Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min D70 dog

Produkter
(logga in för att koppla)
Har någon råkat ut för detta ?

Förra helgen fotograferade jag motordelar till ett projekt med D70 SB600 och Sigmas 18-50 DC. Mitt i allt blev kameran helknäpp ! CF lampan blinkade kameran tog inte emot några kommandon displayen blinkade osv osv. Jag tänkte på denna diskussion meddetsamma och började fundera på att lämna in kameran till service.
Men jag tog ur batteriet och minneskortet och satte i tillbaka och "resetade" kameran till fab inställningarna med att trycka in de båga gröna knapparna. Hjälpte inte problemen fortsatte för att sedan sluta och efter det har den fungerat normalt ??
Den aktuella dagen var det ungefär -20 ute. Jag åkte bil i en halvtimme innan vi var framme och bilen var givetvis kall när jag for iväg. Kameran har jag i en kamera ryggsäck som var stängd under tiden som jag åkte bil och gick in tillbaka. När jag kom in så var ryggsäcken stängd och liggande på bordet i ungefär en timme inna jag började fota. Jag bara undrar med detta om det faktiskt har kunnat bildas kondens i kameran eller om jag har början till något riktigt fel på utrustningen.

Hur är det med tex ljusmätningen om jag fotar en blänkande metalldel med SB600 blixten på och ljusmätningen ger order om full styrka till blixten och metalldelen fungerar som ett reflrex och ljusmätaren "slår" i botten kan det vara orsaken till att programmet kommer i ett otänkbart läge och kameran går i lås ?
Har någon liknande erfarenheter ?
 
Nu är det min tur.
Hade fotouppdrag idag kl 13.00.
12.00 kollar jag utrustningen. Då blinkar lampan....precis samma problem som trådskaparen.

Ringer till Nikon. Kännt problem som lagas kostnadsfritt (puh).

Hur gick det med uppdraget? Den fungerade och uppdraget slutfört :)

Så nu på Måndag blir det besök hos verkstaden.
 
Here we go again

Så var skiten på väg till service då....
CF ampan lyser,lyder inga kommandon osv osv.
Min kamera har hittills varit begåvade med alla barnsjukdomar. Först var det backfocus problemet och nu detta.
Borde man börja se på Canon ?
 
Min betedde sig så när Compact Flash-kortet var konstigt formaterat, ända sedan jag fixade ett annat och snabbare har jag aldrig haft problemet.
 
Jag har inte hängt med helt i tråden men har ja uppfattat det rätt så är det altså äldre D70 kameror som har fått problemet?

om jag har fattat fel så kan ni bara ignorer inlägget.

Mvh Jesper
 
Nej det är mycket riktigt,backfocus och det här "ljusmätar" syndromet tycks förekomma mest på äldre kameror. Min är köpt i April 2004.
 
Liknande problem

Jag tillhör dom olyckliga, i det här fallet iaf, som köpt min D70 utomlands. Den har strejkat vid två tillfällen. Första gången var det rejält kallt och andra gången inte fullt så svalt men med viss kondens. Det jag märkte förutom den gröna blinkningen var att den inte gick att stänga av. Den var på oavsett läge. Jag tog ut batteriet och minneskortet, väntade en stund. Fick igång kameran men råkade stänga av den varpå den hamnade i samma läge igen vid påslag ... gjorde om det hela 2 ggr till och sen dess har den funkat både inne och ute.
Så, i mitt fall verkar det vara en produkt av kondens och eller kyla.
Inköpt i juli 2004 på Borneo ;-) Kan bli dyrt det här ...
 
Ja det var ju inte så lyckligt,här i Finland är de i alla fall ganska kritiska till utrustnnig som är köpt i utlandet och utanför EU.
Jag skulle i alla fall försöka fråga importören om hjälp.
Jag tror inte att Nikon har råd att förlora så många digi SLR kunder (mera) till Canon så de kan vara tillmötesgående på den fronten.
 
Min D70 verkar också död, eller näst intill. Ljusmätaren krånglar. Den verkar tro att det finns jättemycket ljus att tillgå och underexponerar brutalt. Om man kör manuellt går det bra att få bra bilder så själva kameran i sig verkar funka som den ska (ljusmätaren visar fortfarande helt fel).

Jag har köpt kameran begagnad, är det bara att betala rep. och vara glad eller kan Nikon fixa det som goodwill tror ni? Var ska jag vända mig?
 
Dom frågar inte ens hur gammal den är...Det enda dom vill ha på Nikon är din kamera och en returadress !

Dom putsar lite på sensorn också !

Var istället glad att du efter reparationen inte har några större skäl att oroa dig att den ska paja igen !

mvh
Martin
 
Min D70 la också av nyligen.

Jag hade min D70 med mig ut & tog några bilder började plötsligt slutartiden "hoppa runt" & stannade inte, jag hade kameran i läge A. Jag ändrade till läge S & då var det bländaren som inte stod still utan byttes hela tiden .. och i läge P ändras både tid & bländare av sig själv!

Jag sökte på nätet & hittade denna beskrivning som stämmer precis med mitt problem här: dpreview.com

I den länken skriver de att det är början till det beryktade "BGLOD" (Blinking Green Light of Death) som jag läst om tidigare, bla. i denna tråd.

Jag kontaktade Lasses Kameraservice och åkte upp & lämnade kameran på måndagen efter att problemet uppstått. De sa direkt att det hade med ljusmätaren att göra & med tanke på serienumret skulle det gå på garanti, min är inköpt i slutet av mars 2004.

På onsdagen fick jag ett SMS från postens paketservice att kameran fanns att hämta.

Ljusmätaren är bytt samt kameran rengjord & justerad a´ 0 kronor!

Lasses Kameraservice är kanon!
 
Senast ändrad:
Vanliga (?) D70 felet igen

Min D70 dog precis på 2-årsdagen (sista mars) med "ljusmätar FPC syndromet" - blinkande gröna dioden.
Fantastiskt bra service på Nikon i Upplands Väsby - glada miner vid in/utlämning och klar och justerad/rengjord på en knapp vecka till det facila priset av 0:-

Tack NIKON !
 
Använde kameran nyss. ett par timmar sen, nu - pang - blink blink - stendöd. MORR. Jag HATAR att lämna bort kameran. Bor man inte i Stockholm så är det ju döden ... bajs. Ska på bröllop på lördag. Som tur är ska jag inte fota officellt (och uppenbarligen inte inofficiellt heller). Någon som vill köpa en D70 att ha som blinkfyr och lite mys i mörkret?
 
Företagspaket

Skicka den på posten som företagspaket! Jag tog den som ett rekat brev och det tog en vecka extra ... MEN den blev jättefin och det kostade inget. STORT TACK. Nu är jag glad att det blev en Nikon!
 
Det är nog mera att vara utan kameran igen - har redan varit av med den i 5 veckor eller något senaste de skulle serva den (i jul/tidig vår)
 
Ansluter mig i ledet. Det känns lite sådär "typiskt". Ni vet, det ska fotas något viktigt imorgon etc.
Själv har ja precis packat upp ett nytt elinchrome paket. Hann testa det i en dag. Men men, man får glädja sig åt att det hände nu och inte imorgon.
Nikon reparerar den åtminstånde kostnadsfritt enligt de själva.
 
Hej fick exakt samma fel på min D70a och på den har det bara suttit orginalgluggar....så jag tror inte det har med sigma att göra...fick min fixad på garantin och sen har den gått klockrent i ca 1 år.
Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.