns det förresten någon vettig anledning att ha kvar Titel-sorteringsvalet i "Sök bild" egentligen? Är det praktiskt någon gång?

Jag tycker det bara uppmuntrar till tokiga bildrubriker; när man vill komma först i urvalet.

Förstår inte.

När jag går in i min profil under min sida och väljer laddat upp finns där ingen lista.

I album kan jag välja ordning men det påverkar inte visningen när jag tittar på mina bilder under laddat upp.

Förmodligen arbetar jag på mitt sätt och alla andra på ett annat för att titta på bilder?

Hej Mikael!

Jag hade själv svårt att hitta den. Gå in på "Lägg till ändra album" och klicka på ett album, välj sedan en bild, tryck på redigera. Där finns det en liten ruta som vi fyller i nr på bilden.
/Anna

Jag hittar inte heller funktionen. Det du beskrev Anna är nog det gamla med att ändra i albumen? Det påverkar tydligen inte den totala ordningen.

Tyvärr finns det ingen lista som när man ordnar album; detta fält redigeras fn per bild - dvs på samma ställe som där redigerar bildbeskrivning, använd utrustning på en bild etc.

Gå in i ett album, klicka på önskad bild, tryck Redigera - fältet finns ovanför motivkategorilistan.

Ja det är lite omständligt att redigera, håller med - men det är vad jag hunnit såhär före frukosten. More to come...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar