Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första amatörfotografkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

StaticBlue

Ny medlem
Hej!

Jag har blivit våldsamt förälskad i konsten att ta bilder och exponera dessa. Jag skall till Brasilien ett år, och vill testa på denna konstform där. Med mig behöver jag en kamera. Den får inte kosta mer än 4000 kr, men den ska ändå vara bra - som ett steg mot fotografering på en högre nivå. En kamera där man kan justera skärpa, et.c.

Jag hoppas att ni kan rekommendera något!

Mvh andreas

StaticBlue skrev:
Hej!

Jag har blivit våldsamt förälskad i konsten att ta bilder och exponera dessa. Jag skall till Brasilien ett år, och vill testa på denna konstform där. Med mig behöver jag en kamera. Den får inte kosta mer än 4000 kr, men den ska ändå vara bra - som ett steg mot fotografering på en högre nivå. En kamera där man kan justera skärpa, et.c.

Jag hoppas att ni kan rekommendera något!

Mvh andreas

Ska det vara analogt eller digitalt?

För fyratusen får du lätt en begagnad Nikon F80 eller Canon Eos 30 med något schysst objektiv. Om du letar lite kan du nog få till en F80 och 35-70/2,8 för det priset. F90x är också ett mycket bra val, men aningen klumpigare.

Om det är konsten att fotografera tyckre jag definitivt du ska ha en analog. Gärna en manuell pansarvagn(tex Nikon F3+motor. då snackar vi kamrea).

Kika lite på blocket. Finns hur mycket som hellst för inga pengar alls.

StaticBlue skrev:
Hej!

Jag har blivit våldsamt förälskad i konsten att ta bilder och exponera dessa. Jag skall till Brasilien ett år, och vill testa på denna konstform där.

Det finns ingen "bästa" kamera. Men Olympus OM-1 är lätt, oberoende av batteri och stryktålig. Det "bästa" är att du förmodligen kan få ett "mint" exemplar plus ett par objektiv för under 4 000.

http://www.geocities.com/maitani_fan/best_35mm.html

Kameraval att något mycket personligt. När det gäller analoga kameror borde du köpa begagnat. Det finns massor att välja på.

Analoga Nikonkameror med autofokus är bra, du kan nyttja objektiven även digitalt om du ska skaffa dig ett digitalt hus också. Och det gör väl de flesta av oss förr eller senare.

Även de manuellt fokuserade Nikonkamerorna är i regel robusta. Nikon Fe och Fe2 är både någorlunda snabbjobbade och rejäla, med metallkåpor.

Men handla inte på egen hand. En som kan det här med kamror kan syna kamera, objektiv osv så att du får något vettigt till bra paketpris. Glöm inte blixt...

Min första var en gamal Nikkormat jag fick av pappa. Sen va jag fast. Kändes bra att börja med enbart ljusmätare som var batteridriven

Bilagor

• namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    40.4 KB · Visningar: 309
Här är min första "egna" kamera som jag köpte på min skolresa på Cypern 1990! Fotade morsans altan och alla blommor som fanns där... Det var i och för sig början på ett väldigt kreativt intresse!

Vilken tur att jag bestämde mig för att bränna mina sista pengar på en kamera på taxfree då..!!

Bilagor

• trip_s_s.jpg
    trip_s_s.jpg
    33.9 KB · Visningar: 287
Känns som att du behöver en kamera med hyfsad automatik då du förmodligen kommer attt ta en massa bilder som du inte vill ska bli misslyckade pga av felaktiga inställningar. Det finns ju två skolor, antingen börjar man med automatik och provar på manuellt när känner sig mogen för det, eller också börjar man den hårda vägen med en helmanuell kamera.
Nu vet jag inte hur mycket du kan, men jag skulle nog som resekamera rekommendera en liten lätt systemkamera som inte ser flådig ut (=stöld/rånrisk)
Sen är det ju det där med batterier etc. Om du vill ha en med autofokus och sånt skulle jag rekommendera Canon eos 100, som jag har egen erfarenhet av och tycker är en mkt kompetent kamera som går att hitta till riktigt bra pris, så då kan du lägga lite mer på objektiv. Systemkamera utan autofokus och inbyggd motor så kanske Canon a-1, ae-1 etc kan vara något. A-1 har en mkt pålitlig ljusmätare. Vill du ha en stridsvagn så får det bli Canon f-1, men den ställer lite mer krav på fotografen.

"Justera skärpa" skriver du. Då antar jag att du inte menar digitalkamera och kan tänka dej en ganska "manuell" kamera?

Då är mitt val en systemkamera med tre fasta objektiv: en 28:a, en ljusstark (f<1,8) 50:a och ett 200 mm. Eventuellt en 2x konverter om du har ett 200/2,8 objektiv. Vilket hus du väljer är mest en smaksak beroende på hur det känns i handen. Själv har jag ett Canon EF hus som även funkar utan batterier. Chinon har bra och jättebilliga (nu...) hus. Du kommer klart under 4000 på denna kombination.

Skulle det gälla digitalt så rekommenderar jag Minolta Dimage A1. 5 Mpix och 28-200 optik. Alla inställningar men kostar lite drygt 4000.

Jag skulle vilja slå ett slag för Konica (återigen). Dessa kameror är av otroligt bra kvalité, väldigt billiga och har en optik av absolut världsklass. Vill du ha en liten kamera är T4:an sjysst. Använd Konica Hexanon objektiv, fasta brännvidder. De vanligaste är mycket billiga och extremt skarpa. Deras 40mm/1.8 (som för övrigt är väldigt kompakt) utsågs av en stor kameratidning till det skarpaste objektivet som gjorts när det kom. Kostar kanske en 150 spänn. De äldre konicakamerorna, <=T4, är helmekaniska, dvs de fungerar även utan batteri. De har halvautomtik om du skulle vilja använda det någon gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar