Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min Nikon Coolpix L22?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Jag är en nybörjare med fotografering.
Ville prova på att fota lite så jag köpte mej en kompaktkamera.Vet att en systemkamera är "bättre" om man är seriös och vill ta "bra" bilder.
Har funderingar på att köpa mej en Nikon D3000, men de får bli när jag har mera pengar.
Iallafall så vill jag lära mej att fota seriöst nu, jag tycker att det är jätte kul med fotografering och har mest bara fotat i naturen, såsom blommor, svamp, träd mm.
De jag först vill ha svar på är om min kamera räcker till till att fota bra bilder ?
Jag kör på Auto för vet inte riktigt hur man ska bete sej när man ska ta en schysst bild.Nu har det blivit mest närbilder och jag tycker inte att min kamera gör som jag vill.Den fokuserar på ett obiekt men sedan så fokuserar den bort hela bilden igen.Finns det nåt man bör tänka på när man ska ta närbilder ?
Jag vill ju helst kunna köra allt på manuell inställning.Men har inte lärt mej de riktigt än.
Min kamera har 12mp och tycker iallafall att en del av mina bilder blir suddiga.Varför blir det de ?
Ja de jag söker här är lite nybörjar tips som jag bör tänka på om jag ska bli en bra fotograf.Men har inte "massa" pengar att lägga ner på denna hobby.
Hur viktigt är det vart man placerar objektet ?
Finns det ett hörn eller är det i mitten som gäller för att det ska bli fokus ?
Eller är min kamera helt enkelt för dålig för att det ska bli schyssta bilder ?
Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få här, om ni ska länka till någon sida så försök att få det på svenska.
Är inte så bra på engelska.

Mvh

Orsaken till att dina bilder blir suddiga har inget med upplösningen att göra! Det beror antingen på att du skakat medan kameran tagit bilden eller att kameran fokuserat fel.

12 megapixel är inte så lite, systemkameror har sällan mycket mer än det!

Kompaktkameror brukar sällan vara lätta att använda helt manuella, speciellt manuell fokus brukar det inte gå att få.

Jag läste på lite om din kamera, och den har ingen möjlighet till manuell exponering alls tyvärr. Det enda du kan påverka är exponeringskompensationen, det vill säga du kan göra bilden lite ljusare eller mörkare än kameran skulle göra den själv.

Använd inte auto läget. Prova de andra inställningarna . Ta massor av bilder på olika inställningar se vad som blev bra eller dåligt. Lär av misstagen.
Närbilder. Gå inte FÖR nära. Det finns en närgräns för skärpan, och går du närmare blir det suddigt.

jasså, så jag kan inte köra manuellt då ?
Tråkigt..
Men vad tror ni om Nikon D3000 ?
Skulle det duga till mej ?
Tack för alla svar btw.

En D3000 skulle säkert vara tillräckligt bra för dig!

Men till exempel för att kunna ta riktiga närbilder, som de närmaste du kommer med din coolpix, krävs det ett macro-objektiv eller mellanringar till ditt vanliga objektiv. Annars kan de inte fokusera så nära som din Coolpix. Det kommer att kosta en del extra, från ett par hundra för mellanringar upp till 4-6 000 kr för ett riktigt macro-objektiv för närbilder.

Sen är det en sak till med D3000 och D5000, de saknar inbyggd autofokusmotor och kan bara använda objektiv med inbyggd fokusmotor. Gamla objektiv som saknar inbyggd motor ger bara manuell fokus med den kameran. Kommer du bara att använda objektivet du får med och kanske köpa ett nytt till eller något är det säkert inga problem, men till exempel flera Nikon-objektiv som du nog kommer att vilja ha om du blir mer intresserad kräver att det finns inbyggd motor i huset.

Fast å andra sidan, om du känner att du kommit dit att du vill köpa fler objektiv vill du nog byta till ett mer avancerat kamerahus också.

Men tills du får pengar till en systemkamera finns det ju mycket du kan göra med den du har!

Till exempel bildkomposition, vad som blir snyggt och inte och så vidare är ju likadant! Ta så många bilder du kan med den du har och fundera på vad du gör rätt/fel så lär du dig alltid något!

Det andra kan komma när du får en riktig systemkamera :)

Jag köpte en L20 till min sons födelsedag (7 år) häromveckan. Kameran är fullt kapabel att ta bra bilder då ljuset är bra och man inte tänker sig skriva ut större än 10x15. Men i övrigt saknas det mesta för den som är intresserad av att utforska "fotografi". Och skärmen (3 tum) är skräp och kameran saknar dessutom bildstabilisering vilket de flesta någorlunda bra kompakter har idag. Det gör annars det lite lättare ta bra bilder då ljuset blir sämre. Kameran är en utpräglad budgetprodukt.

En D3000 skulle säkert vara tillräckligt bra för dig!

Men till exempel för att kunna ta riktiga närbilder, som de närmaste du kommer med din coolpix, krävs det ett macro-objektiv eller mellanringar till ditt vanliga objektiv. Annars kan de inte fokusera så nära som din Coolpix. Det kommer att kosta en del extra, från ett par hundra för mellanringar upp till 4-6 000 kr för ett riktigt macro-objektiv för närbilder.

Sen är det en sak till med D3000 och D5000, de saknar inbyggd autofokusmotor och kan bara använda objektiv med inbyggd fokusmotor. Gamla objektiv som saknar inbyggd motor ger bara manuell fokus med den kameran. Kommer du bara att använda objektivet du får med och kanske köpa ett nytt till eller något är det säkert inga problem, men till exempel flera Nikon-objektiv som du nog kommer att vilja ha om du blir mer intresserad kräver att det finns inbyggd motor i huset.

Fast å andra sidan, om du känner att du kommit dit att du vill köpa fler objektiv vill du nog byta till ett mer avancerat kamerahus också.

Men tills du får pengar till en systemkamera finns det ju mycket du kan göra med den du har!

Till exempel bildkomposition, vad som blir snyggt och inte och så vidare är ju likadant! Ta så många bilder du kan med den du har och fundera på vad du gör rätt/fel så lär du dig alltid något!

Det andra kan komma när du får en riktig systemkamera :)

vart kan man köpa dessa objektiv eller "ringar" till min kamera då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar