Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första kontakt med Nikon Service

Produkter
(logga in för att koppla)

jarek

Aktiv medlem
Min D70 var tvungen att åka in på service. Den utvecklade med tiden ett fokusproblem av variabel natur. Ibland kunde man inte identifiera vad som faktiskt fotograferades på 4-5 meters håll. Autofokusen och manuell fokusering var överens men bildreslutatet var ibland overkligt dåligt. Mer specifikt, när jag provfotograferade för att se vad som kunde vara fel så tog jag en bild av en fågel och kunde inte sedan i bilden identifiera att det faktiskt hade varit en fågel. Skärpan låg 50cm-1m bort och bilden var tagen med 85 f/1.8.

Kameran skickades till Nikon Svenska och jag väntade. 10 dagar senare ringde jag och frågade hur det går med min kamera. Då säger Nikon Service, "vilken kamera?". Nåväl, nästa dag hade de hittat den. P.g.a. av lite strul med Scandinavianphoto så dök kameran upp drygt en vecka senare (efter att jag fick ringa och be dem skicka den) med meddelandet från Nikon Service, "inget fel på kameran hittat". Detta trots att det fanns att CF i kamera med exempel på fokusproblemet. Killen på ScPh fick ju bara skicka tillbaka kameran till Nikon igen.

Jag kan ju bara säga att jag är måttligt imponerad av Nikon Sverige. Nar någon här (kanske lite fel forum att fråga) någon erfarenhet av Canon i Sverige? Är någon intresserad av att köpa en 1 månad begagnad D70 (som jag utgår ifrån kommer att ha rätt fokus vid överlåtandetillfället)?

/jarek
 
Konstigt. Jag har då bara haft bra erfarenheter av Nikon. Bakstycket till mitt ena F-601-hus gick sönder och jag beställde en lagningssats som kom redan dagen efter. Har alltid fått trevliga och snabba svar, längsta tid jag någonsin fått vänta på svar var två dagar.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Canon.
 
Vore kul att se ett bildexempel, på fågeln kanske? Ladda gärna upp en fil här i forumet.
 
Graal skrev:
Vore kul att se ett bildexempel, på fågeln kanske? Ladda gärna upp en fil här i forumet.
Den bilden har jag tyvärr inte kvar man jag kan ju skicka några av dem jag skickade till Nikon.
Jag provar att lägga upp dem på min dator för nedladdning.

Först något som bara är obra,
http://jarek.is-a-geek.org/~jarek/d70/dsc_1209.jpg
Sedan något som en blind skulle se var fel,
http://jarek.is-a-geek.org/~jarek/d70/dsc_1212.jpg
Och till sist en liten översiktsbild,
http://jarek.is-a-geek.org/~jarek/d70/dsc_1215.jpg

Fokus ligger hela tiden på CD-texten som sammanfaller med siffran 10.0 cm på linjalen. Allt ser mycket bra ut i sökaren hela tiden.

/jarek
 
Sökaren är ganska liten, så det går inte alltid att se allting där. Men det har ju gått rykten om att spegeln är felinställd på D70.

Stativ, riktigt bra ljus, och en speciell fokus tavla är det som krävs för ett rättvist test.
Sen att du verkligen täcker hela fokussenor(ofta bra mycket mer än den lilla rutan man ser i sökaren).

kolla dom 3 översta bilderna så ser du principen.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page17.asp
 
Damocles skrev:
Sökaren är ganska liten, så det går inte alltid att se allting där. Men det har ju gått rykten om att spegeln är felinställd på D70.

Stativ, riktigt bra ljus, och en speciell fokus tavla är det som krävs för ett rättvist test.
Sen att du verkligen täcker hela fokussenor(ofta bra mycket mer än den lilla rutan man ser i sökaren).

kolla dom 3 översta bilderna så ser du principen.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page17.asp
Det har inte med sökarens storlek att göra utan upplösningen. Avbildningen på en vanling 35mm och en DSLR som klipper bort kanter för att chipet är mindre är precis samma med samma optik. Skillnaden ligger i att man kan förstora en digital bild (och ofta gör det) på skärmen och därmed upptäcka fokusproblem som man normalt inte skulle ha sett på en 10x15-kopia. Problemen med min D70 ligger dock en storleksordning ovanför frågorna kirng upplösning och förstoring.

Spegeln kan nog inte uteslutas. Om stoppet för spegeln är löst och den tillåts gå till en position utanför (längre ner) än den normala så skulle man kunna få bildfokus att landa längre bort än sökarfokus. Autofokusen skulle nog fortfarande följa med sökarfokus tack vare att sekundärspegeln följer med primärspegeln.

/Jarek
 
Det jag menar är eftersom sökaren är mindre så även om det ser bra ut där så blir det samma fenomen som på en 10x15 kopia, och det var ett svar till att du sa att allting ser bra ut i sökaren. Det går inte att se om det är fel i sökaren. Utan bara på skärmen.

För att göra en regelrätt test krävs en sund testmetodik. Speciellt då fokuspunkter i sökaren är mindre än dom riktiga fokussensorerna på dom flesta DSLR kameror. Autofokus är inget absolut system, oavsett kalibrering, utan ett evaluerande system som oftast bygger på fasdetektion. Den "låser" när den tror att det är skarpt, men det är fortfarande bara en väldigt bra appromixation.

Och ja, sekundärspegeln sitter på primärspegeln, men går att justera individuellt mot primärspegeln, det som en del sett är just att speglarnas inställning mellan autofokus, sökareskiva och sensoravstånd misstämmer.
 
Nikon Service

Hej Jarek!

Jag har liknande erfarenheter som dig, så lika att det nästan är skrattretande... även min kamera "tappades bort" men kom senare tillrätta igen. Tragisk logistik... *suck* Jag är inte så värst imponerad av kvaliteten på jobbet heller. Dessutom urusel feedback om vad som var gjort/vad som vad fel osv.

Nikon på 2000-talet är inte det Nikon som jag känner igen sedan tidigare... deras marknadsföring har dessutom degenererat och liknar mest fanatism a'la Mac/Apple. (fast det har förstås väldigt lite att göra med deras service)


Vänliga hälsningar,
Kjelle
 
Service

Skicka kameran till Lasses Kameraservice i Saltsjö-Boo (aukt.Nikon service), jag har bara positiva erfarenheter av dom. Snabba, tillmötesgående och duktiga!
/Göran
 
Re: Service

skutte skrev:
Skicka kameran till Lasses Kameraservice i Saltsjö-Boo (aukt.Nikon service), jag har bara positiva erfarenheter av dom. Snabba, tillmötesgående och duktiga!
/Göran
Tack för tipset. Jag ser att de står listade hos Nikon Sverige. I fortsättningen (och det skulle inte förvåna mig om det blir en fortsättning) så ber jag ScandinavianPhoto att skicka kameran dit istället.

/jarek
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.