Annons

Min första bild i DN

Produkter
(logga in för att koppla)

Global

Medlem
Hej
Idag fick jag min första bild i DN publicerad. Men de angav inte vem som var fotografen. Detta var villkoret för att jag överhuvudtaget skulle ta jobbet.
Vad är arbetsgången när det att få rättning på detta?
Begära att bilden publiceras igen med mig som fotograf?
Ringa och skälla ut bildredaktören?
Stämma DN?
Någon som vet vad som är effektivast?
 
Det vanligaste är att få en ekonomisk kompensation. Namn ska normalt anges i dagstidningar om inte bilderna är pyttesmå.

Bildchefen är den du ska fråga efter/mejla.

DN är troligen med i Tidningsugivarna (TU) och har därmed förbundit sig att följa BLF:s (Bildleverantörernas förening) regler och prislista.

Så här står det i BLF:s Leveransvilkor:
NAMN UNDER BILD Fotografens och bildbyråns namn skall alltid anges vid publicering. Detta är ett villkor för tillstånd att publicera bilden såvida ej annat avtalats. Utelämnas namnet debiteras 100 % påslag per publicerad bild och placering. Namn skall ha sådan stilgrad eller visas i visuella media under så lång tid att det är lättläst på normalt avstånd.
 
Tack för era svar.
När det gäller ersättningen blir det svårt då det var en promotionbild på en släkting (inofficiell reklam)
Detta gjorde jag självfallet gratis, speciellt som det var mitt första jobb som fotograf.
Men att begära rättning tycker jag låter rimligt.
 
Om du vill fota för DN fler gånger ska du nog inte skälla ut bildchefen. Och du kommer nog inte få någon rättelse, för det är det värsta som finns i tidningsvärlden.

Andas djupt och poängtera att du gärna vill ha byline nästa gång de köper en bild av dig.
 
Vad är en byline?
Sedan om de vill sabotera för mig som fotograf så vill jag nog inte jobba för DN. Så det spelar ingen roll vad de tycker om mig. Självfallet vill jag inte heller göra mig impopulär så att skrika vill jag nog undvika. Men samtidigt måste man stoppa dem från att slarva.
 
Senast ändrad:

Tror att just DN har översatt detta till "avrad", och är just det du frågar efter: Ditt namn som upphovsman i anslutning till bilden.

Sedan om de vill sabotera för mig som fotograf så vill jag nog inte jobba för DN. Så det spelar ingen roll vad de tycker om mig. Självfallet vill jag inte heller göra mig impopulär så att skrika vill jag nog undvika. Men samtidigt måste man stoppa dem från att slarva.

Kan se många sidor av detta problem. Namn och sådant kan förstås slarvas bort mellan alla led fram till publicering. Men "allmänheten" (eller vad jag nu ska kalla de externa förmågorna) är långt ifrån alltid så duktig på att lämna rätt uppgifter på rätt sätt som den tror sig vara.
 
Om du vill fota för DN fler gånger ska du nog inte skälla ut bildchefen. Och du kommer nog inte få någon rättelse, för det är det värsta som finns i tidningsvärlden.

Andas djupt och poängtera att du gärna vill ha byline nästa gång de köper en bild av dig.

Om ingen säger ifrån kommer de inte bry sig.

Säg ifrån på ett så konstruktivt sätt som möjligt, att begära rättelse är väl rimligast eftersom du inte kan dubbla noll kronor och få något.
 
I mellandagarna mailade jag bildredaktören om att bilden inte hade någon fotograf angiven.
Än så länge har jag inte fått något svar.
Med tanke på detta så finns det två alternativ.
1) Malet har inte gått fram
2) DN tycker det inte är mödan värt att bry sig.

Alternativ ett är inte troligt då jag borde ha fått ett svar från servern att det studsade. Då återstår alternativ två.
M.a.o kan jag konstatera att DN inte behöver bry sig.
Så detta är en lärdom för er andra som jobbar för DN. Se till så att ni kan sätta ordentligt tryck på DN. OM de anser att man är betydelselös går det som för mig.


Allt ovanstående gäller naturligtvis om tidningarna måste ange fotograf. Om det är frivilligt så gäller naturligtvis någonting helt annat.
 
Kanske mindre relevant, eftersom du uppenbarligen fick ett uppdrag(?). Men, jag skickade in en bild till Expressen, en händelse på stan (på försök, jag hade inget uppdrag från tidningen) och fick den publicerad. Arvode typ 700 kr efter skatt, med en byline som sa: "Läsarbild XXXX (löpnummer).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.