Annons

Min första mellanformatare, en 50-talist

Produkter
(logga in för att koppla)

hadoque

Medlem
Idag köpte jag min första mellanformatskamera, en Agfa Isolette II från 50-talet.
Jag hittade en året gammal minimalistisk annons på paxa.nu. Det stod; Isolette III, 250 kr och telefonnummer.
Jag chansade och ringde. Det var en man på 80 år som svarade, han kom inte ens ihåg att han hade lagt ut annonsen. Men jag fick komma och titta på den.
Väl där såg jag att det var en Isolette II i jättefint skick. Den var använd till en rulle.
Bälgen såg fin ut, objektivet var rörligt, men slutaren var seg.
Jag prutade ner den till 150 kr och fick en gammal blixt på köpet. Efter lite motion funkar slutaren som den ska.
Jag har en ljusmätare sen innan, så nu måste jag skaffa mig en avståndsmätare också.. spartanskt men nöjt...
 
Lycka till

Jag hade en gång en Voigtländer Perkeo I som tyvärr inte är min längre. Ibland lyckades jag verkligen få bra bilder med den. Jag har skrivit en liten recension om den. Det är ändå otroligt så bra det kan gå utan avståndsmätare & exponeringsmätare.
 
Jag har en Isolette III med inbyggd, okopplad, avståndemätare som jag använder ganska flitigt. Det väcker sånt härligt intresse hos folk när man plockar upp den ur fickan, fäller ut bälgen, sätter dit motljusskyddet och långsamt tar sig fram till bilden.
Jag köpte min av Jurgen Kreckel. Hans websida är godis för en bälgentusiast.
 
Jo, jag hoppades och trodde ju att det var en III'a jag skulle titta på. Jag kanske köper mig en fin III'a en dag när ekonomin är bättre.
Per Boström, använder du ljusmätare när du fotograferar med din, eller går du på känsla? Jag har ingen erfarenhet av att plåta utan mätare, men det kanske går att träna upp?

En kul grej var att jag fick original-instruktionsbok på svenska. Det lär väl inte vara så gott om såna där ute...
 
Jag använder mätare.
Lite olika beroende på väder och ljus. En mulen dag med svart-vitt så räcker känslan långt, dia=ständig mätning.
Användning av lös mätare ger med tiden en rätt bra känsla för tillräckligt bra värden.
Som träning brukar jag alltid uppskatta exponeringen först och sedan kolla med mätaren.
 
Nu har jag tagit min första rulle. Det blev en T-max 400. En sak funderade jag över. Jag missade första filmrutan eftersom jag rullade fram filmen tills jag såg en siffra, och det var en tvåa. Är det meningen att man ska börja plåta efter första pilen?
 
Nej, en kort bit efter pilen så kommer några "duttar" och sen en etta. Där tas första bilden. Har du kommit till tvåan så har du passerat en etta på vägen. Lätt hänt, det röda fönstret kräver skarp observation för att genomtränga...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.