Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min EOS 400D hänger sig

Produkter
(logga in för att koppla)

800GS

Medlem
Min 400D har börjat hänga sig efter att jag har tagit en bild och det är otroligt irriterande. Den låser sig totalt med svart skärm och CF lampan samt power on lyser. Det enda man kan göra är att plocka ur batteriet för att få igång kameran igen.

Jag har två batterier och det händer samma sak med båda trots att dom enligt laddaren och indikeringen på kameran är fulladdade.

Jag har testat med olika minneskort, olika objektiv utan resultat.

Jag kör med Firmware 1.1.1 som tydligen skall vara den senaste.

Någon som har råkat ut för samma problem?
 
Min 400D har börjat hänga sig efter att jag har tagit en bild och det är otroligt irriterande. Den låser sig totalt med svart skärm och CF lampan samt power on lyser. Det enda man kan göra är att plocka ur batteriet för att få igång kameran igen.

Jag har två batterier och det händer samma sak med båda trots att dom enligt laddaren och indikeringen på kameran är fulladdade.

Jag har testat med olika minneskort, olika objektiv utan resultat.

Jag kör med Firmware 1.1.1 som tydligen skall vara den senaste.

Någon som har råkat ut för samma problem?
Du har inte råkat tycka på DISP. högst upp i vänstra hörnet? ;) Den röda CF lampan lyser ju när minneskortet arbetar, t.ex när det registrerar en bild. Det kan ta väldigt lång tid när man tar långa exponeringar. Annars kan det ju vara något fel på minneskortet? det kanske inte registrerar bilderna som det ska?
 
Har haft samma problem när det varit väldigt varmt ute och fick då ta ut batteriet och sätta i det igen . Får även göra det ibland på någon av mina kameror då dom hänger sig . Vet inte varför dom hänger sig , Kan vara något fel inne i kameran , med elektroniken .
 
Det är inte så enkelt att du har aktiverat spegeluppfällningen? I detta läge krävs det två tryck på avtryckaren för att ta en bild.
 
Min EOS 400D hänger sig.

Har haft ett liknande problem med min 350D.
Kom hem en dag från jobbet och fann honom i badkaret,
han hade försökt dränka sig.

Hemskt när sådant händer.
 
Prova

Min 400D har börjat hänga sig efter att jag har tagit en bild och det är otroligt irriterande. Den låser sig totalt med svart skärm och CF lampan samt power on lyser. Det enda man kan göra är att plocka ur batteriet för att få igång kameran igen.

Jag har två batterier och det händer samma sak med båda trots att dom enligt laddaren och indikeringen på kameran är fulladdade.

Jag har testat med olika minneskort, olika objektiv utan resultat.

Jag kör med Firmware 1.1.1 som tydligen skall vara den senaste.

Någon som har råkat ut för samma problem?

Prova formatera minneskortet i kameran. Har haft problem med vissa minneskort på min 350D med samma "fel" att den låser sig. Men det har löst sig efter formatering av kortet i kameran och inte i en dator.
 
Precis samma sak har hänt min 40D (2 år gammal). Jag lämnade in den idag, men det tar 4 veckor innan jag får besked. Det var iallafall inte jag som ändrat någon inställning av misstag kunde killen se. Tyvärr har garantin gått ut, det enda som gäller är konsumentgaratin om man kan påvisa att det är vanligt att detta fel uppstår.
 
Du har inte råkat tycka på DISP. högst upp i vänstra hörnet? ;) Den röda CF lampan lyser ju när minneskortet arbetar, t.ex när det registrerar en bild. Det kan ta väldigt lång tid när man tar långa exponeringar. Annars kan det ju vara något fel på minneskortet? det kanske inte registrerar bilderna som det ska?

Jag har testat flera minneskort med samma resultat. Jag har även formaterat korten i kameran.
 
Du har inte råkat ändra AEB inställningen i kameran ? När jag gör det så hänger sig kameran och jag kan inte ta någon bild, aeb n bara blinkar . På min 1000d måste den stå på noll annars hänger sig kameran .
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.