Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min kamp mot Canon (BG-E2)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy Thörne

Avslutat medlemskap
Precis som många av oss andra här på fotosidan införskaffade jag nyligen ett batterigrepp till min 20D (BG-E2). Till min förskräckelse upptäckte jag att kameran inte ens startade när jag först satte på det, var det defekt? Åkte hem, laddade batteriet, och till min glädje startade min kamera nu!

Dock var glädjen inte lång, bara efter 300-400 exponeringar dog kameran! Jag började då surfa runt på fotosidan och andra forum och till min förtvivelse upptäckte jag att detta är väldigt vanligt på BG-E2!

Jag tog kontakt med Canon, och de hade ALDRIG hört talas om problemet. Iväg på service (riktigt snabb och bra service, bra jobbat Canon!) och fick hem det redan några dagar efter jag skickat det.

"Inget fel hittat, var noggrann att sätta i greppet först och sedan batteriet".

Suck, ringde först Stockholm Central Service för att få reda på vad de gjort för att klassa det som felfritt. Och gissa vad de gjort? Jo, satt i ett fulladdat batterie, tagit några exponeringar och konstaterat att batterigreppet visst fungerade! Suck igen!

Ringde Canon och kom överrens om att jag denna gång skulle skicka iväg hela utrustningen (20D, batteri, BG-E2) så de skulle felsöka. Får hem det efter 1 vecka.

"Långtidskontroll utan att ngt fel konstaterats. När man sätter fast batterigreppet så ska man stoppa i batterierna sist annars kan kameran indikera fel batterinivå.

Har testat mot en annan bg-e2 och den slog av vid samma batterispänning.

Kameran kommer alltid att slå av tidigare i batterigreppet pga att det är annan elektronik och kablage i greppet än i kameran enl spec."

Okej, men i manualen står det att greppet ska räcka till 1100-1300 exponeringar, inte 100-300 som fallet är nu! Ringer Canon nu på morgonen, får dra samma visa för tredje gången nu, och gissa vad? Han har ALDRIG hört talas om problemet! Nu ska en av deras experter ringa upp mig (för tredje gången) och jag antar det åker på service igen...



Nu vill jag veta, va fasiken kan jag göra? Jag vill ha ett fungerande batterigrepp eller pengarna tillbaka och ett erkännande att alla grepp är sådär. Hur skulle ni göra i min sits?
 
Har du möjlighet att testa med andra batterier? Du kan ju haft otur och fått med dåliga/gamla batterier.

Körde själv med batterigreppet för 1 vecka sedan och det medföljande batteriet + ett gammalt jag hade. Räckte till ca 600 exponeringar.

Sen nu i helgen hade jag nya batterier från Zebra på 1500mAh vardera. Och där tog dom inte slut på dom 1100 exponeringar jag gjorde. Då fick ändå kameran/autofokus jobba en hel del eftersom jag fotade sport och hade avtryckaren halvägs nere större delen av dagen.
 
Jag sitteri samma sits,fick tillbaks mitt grepp utan anmärkning ändå stänger det av sig efter 200 exponeringar.Piratbatterierna jag har är på 1800mah och dom funkar bara i 100 exponeringar.Jag skickar tillbaks mitt nu, orkar inte krångla med att byta batterier jämt och ständigt.

Obs batterierna funkar jättebra när man har dom direkt i kameran.
 
Sök, finns massor av trådar om detta. Tror de som lyckats bra har skruvat fast det med nån knyck eller vad det var, eller om de tom har fått det servat. Minns inte, men kolla i de trådar som finns, där behandlas det utförligt.
 
Ok Marcus, tack för tipset! Har sett att det finns lite trådar om ämnet tidigare.

Det spelar ingen roll hur pass hårt jag drar åt greppet, tyvärr. Hur fan kan Canon släppa sådant skit som verkligen verkar krångla för alla?

MVH
Jimmy
 
Jimmy Thörne skrev:
Ok Marcus, tack för tipset! Har sett att det finns lite trådar om ämnet tidigare.

Det spelar ingen roll hur pass hårt jag drar åt greppet, tyvärr. Hur fan kan Canon släppa sådant skit som verkligen verkar krångla för alla?

MVH
Jimmy

Det krånglar långt ifrån för alla...det var fler som hade BG som fungerar än dom som inte fungerar....trots det så skall såklart alla fungera...utnyttja garantin.

Det går bara att dra åt skruven tills det tar emot...det finns inget "knycka-till-läge"
 
Kollar man runt på Fotosidan och andra forum på internet ser man att det är oroväckande många batterigrepp som krånglar. Har även sett att ett par 350D-ägare lider av samma problem. Kanske dags för Canon att se över sin kvalitetskontroll?

Känns tråkigt för de som betalat så mycket för ett grepp och hela tiden möts av samma svar från service, dvs att det är användaren det är fel på, inte utrustningen. Känns även tråkigt för mig kikat på ett batterigrepp men som inte vågar köpa ett nu pga allt strul.
 
Okej, det kanske inte krånglar för alla, en överdrift från min sida. Men det är ju verkligen ett skämt att det krånglar för så pass många! Titta på alla andra kameratillverkare, Olympus, Minolta och Nikon, de klarar ju galant att skapa ett fungerande batterigrepp...
 
Vi har en 20D med batterigrepp på jobbet och den har samma problem. För att försöka få bukt med eländet var jag inne hos Kameradoktorn för att prova med ett annat batterigrepp (på mitt hus). Samma fel där, ingen förbättring. Kameran dör efter ca. 100-150 exponeringar.

Vi bytte batteri. Samma fel igen.

Till sist satte vi mitt grepp och batteri på ett annat hus. Felet borta...

Det ser alltså ut som det sitter i huset snarare än greppet. Skickade du in både hus och grepp?
 
Min 20D går knappt igång om jag kör med AA-batterier i batterigreppet, men jag orkar inte bry mig utan kör med 2 x BP-511 istället. Får ut minst 1500 bilder per (dubbel-)laddning.

För övrigt är mitt grepp testat på en annan kamera med samma resultat, och jag har testat ett annat grepp på min kamera med samma resultat.
 
Jag kanske ska tillägga att det är med ett BP-511A jag har testat greppet. Har inte provat med AA- eller två 511A-batterier.
 
Jag har haft greppet med handlovsrem E-1 på sedan dag 1 och allt funkar precis som det ska. Men visst bör man skruva åt för kung och fosterland, men det bör man göra iaf.

Med AA-batterier ska man nog köra minst 2300mah nyligen laddade om man ska få ut mer än 10 bilder typ. Men själv har jag aldrig lyckats köra slut på batterier i greppet. Körde i timtal ute i -10, inga problem, de bara gick och gick.

Dock tömmer inte greppet batterierna lika mycket samtidigt.
 
Jag blir så avundsjuk på er som har fungerande grepp...

Borde jag inte kunna kräva ett nytt grepp snart? Jag menar, tre gånger utan att hitta något fel borde väl vara gränsen för vad jag som konsument ska ta?
 
Ge dig inte!

Jag har också haft problem med mitt grepp. Skickat in det 2 gånger och nu har jag fått tillbaka greppet.
Har testat lite, har tagit 530 bilder på ett nyladdat BP 511A i greppet och batteriindikatorn visar fortfarande fullt. Tidigare så kunde jag bara ta 15-20 bilder innan kameran låste sig.
Jag ska fortsätta och testerna med 2 batterier i greppet och se om det blir nån skillnad.
Greppet var inne hos Stockholms Centralservice och dom har bytt ut ett kretskort.
Jag har läst i andra trådar här på forumet att "problemet inte är känt" när man pratar med Canon och servicepersonal, men jag tror att dom är väl medvetna om detta problem.
Vi har garanti på varorna vi köper och då ska dom funka också.
 
Re: Re: Min kamp mot Canon (BG-E2)


från canon.com:
The starting date and more detailed information will be announced soon. With sincere regret for the inconvenience this represents for our users, we ask for your patience until that announcement can be made.

Har någon hört nåt nytt om detta? Skickat in sitt? Fått ett nytt/reparerat?
 
Jag har fått mitt grepp reparerat av Canon Sverige. Dom bytte ett kretskort i greppet och nu fungerar det utan problem.
 
Kollade du ditt serienummer om det var samma grepp som du skickade till Canon som du fick tillbaka? I USA så verkar det som Canon byter alla grepp som kommer in och de nya påstås vara styvare så att när man har tunga linser så tappar man inte kontakten vid vertikalfoto.

/ola

IngemarO skrev:
Jag har fått mitt grepp reparerat av Canon Sverige. Dom bytte ett kretskort i greppet och nu fungerar det utan problem.
 
Kan inte begripa att jappsarna som byggt upp hela sin kamera, elektronik & bilindustri med kvalitetskontroll samt uppföljning av problem helt plötsligt verkar ha släppt detta! Alla problem ska rapporteras till företaget som i sin tur ska informera alla serviceställen samt åtgärda problemet på de produkter som tillverkas. Toyota har arbetat på detta sätt i åtminstone 25-30 år, om nån kameratillverkare gjort så vet jag dock ej men kvalitetskontrollen har varit hög.

Detta är självfallet inget isolerat problem för Canon utan detta svar "vi har aldrig hört talas om problemet" är ett typiskt standardsvar som används i många branscher, oberoende av om det är en nödlögn eller om dom faktiskt inte har koll på vilka problem som är vanliga på en produkt så är det rent bedrövligt.

//Larsa som hört detta standardsvar alltför ofta...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.