Annons

min D100 kan inte bete sig riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)

TobbeLindholm

Ny medlem
när jag vill ändra bländarögat så ändras även slutartiden. det finns två funktionsrattar, en för tummen och en för pekfingret.den på framsidan alltså funktionsratten för pekfingret antar jag hör till bländarögat? hursomhälst så ändras båda värdena vilken jag än vrider på. dessutom ändras värdena av sig själv ibland om jag rör på kameran. jag har ingen kunskap om den här modellen utan har just köpt den via nätannons.

jag finner inget annat än att det är fel på den. så jag undrar om de kanske hjälper att göra en firmware uppdatering, kameran har dock 2.00 vilket är den senaste uppdateringen.eller om någon har andra idéer om saker jag kan prova för att få den att fungera!

MVH

när jag vill ändra bländarögat så ändras även slutartiden. det finns två funktionsrattar, en för tummen och en för pekfingret.den på framsidan alltså funktionsratten för pekfingret antar jag hör till bländarögat? hursomhälst så ändras båda värdena vilken jag än vrider på. dessutom ändras värdena av sig själv ibland om jag rör på kameran. jag har ingen kunskap om den här modellen utan har just köpt den via nätannons.

jag finner inget annat än att det är fel på den. så jag undrar om de kanske hjälper att göra en firmware uppdatering, kameran har dock 2.00 vilket är den senaste uppdateringen.eller om någon har andra idéer om saker jag kan prova för att få den att fungera!

MVH
det är inte så att du har den på läger P, A eller S ???

Det låter som att du har den i läget "P". Det läget är en exponeringsautomatik där kameran väljer både bländare och slutartid, men du kan vara med och bestämma. När du ändrar det ena värdet så kompencerar kameran det andra så att exponeringen fortfarande ska bli bra. Kolla ratten på ovansidan och se om min hypotes är riktig.

MVH

Låter som om du kör i P-läget där rattarna ger dig möjlighet att påverka bildens skärpedjup/rörelseoskärpa men kameran ser till att exponeringen blir rätt.

Alltså ändra skärpedjupet så det passar med bländaren så kompenseras slutartiden av kameran för att du ska få korrekt exponering.
Pls med slutartiden givetvis.

Har ingen D100 men D80:n beter sig på liknande sätt i P-läge.

[Edit]

Du har uppenbarligen en kamera som inte är riktigt frisk om den skruvar på värden i M-läge. Där ska den inte göra det.

Senast ändrad:
ne jag har nästan förstått det. frågan är om det kan hjälpa att uppdatera firmware?

Tveksamt, mjukvara går inte sönder (den är trasig från början). Det är inte troligt att D100 var sådan när den kom, då skulle flera veta om det på FS. Det troliga är nog ett hårdvarufel, tyvärr.

Det skadar ju inte att uppdatera mest troligt så det kan ju vara värt ett försök.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar