Annons

Min OM-1 är död

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Gladdes åt att Olympus och Apple verkade jobba tillsammans. Stoppade in min OM-1 i Macminin och allt verkade fungera perfekt. När jag trodde allt var klart tryckte jag på OK och kameran dog. Stendöd. Lika död som en kamera utan batteri. Såklart har jag bytt batteri och försökt göra om uppdateringsprocessen igen, men nix. Det går inte.
Är det någon som har tips eller förslag på vad jag skall/kan göra??
 
Trist. Du uppdaterade firmware antar jag? Vad indikerade att det skulle vara klart? Det brukar väl stå i klartext får man hoppas också för Olympus-kameror? Du får väl kontakta Olympus direkt om detta. Hoppas att det löser sig.
 
Så du tycker det är lämpligt att skämta till det när någon i värsta fall kan ha ”brickat” sin nyinköpta och dyrbara digitalkamera? Moget.
Att hans pryl är sönder har liksom ingenting att göra med min bild i huvudet.
Att du är humorbefriad får stå för dig.

Jag kan inte hjälpa att OM-1 som namn är återanvänt. Yngre människor som aldrig sett en gammal OM-1 kommer inte fatta men Johan är såpass gammal så han vet.
 
Att hans pryl är sönder har liksom ingenting att göra med min bild i huvudet.
Att du är humorbefriad får stå för dig.

Jag kan inte hjälpa att OM-1 som namn är återanvänt. Yngre människor som aldrig sett en gammal OM-1 kommer inte fatta men Johan är såpass gammal så han vet.
Om du tycker att det är humor att tänka sig att man fysiskt stoppar in en kamera inuti höljet av en väldigt liten dator så är det bara att beklaga nivån på det som du anser vara humor. Och vad har det med saken att göra att ett klassiskt kameranamn är återanvänt?

Det du inte verkar förstå är att det möjligtvis är opassande att skoja till det när trådskaparen råkat ut för något som kanske kommer kosta honom pengar förutom det trista att han just nu inte kan använda kameran.
 
Det är tydligt att jag måste skicka in kameran för återställning. Anledningen att det gick som det gick kan vara åska som orsakat kortvarigt strömuppehåll.
 
Det är tydligt att jag måste skicka in kameran för återställning. Anledningen att det gick som det gick kan vara åska som orsakat kortvarigt strömuppehåll.
Att behöva koppla kameran till en dator för att uppgradera firmware synes mig vara en nackdel. Ingen av de kameror jag har uppgraderas på det sättet och det känns skönt med tanke på vad som hände dig och de kompatibelitetsproblem kring datorers OS-versioner som jag läst om.

Hoppas att du får tillbaka din kamera snabbt.
 
Att behöva koppla kameran till en dator för att uppgradera firmware synes mig vara en nackdel. Ingen av de kameror jag har uppgraderas på det sättet och det känns skönt med tanke på vad som hände dig och de kompatibelitetsproblem kring datorers OS-versioner som jag läst om.

Hoppas att du får tillbaka din kamera snabbt.

De går numer även att uppdatera genom Olympus app. Smidigare och säkrare.
 
Har 25 års erfarenhet av mjukvaruuppdatering av kameran: Knöligt till tusen - än i dag. Tillverkarnas uppdateringsprogram verkar vara utvecklade på 80-talet😉. Det har strulat någon gång bara, aldrig gett en död kamera. Ansvaret ligger på OM Digital till 100%. Att en uppdatering stoppar vid elavbrott händer och uppdateraren måste ha höjd för det, allt annat är skit.
(Eftersom jag var en av de första i Sverige att skaffa ur-Olympus OM1 blev jag både road och förvånad till en början. Ur-OM1 var så bra att den aldrig behövde någon uppdatering.........
 
Har 25 års erfarenhet av mjukvaruuppdatering av kameran: Knöligt till tusen - än i dag. Tillverkarnas uppdateringsprogram verkar vara utvecklade på 80-talet😉. Det har strulat någon gång bara, aldrig gett en död kamera. Ansvaret ligger på OM Digital till 100%. Att en uppdatering stoppar vid elavbrott händer och uppdateraren måste ha höjd för det, allt annat är skit.
(Eftersom jag var en av de första i Sverige att skaffa ur-Olympus OM1 blev jag både road och förvånad till en början. Ur-OM1 var så bra att den aldrig behövde någon uppdatering.........

Nu är det dock så att hos många tillverkare räcker det att bara ladda ned firmwarefilen och lägga den på minneskortet och uppdatera inifrån kameran. Det är några envisa, däribland Olympus, som framhärdar med metoden med drivrutiner och uppdateringsprogram på datorn och därmed inför helt onödiga felkällor i processen.
 
Att behöva koppla kameran till en dator för att uppgradera firmware synes mig vara en nackdel.
Ja, det känns lite B. I det eller de fall jag har behövt koppla en kamera till en dator för uppgradering har jag använt en batteridriven dator (men givetvis ansluten till elnätet också).

(Det var en Olympuskamera, har jag för mig).
 
Batteridrift säkrar mot elnätstörningar, men det gäller att batteriet är tillräckligt laddat.

Jag är lite skeptisk till trådlös kommunikation i det här sammanhanget. Sådan är mer lättstörd än kabelkommunikation.
 
När jag har uppdaterat min Nikon Z6, så ansluter jag minneskortet till datorn genom en minneskortläsare och laddar ned uppdateringen på minneskortet. Sedan använder jag minneskortet i kameran för uppdateringen, och då är det mycket viktigt att kamerabatteriet är fulladdat och att jag inte avbryter uppdateringsprocessen. Så det som hände Johan tyvärr har alla gånger med strömavbrottet att göra. Hoppas att Olympus lagar kameran utan kostnad! När jag läste Johans inlägg, så blev jag lite vilse, när han skrev OM-1 som ju är en analog kamera från 80-talet, eftersom jag inte visste att Olympus använder OM-1 även för sina digitala kamerahus.
 
ANNONS