Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Min D70 är stulen, vad ersätter jag den med?
- Trådstartare Katcam
- Start datum
SixBySix
Aktiv medlem
Gillar du nikon, så finns det mycket att välja på. Alla de senaste modellerna D3100, D5000, D90 (inte helt ny) och D7000 verkar vara mycket bra val. Det är nog mer en fråga vad du prioriterar för egenskaper. Alla dessa är ett steg upp i bildkvalitet från D70. Sedan är de lite billigare modellerna små och smidiga, inte att förakta. D5000 har vinklingsbar skärm, vilket kan vara trevligt för vissa. D90 har 2 inmatningshjul, liksom D7000, och lite rejälare och proffsigare hus. Alla är nog lika bra köp. kanske läge att klämma lite på dem i en butik lite och se vad du trivs med.
Generellt kan man dock säga att kameror har blivit billigare sedan du köpte D70n. Kanske kan vara läge på att titta på t ex D5000 eller D90, så får du lite slantar över till ett bra objektiv också. Objektiv finns det ännu fler av än kamerahus, så det är kanske där det blir riktigt svårt att välja
Lycka till!
Generellt kan man dock säga att kameror har blivit billigare sedan du köpte D70n. Kanske kan vara läge på att titta på t ex D5000 eller D90, så får du lite slantar över till ett bra objektiv också. Objektiv finns det ännu fler av än kamerahus, så det är kanske där det blir riktigt svårt att välja
Helmetrock
Aktiv medlem
Håller med, det verkar bara dumsnålt att köpa en billig kamera om man som du har den såpass länge. Utslaget per år blir det ju nästan ingen skillnad på en D7000 och en D90 t.ex.
Har du objektiv som saknar inbyggd AF-motor är det bara D90 och D7000 som ger dig AF med dem.
Har du objektiv som saknar inbyggd AF-motor är det bara D90 och D7000 som ger dig AF med dem.
jorgene
Aktiv medlem
Om man ser till "pris per prestanda", så är D7000 helt oslagbar just nu (för jag antar att du vill stanna hos Nkon, om du har objektiv och tillbehör redan?).
Jag skulle vilja sträcka mig till att säga att D7000 -- allt sammanvägt -- är en bättre kamera och mer kompetent kamera än "storebror" D300s. Jämfört med D70? Som att bo på två olika planeter...
Jag skulle ABSOLUT råda dig till att köpa D7000, med den budget och situation du beskriver.
Jag skulle vilja sträcka mig till att säga att D7000 -- allt sammanvägt -- är en bättre kamera och mer kompetent kamera än "storebror" D300s. Jämfört med D70? Som att bo på två olika planeter...
Jag skulle ABSOLUT råda dig till att köpa D7000, med den budget och situation du beskriver.
SixBySix
Aktiv medlem
Ett litet tips till Katarina
Ju mer specifik du är i din frågeställning desto mer användbara svar får du. Det du har skrivit nu räcker för att få svaren, "köp D7000, den är nyast och bäst för ca 11.000". Om du skriver lite vad du gillar att fotografera, om du har objektiv, eller om du ska köpa ett nytt till kameran, och om det i så fall ingår i bydgeten osv så får du mer användbara svar. Är det ett plus med liten och smidig kamera, är det viktigt med bra autofokus, spelar kvalitén på sökaren någon roll?
Jag vill nog påstå att det lätt blir lite prylhysteri här på FS när någon ber om köpråd. Förmodligen skulle ingen se någon skilnad på bilderna från de 4 modeller jag nämnde ens i fullskärmsvisning på en bra monitor. Alltså spelar skilnaden på de tekniska specarna mindre roll. Alla varianter kan ta lika fantastiskt bra bilder. Det är nog mer en fråga om vad du själv trivs med. Misstänker att kameran ska bli en kär följeslagare under lång tid, och då ska man ju trivas ihop. Då kan små saker som en bättre sökare, 2 inmatningshjul, en vinklingsbar skärm, eller ett smidigt format vara bra mycket viktigare vilken som på pappret är 2% bättre. Dessutom tycker jag ofta objetivet är viktigare än kameran, och det kanske kan vara en idé att blanda in det i disskussionen.
Bara en liten tanke, och trots att jag skrivit lite kontroversiellt har det absolut inte varit min mening att trampa någon på tårna.... sorry i så fall.
MVH, Niclas
Ju mer specifik du är i din frågeställning desto mer användbara svar får du. Det du har skrivit nu räcker för att få svaren, "köp D7000, den är nyast och bäst för ca 11.000". Om du skriver lite vad du gillar att fotografera, om du har objektiv, eller om du ska köpa ett nytt till kameran, och om det i så fall ingår i bydgeten osv så får du mer användbara svar. Är det ett plus med liten och smidig kamera, är det viktigt med bra autofokus, spelar kvalitén på sökaren någon roll?
Jag vill nog påstå att det lätt blir lite prylhysteri här på FS när någon ber om köpråd. Förmodligen skulle ingen se någon skilnad på bilderna från de 4 modeller jag nämnde ens i fullskärmsvisning på en bra monitor. Alltså spelar skilnaden på de tekniska specarna mindre roll. Alla varianter kan ta lika fantastiskt bra bilder. Det är nog mer en fråga om vad du själv trivs med. Misstänker att kameran ska bli en kär följeslagare under lång tid, och då ska man ju trivas ihop. Då kan små saker som en bättre sökare, 2 inmatningshjul, en vinklingsbar skärm, eller ett smidigt format vara bra mycket viktigare vilken som på pappret är 2% bättre. Dessutom tycker jag ofta objetivet är viktigare än kameran, och det kanske kan vara en idé att blanda in det i disskussionen.
Bara en liten tanke, och trots att jag skrivit lite kontroversiellt har det absolut inte varit min mening att trampa någon på tårna.... sorry i så fall.
MVH, Niclas
jorgene
Aktiv medlem
Ligger kanske en del i vad du skriver, men ber man om råd för en ersättare till en D70 och samtidigt anger en budget på ~11000kr, så anser jag nog att D7000 är ett ganska givet val idag.Ett litet tips till Katarina
Jag vill nog påstå att det lätt blir lite prylhysteri här på FS när någon ber om köpråd. Förmodligen skulle ingen se någon skilnad på bilderna från de 4 modeller jag nämnde ens i fullskärmsvisning på en bra monitor.
Varför?
För det första får man anta att "Katcam", som de flesta andra, vill ta ett steg uppåt i kameraklaserna i takt med att ens fotografering utvecklas? Det är ju vanligt. För det andra, så kan jag inte riktigt se varför man i trådskaparens läge skall köpa en mer eller mindre utgående modell, och "missa" en kamerageneration direkt (t.ex. tar ju video och sensorn i D7000 ett STORT kliv framåt)? Enda anledningen till det, skulle väl vara om man bara måste ha något annat också -- men det bad ju trådskaparen inte alls om.
Och allt handlar faktiskt inte om bildkvalitet, för D7000 har många och viktiga fördelar över de rena konsumentmodeller du nämner. Faktiskt väldigt många sådana, för det relativt modesta priset för en D7000.
100% sökare, dubbla SD, metallhus, 1080p, h264, 2016 pixel mätsensor, hållbar slutare, 39-punkts AF, AF-justering, 16,2MP, lågt brus, 14-bit NEF, stöd för AiS-optik, Quiet Mode, Mirror-Up, SDXC-stöd. Har jag glömt något...?
dumbo
Aktiv medlem
Ligger kanske en del i vad du skriver, men ber man om råd för en ersättare till en D70 och samtidigt anger en budget på ~11000kr, så anser jag nog att D7000 är ett ganska givet val idag.
direkt (t.ex. tar ju video och sensorn i D7000 ett STORT kliv framåt)? Enda anledningen till det, skulle väl
Att lägga 11kkr bara för att man kan är ju rätt dumt om man kan köpa något för 6k5kr som mer än väl fyller de behov man har. Mellanskillnaden kan man lägga på objektiv, en fotoresa eller...
En D90 är åxå ett STORT kliv upp jämfört med D70. Vad gäller bildkvalitet skulle jag nog säga att klivet är betydligt större än mellan D90 och D7000. D90 är även snabbare, har väldigt mycket bättre sökare, mer avancerad AF, bättre ljusmätning osv osv.
Har man inte behovet av (ännu) fler bilder per sekund, kompatibilitet med Ai(s)-objektiv, (ännu) mer avancerad AF osv så är det kanske en smula onödigt att lägga massa pengar på det.
Sen har jag fortfarande inte sett så mycket belägg för att sensorn i D7000 skulle vara så otroligt mycket bättre än den i D90. Det har publicerats en del bilder på höga ISO-tal som folk himlar över att de är så brusfria osv, men de visar väldigt tydliga tecken på brusreducering, stor förlust av detaljer och "water coloring". Det senare svor folk otroligt över när D200 kom, men tydligen så är det inte så farligt längre...
Visst är den bättre, men än så länge har jag inte sett något som visar på att den skulle vara så OTROLIGT mycket bättre som folk i allmänhet säger. Folk verkar tycka att det är en nyhet som är större än när man åkte till månen första gången...
jorgene
Aktiv medlem
Eftersom du tycks lyssna mycket på vad "folk" säger, så föredrar jag nog att lita till mina egna erfarenheter av D7000. Jag har haft den i ett par veckor nu, och har kunnat jämföra den med t.ex. just D70 och D200, men också med D3.Visst är den bättre, men än så länge har jag inte sett något som visar på att den skulle vara så OTROLIGT mycket bättre som folk i allmänhet säger. Folk verkar tycka att det är en nyhet som är större än när man åkte till månen första gången...
Jag står fast vid min åsikt: skall man köpa en Nikon-kamera att användas de närmaste 3-5 åren, så är D7000 det mest prisvärda alternativet idag, med en budget på 11000kr.
Att man sedan inte MÅSTE köpa en D7000 för 11000kr, ja det fattar jag också. I princip uppfyller ju en beg. D70 för kanske 1500kr kravet på "likvärdig eller bättre". Men, mest för pengarna, mest "framtidssäkrad" och rent generellt bäst kamera (inom budgeten) -- då är det i mina ögon D7000 som gäller.
jonas_erik
Avslutat medlemskap
Hej ! Köper du en D90 tar du många kliv uppåt i både snabbhet och bildkvalite,särskilt på högre ISO.Huset börjar även krypa ner mot strax över 6000kr.Sen är det typiskt här på FS att så fort en ny kamera kommer ut så är plötsligt den förra" föråldrad" och "gammal".Bildkvalitemässigt är det ingen större skillnad på D90 och D7000 ! Men helt klart är D7000 uppgraderad på även fler område som bättre AF med fler fokuspunkter,Bättre byggd plus mycket annat och även bättre "Hollywood" funktion. MVH.
Helmetrock
Aktiv medlem
En T-ford är fortfarande lika bra nu som när den lanserades, Det är bara att alla andra är bättre.
Eftersom varje ny generation av kameror gör att man får bättre grejer för samma eller mindre pengar ska gamla serier av kameror vara mycket billigare än nya. 6000 kr för en D90 kan vara OK, men med tanke på vad D7000 kostar, inte mer än så.
Kommer någon och har en budget på 10 000 kr förväntar väl den personen sig en kamera av en viss klass. Ger man råd om att köpa en billigare kamera fins det bara risk att personen blir besviken.
Kanske inte just här eftersom det var priset på den gamla som satte budgeten, men generellt sett. Det finns så mycket mer än ren bildkvalité att jämföra hos kameror!
Eftersom varje ny generation av kameror gör att man får bättre grejer för samma eller mindre pengar ska gamla serier av kameror vara mycket billigare än nya. 6000 kr för en D90 kan vara OK, men med tanke på vad D7000 kostar, inte mer än så.
Kommer någon och har en budget på 10 000 kr förväntar väl den personen sig en kamera av en viss klass. Ger man råd om att köpa en billigare kamera fins det bara risk att personen blir besviken.
Kanske inte just här eftersom det var priset på den gamla som satte budgeten, men generellt sett. Det finns så mycket mer än ren bildkvalité att jämföra hos kameror!
jorgene
Aktiv medlem
Kanske kan man få tag på D90 till det pris du nämner, men hos de stora återförsäljarna (Sc Photo, Cyberphoto och Dustin) kostar den 7-8000kr för huset.Hej ! Köper du en D90 tar du många kliv uppåt i både snabbhet och bildkvalite,särskilt på högre ISO.Huset börjar även krypa ner mot strax över 6000kr.Sen är det typiskt här på FS att så fort en ny kamera kommer ut så är plötsligt den förra" föråldrad" och "gammal".
Att lägga till 3-4000kr för en D7000, är i mitt tycke MYCKET prisvärt.
dumbo
Aktiv medlem
Kanske kan man få tag på D90 till det pris du nämner, men hos de stora återförsäljarna (Sc Photo, Cyberphoto och Dustin) kostar den 7-8000kr för huset.
Man får scrolla ner en bra bit på prisjakt, förbi rätt många stora erkända nätbutiker innan den ens kommer över 7000. Sen kan man ju, om man vill, handla från andra länder och pressa priset ytterligare.
jorgene
Aktiv medlem
Vet inte om du ser något annorlunda än jag på prisjakt.nu, men vad jag kan se så kostar en D90 ungefär de 7-8000kr jag tidigare nämnde. Åtminstone om man är ärlig och räknar in frakten. Den enda som är något billigare är Pixmania, för 6688kr, men dem skulle jag personligen inte ta i ens med tång.
Men, för sakfrågan anser jag det irrelevant om en utgående D90 kostar 6700kr, 7500 eller 8000 -- en D7000 för 11000kr förblir det bättre och mer prisvärda köpet, både för nuet och för framtiden. I synnerhet om man redan budgeterat just 11000kr för sitt kameraköp.
Jag förstår ärligt talat inte varför man rekommenderar en billigare/äldre kamera, plus objektiv, fotoresor och gud vet vad -- när trådskaparen uttryckligen frågar efter ett kamerahus, med 11000kr som budget?
Men, för sakfrågan anser jag det irrelevant om en utgående D90 kostar 6700kr, 7500 eller 8000 -- en D7000 för 11000kr förblir det bättre och mer prisvärda köpet, både för nuet och för framtiden. I synnerhet om man redan budgeterat just 11000kr för sitt kameraköp.
Jag förstår ärligt talat inte varför man rekommenderar en billigare/äldre kamera, plus objektiv, fotoresor och gud vet vad -- när trådskaparen uttryckligen frågar efter ett kamerahus, med 11000kr som budget?
dumbo
Aktiv medlem
För att det var priset på dennes D70 som ny som satte budgettaket, vilket jag tolkar som att man vill ha en kamera som är lika bra eller bättre. Man får, som sagt, så otroligt mycket mer kamera för samma pengar idag, så att tom en kamera som kostar nästan halva priset är väldigt mycket bättre.
Lite beroende på vad man fotograferar kommer en D7000 inte att ge ett smack bättre bilder i de flesta fall, däremot kommer både objektiv och resor att ge möjligheter till helt andra och bättre bilder än om man sitter hemma och trycker på avtryckaren i ett mörkt rum med kitobjektivet.
Lite beroende på vad man fotograferar kommer en D7000 inte att ge ett smack bättre bilder i de flesta fall, däremot kommer både objektiv och resor att ge möjligheter till helt andra och bättre bilder än om man sitter hemma och trycker på avtryckaren i ett mörkt rum med kitobjektivet.
Damm på sensorn
Aktiv medlem
Fler objektiv löser inte allt. D7000 är det som gäller idag. D90 är gammal.