ANNONS
Annons

Min D80 piper inte längre...

Produkter
(logga in för att koppla)

johnbat

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har tre problem som nyligen upstått med min D80. Jag har sökt på forumet men det har inte specifikt adresserats tidigare eller så är jag bara dålig...

Min kamera "piper" inte längre när autofokusen hittat så att säga. Inget jättestort problem då jag har ögat i sökaren förstås. Men irriterande. Val 1 i Custom-menyn är på förstås. (Ljudsignal)

Min kamera ger inte längre något hjälpljus vid autofokus i mörker. Inte heller när jag har på sb-800:an... Det är lite mer irriterande eftersom det blir jobbigt för den/mig att fokusera i skum belysning. Jag har förstås på val fyra i custom-menyn (AF-hjälpljus) och AF-ILL på blixten.

När jag använder fjärrkontrollen fokuserar kameran överhuvudtaget inte. Den bara fotar på, trots att AF är inställt... Mycket irriterande.

Till saken hör att allt ovan fungerar alldeles utmärkt som det skall när kameran är inställd på Auto-läge... Men vem f*n vill använda det resten av kamerans livslängd....

Jag har pillat en hel del i menyerna, så jag trodde att det skulle bli bättre om jag resettade custom-menyn till ursprungsläge. Det blev det inte.
Vad är nästa steg? Formattera allt? Byta firmware? Jag skall villigt erkänna att jag nu är ute på djupt vatten. Har någon varit med om liknande eller har några tips blir jag tacksam för hjälp med detta.

mvh
/john

Det finns en firmwareuppgradering version 1.10. Prova den om du inte redan har den. /FW

Jag skulle nog prova att resetta hela kameran, bara för att ha provat allt innan FW-uppdateringen. Kolla i manualen, men jag tror det är den knappen som sitter bredvid usb-kontakten.

Tack för tipset Frode. Jag ser nu fram emot utökad vista-kompabilitet och eventuellt förbättrad brushantering i bulbläge.

Tyvärr kvarstår mina problem.

mvh
/john

Ludwig skrev:
Jag skulle nog prova att resetta hela kameran, bara för att ha provat allt innan FW-uppdateringen. Kolla i manualen, men jag tror det är den knappen som sitter bredvid usb-kontakten.

Jag skall genast prova!
Tackar.

mvh
/john

Ställ din Lins servo till S läget - Single Shot. Har för mig att det är så på min D300 i alla fall.

Tyvärr fungerade inte nollställningen heller...
Det blir till att fota på auto hädanefter om ingen kommer på något genialt... ;-)

mjonsson skrev:
Ställ din Lins servo till S läget - Single Shot. Har för mig att det är så på min D300 i alla fall.

Tack för tipset. Det blev ingen skillnad dock.

Jag lyckades lösa det via lite manualbläddrande istället. Det finns något som heter tvåknappsreset. Håller man nere AF och exponeringskompensationsknappen resettas en del grundinställningar.
Efter det går allt alldeles utmärkt igen.
Konstigt nog så är efter en genomgång det enda som ändrades att jag inte längre fotar i raw+jpg utan i jpg. Jag ändrade tillbaka det men allt annat får vara nu ett tag framöver.

Kul att man lär sig en hel del om kameran när den krånglar. Flyter allt på så jobbar man ju som en robot för det mesta...

mvh
/john

Du måste i alla fall ha AF på S för att hjälpbelysningen att fungera och antagligen den mittersta af-punkten också. Jag gissar att den inte ger akustisk AF-klar signal heller om AF är i läge C

M

Melker Humala skrev:
Du måste i alla fall ha AF på S för att hjälpbelysningen att fungera och antagligen den mittersta af-punkten också. Jag gissar att den inte ger akustisk AF-klar signal heller om AF är i läge C

M

Du hittade pudelns kärna!
Själv var jag bara ute och luktade på skrevluddet...
Känns fint att veta varför den betett sig som den gjorde. Skit bakom spakarna som vanligt alltså...

mvh
/john

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar