Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min dator känner inte igen rawfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Martina1111

Ny medlem
Min dator känner inte igen rawfiler när jag ska föra över dem från kameran till datorn. Bilderna läggs istället som lågupplösta jpg och mitt rawkonverteringsprogram hittar inga rawfiler. När jag använder min sambos dator går det bra. På hans dator bränner jag bilderna på en dvdskiva och från dvdskivan så kan min dator känna igen rawformat och jag kan lägga över dem på min dator och jobba med dem utan problem. Omständigt. Vad ska jag hitta på med min dator? Min sambos dator har inbyggd kortläsare, medan jag på min egen dator läser över bilderna genom usbkabel. Kan man inte göra det med rawformat? Om jag måste köpa en kortläsare, kommer det fungera med alla eller måste jag köpa dyraste som finns?
 
Vet inte vad du har för kamera, men problemet dyker upp här i forumet ganska ofta. Testa sök på "raw överföring" så hittar du bland annat denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71037&highlight=raw+%F6verf%F6ring

Kortläsare är mycket bra att ha, och du behöver inte köpa någon dyr sådan. Se bara till att den har usb2. Köpte min kortläsare för någon hundring på clas ohlson för ett gäng år sedan.

Lycka till!
 
Din dator bör kunna använda samons USB-enhet genom att låta sambons dator dela ut den som en nätverksresurs och sedan anropa den från din dator enligt nedan.

\\sambosdatornamn eller sambosdators ip-adress\USB

USB=utdelad resurs som sabons dator har för USB-enheten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.