Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min D70 dog

Produkter
(logga in för att koppla)

romatech

Avslutat medlemskap
Förra helgen märkte jag att kameran betedde sig underligt. Ingen siffra syntes på displayen och
den gröna signallampan blinkade som om den försökte läsa minneskortet. Jag tog ur batteriet och tog bort objektivet, satte allt tillbaka igen.
Då fick kameran liv igen, fast den reagerade långsamt. Jag tog några bilder.

Nu i helgen hände samma sak utom att det inte gick att få liv i kameran. Jag sökte sedan på nätet och fick då se att flera D70-ägare har råkat ut för samma sak. En som varit "former Nikon tech" menade att det var problem med "the light measuring fpc in the D70", vad som nu menas med det?

Nåväl, jag har nu lämnat in kameran och reparation går på garantin. Jag köpte den 22 mars 2004 och lämnade in den idag - snacka om tur i oturen!
 
Du provade inte att byta minneskort? Har bekanta som har haft liknande skumma fel på sin D70 pga ett dåligt fungerande minneskort.
 
superpin skrev:
Du provade inte att byta minneskort? Har bekanta som har haft liknande skumma fel på sin D70 pga ett dåligt fungerande minneskort.

Jo, jag bytte till mitt gamla minneskort och det var ingen skillnad.
I butiken där jag lämnade in kameran noterade man att jag hade använt Sigma-objektiv. Man provade då med ett Nikon-objektiv men det gav samma nedslående resultat.
Tydligen kan vissa Sigma-objektiv ge problem med D70 men mina Sigma-objektiv har jag använt väldigt länge utan att de orsakat något fel.
 
romatech skrev:
Tydligen kan vissa Sigma-objektiv ge problem med D70.
Vad har de för grund till det?
Vilka gluggar skulle det vara?
Expert skeppar ju D70 med Sigma-gluggar.

Jag har haft, och har, flera Sigma-gluggar. De har fungerat felfritt. Inte heller har jag sett något sådant påstående någon annan stans. (Finns det någon som har det?)

/AnWi
 
AnWi skrev:
Vad har de för grund till det?
Vilka gluggar skulle det vara?
Expert skeppar ju D70 med Sigma-gluggar.

Jag har haft, och har, flera Sigma-gluggar. De har fungerat felfritt. Inte heller har jag sett något sådant påstående någon annan stans. (Finns det någon som har det?)

/AnWi

Jodå, vissa lite äldre Sigmaobjektiv kan krångla.
Det fixar en auktoriserad verkstad till på goodwill så det är ingen fara.

DEt är betydligt vanligare på Canon än på Nikon men jag ahr hört flera som haft problem.

Dom som säljs numera är ju naturligtvis anpassade till dom kameramodeller som finns nu.
Det var ju lite jobbigt för Sigma att försöka förutse hur D70 skulle fungera för 3 år sedan.
 
me too

råkade ut för detta förra veckan, den betedde sej mycket skumt, allt tydde på att den inte fick nån kontakt med batteriet, så jag testade ett fulladdat utan resultat. Sen började den lilla lampan blinka (som på din) och tryckte man på play för att se bilderna så bara blinkade dom förbi. Provade byte minneskort, objektiv mm, men inget hände...

Lämnade in den för en vecka sen, jag hoppas detta är snabbt fixat för jag är desperatbehov av kameran inför en deadline :S

Köpte min i april förra året så jag hann oxå få det på garantin! Tur!
 
Re: me too

Ninizz skrev:

Lämnade in den för en vecka sen, jag hoppas detta är snabbt fixat för jag är desperatbehov av kameran inför en deadline :S


Till mig sa dom att det skulle ta tre veckor, så har du en deadline snart bör du låna eller hyra
en kamera!
 
Dajo skrev:
Jodå, vissa lite äldre Sigmaobjektiv kan krångla.
Det fixar en auktoriserad verkstad till på goodwill så det är ingen fara.

DEt är betydligt vanligare på Canon än på Nikon men jag ahr hört flera som haft problem.

Dom som säljs numera är ju naturligtvis anpassade till dom kameramodeller som finns nu.
Det var ju lite jobbigt för Sigma att försöka förutse hur D70 skulle fungera för 3 år sedan.

Det var inget påhopp från min sida. Jag hade aldrig hört det tidigare.

Nikon D70 hanterar inte gluggar annorlunda än någon annan kamera från Nikon. Urgamla Nikon-gluggar fungerar klockrent med D70 bara de har AF.

Det är ju suveränt att de fixar till det. Goodwill förhöjer kundvärdet på ett företag med 100%.

/AnWi
 
Nu har min råkat ut för samma sak. Lampan blinkar som om den försöker läsa kortet. I övrigt är den helt död. Har testat andra minneskort, testat resetknappen, andra objektiv, men inget hjälper.

1 - Dåligt
Vi väntar barn när som helst och JUST NU av alla tider på året så ska det förståss jävlas.

2 - BRA
Jag har 1 vecka kvar på garantin. Det är ju inte ofta man brukar vara på rätt sida om strecket.

*LEDSEN*
 
Sökte lite på DPReview och hittade detta i en tråd där en hade exakt samma symptom som min:

----------------------------

This is a known problem. Your camera will be back from Torrance in two weeks with a shiny new light meter FPC. They will also clean it and adjust the focus while it's there (you don't even have to ask). Been there, done that. Many (but not all) D70s manufactured before September 2004 will have this problem. They know about it, and they know how to fix it. Newer ones (manufactured after September 2004) should not have this problem.

I sent the camera in for warranty service. It arrived at the Torrance facility on 02 Feb, and it was repaired and back on my doorstep on 15 Feb. The service order lists a $200 charge (covered by the warranty) that included replacing the main PCB, a trigger switch, and some or all of the metering mechanics.

----------------------------

Känns ju lite betryggande att det är något känt problem, men kanske inte så kul för er andra som har en tidigt producerad kamera. Det fanns åtskilliga som drabbats av samma problem på DPreview.
 
Senast ändrad:
puh

GUD vad skönt att läsa detta, samma sak har nämligen hänt mig, var på semester och skulle ta upp skrället för att kolla så att batteriet var fullt inför dagens utflykt och så var den stendöd!!! ARGGGhhhhhh min garanti hade gått ut och jag gick på darrande ben till Expert där jag köpt den och mkt riktigt konstaterade hon att garantin gått ut men visst gäller väl konsumentköplagen i vilket fall som helst i 2 år?? Men det probelmet ni beskriver borde väl inte jag få betala för??

/Jessica
 
Re: puh

essovich skrev:
GUD vad skönt att läsa detta, samma sak har nämligen hänt mig, var på semester och skulle ta upp skrället för att kolla så att batteriet var fullt inför dagens utflykt och så var den stendöd!!! ARGGGhhhhhh min garanti hade gått ut och jag gick på darrande ben till Expert där jag köpt den och mkt riktigt konstaterade hon att garantin gått ut men visst gäller väl konsumentköplagen i vilket fall som helst i 2 år?? Men det probelmet ni beskriver borde väl inte jag få betala för??

/Jessica

Nejdå, det är ett känt hårdvaruproblem och sådant omfattas av KKL.
Bara att reklamera hos Expert.
 
Jaha, nu var det min tur. Nu har jag råkat ut för samma sak. Lampan blinkar som om den försöker läsa kortet. I övrigt är den helt död. Har testat andra minneskort, objektiv och även resetknappen men ingenting hjälpte. Hittade i alla fall den här "tråden" så nu vet jag att jag inte är ensam, även om det inte är någon tröst.

Får lämna in den imorgon, hur har det gått för er andra med detta problem?
 
Då var kameran inlämnad, nu får vi se vad som händer. Hade i allafall läst på lite här om felet, så jag låg lite före handlaren om problemet. Intressant å se hur Nikon gör o tiden innan man får tillbaka sin lilla vän igen. Tur i oturen att det blev den här årstiden när jag inte använder kameran så mycket.
 
Jag råkade ut för samma sak i september med min D70 som köptes i mars-04. Ganska exakt tre veckor tog det och jag behövde såklart inte betala något.
 
MattiasN skrev:
Nu har min råkat ut för samma sak. Lampan blinkar som om den försöker läsa kortet. I övrigt är den helt död. Har testat andra minneskort, testat resetknappen, andra objektiv, men inget hjälper.

1 - Dåligt
Vi väntar barn när som helst och JUST NU av alla tider på året så ska det förståss jävlas.

2 - BRA
Jag har 1 vecka kvar på garantin. Det är ju inte ofta man brukar vara på rätt sida om strecket.

*LEDSEN*

Kolla supporten - Nikon tar detta på garantin, oavsett när du köpte kameran och antal exponeringar. Detta är ett "känt" del.

mvh Erik
 
Dajo skrev:
Jodå, vissa lite äldre Sigmaobjektiv kan krångla.
Det fixar en auktoriserad verkstad till på goodwill så det är ingen fara.

DEt är betydligt vanligare på Canon än på Nikon men jag ahr hört flera som haft problem.

Dom som säljs numera är ju naturligtvis anpassade till dom kameramodeller som finns nu.
Det var ju lite jobbigt för Sigma att försöka förutse hur D70 skulle fungera för 3 år sedan.

jag har inte läst hela tråden och vet inte om ni har fått någon komentar med samma innehåll som min.

iaf.
Jag vet inte var jag läste det, om det var på fotosidan.se eller i någon fototidning men någonstans så läste jag att sigma har haft problem med sina nyare objektiv på vissa kameror det var någonting med okuseringen, att et gick att använda vanlig autofokus men att det började krångla om man fokuserade på något annat sätt (som jag inte minns vad det var)..

det stod att det var sigmaobjektivens mjukvara det var fel på...
 
Lämnad 28 dec och hämtad 10 jan, rätt hyfsad tid med tanke på helgerna och som sagt garantiarbete trots att den är över 1 år gammal.
 
Min dog ochså idag. en d70s

Jga fotade medeler i studio & hade min SB800 att styra elichrom blixter...

På början hade sb800 inte fired helle tiden,..
sen frysade kamera dislay etc... kunde inte hella stänga av kamera.. har tagid bort bateri &
sätte i igen ingeting no display no lights nada...

Testade CF kort , batteri SB800 på ett andra d70...funkar suverän

SOm yur har jag garanti.. köpte på SF ska ringa imorgon & fråga vem i Malmö gjöra reperatur...
Lambis
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.