Annons

mina bilder är för stora

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnel12

Medlem
hej. Alla mina bilder är större än 800kb. Efter redigering.

Jag vet inte hur jag ska för minska dom?

Jag försökte med en bild i ps med free transform men bilden blev luddig och oskarp.

Vad ska jag göra?
 
Jag lägger upp mina bilder med 640 px på längsta sidan med en upplösning om 72px/tum och sparar ner i jpg med 10 av 12 i kvalitet.

//L
 
Varför måste man förminska bilderna?

Jag har laddat upp några bilder till mitt album, och de var först för stora, blev tvungen att förminska dem.
Det borde ske en auto-förminskning istället, skulle vara smidigare. På Flicr.com auto-förminskas bilderna, varför inte här?
 
Jag lägger upp mina bilder med 640 px på längsta sidan med en upplösning om 72px/tum och sparar ner i jpg med 10 av 12 i kvalitet.

//L

Upplösningen (px/tum) är väl helt irrelevant i sammanhanget? Det enda som har betydelse är ju antalet pixlar på den längsta sidan som inte får överstiga 1024 och att bildfilen inte är större än 800kb.


Jag har laddat upp några bilder till mitt album, och de var först för stora, blev tvungen att förminska dem.
Det borde ske en auto-förminskning istället, skulle vara smidigare. På Flicr.com auto-förminskas bilderna, varför inte här?

Det sker ju en autoförminskning till 640 pixlar om du laddat upp bilden i ett större format än det,varvid den uppladdade storleken syns när du klickar fram bilden för helsidevisning -- "Förstora". Jag tycker inte att autoförminsking från större filer än de tillåtna är en bra idé, då man så gott som alltid drabbas av en skärpeförlust vid nedskalning. Jag lägger alltid på en liten uppskärpning av mina bilder efter nedskalning (skärpeverktyget i Picasa funkar utmärkt för ändamålet tycker jag), det har rätt stor betydelse för hur krispig skärpan upplevs.
 
Det sker ju en autoförminskning till 640 pixlar om du laddat upp bilden i ett större format än det,varvid den uppladdade storleken syns när du klickar fram bilden för helsidevisning -- "Förstora". Jag tycker inte att autoförminsking från större filer än de tillåtna är en bra idé, då man så gott som alltid drabbas av en skärpeförlust vid nedskalning. Jag lägger alltid på en liten uppskärpning av mina bilder efter nedskalning (skärpeverktyget i Picasa funkar utmärkt för ändamålet tycker jag), det har rätt stor betydelse för hur krispig skärpan upplevs.
Photoshop har t.ex. arkaiska och extremt omoderna algoritmer för förminskning. Gör man det rätt så blir autoförminskning bättre än Photoshop (givetvis kan du skärpa upp en autoförminskad bild per automatik också).
 
Fotosidans autoförminskning är värdelös i jämförelse med den på flickr. På flickr skärps bilderna automatiskt vid autoförminskningen, det görs inte här utan det ser luddigt och oskarpt ut även om den större uppladdade filen är skarp.

Fotosidan kunde kanske försöka fixa till en sån funktion? Tror det är ett önskemål från många.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.