Annons

Min checklista inför filmning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Aldalfo

Aktiv medlem
Det är en del att tänka på när jag vill filma lite mer kreativt med systemkameran, därför har jag gjort en lista för att inte missa något. Speciellt punkt 6 är lätt att missa pga den knapptryckningen måste återaktiveras inför varje ny tagning.
1. Välj filmkvalitet. Här tar jag mitten alternativet. 640x424. Smidigare format jämfört med HD och ingen laggning.
2. Välj bildkontroll. Oftast vill jag pressa upp färgerna mycket, för att få riktig färgfilm.
3. Välj A läget och ställ in önskad bländare INNAN liveview slås på. 1.8 eller kanske 11.
4. I liveview läge - titta på skärmen och bläddra mellan olika vitbalanser. Välj en manuellt.
5. Manuell fokus. Ställ fokus innan filmning.
6. Rikta kameran mot ett område där exponeringen ska låsas. Lås den med AE-L (håll) knappen för att slippa flackande ljus under inspelning.
 
Bra initiativ, hoppas att fler skriver om detta. Har du ingen mikrofon med mera? Jag har en Canon 7D

Det är en del att tänka på när jag vill filma lite mer kreativt med systemkameran, därför har jag gjort en lista för att inte missa något. Speciellt punkt 6 är lätt att missa pga den knapptryckningen måste återaktiveras inför varje ny tagning.
1. Välj filmkvalitet. Här tar jag mitten alternativet. 640x424. Smidigare format jämfört med HD och ingen laggning.
2. Välj bildkontroll. Oftast vill jag pressa upp färgerna mycket, för att få riktig färgfilm.
3. Välj A läget och ställ in önskad bländare INNAN liveview slås på. 1.8 eller kanske 11.
4. I liveview läge - titta på skärmen och bläddra mellan olika vitbalanser. Välj en manuellt.
5. Manuell fokus. Ställ fokus innan filmning.
6. Rikta kameran mot ett område där exponeringen ska låsas. Lås den med AE-L (håll) knappen för att slippa flackande ljus under inspelning.
 
Det är en del att tänka på när jag vill filma lite mer kreativt med systemkameran, därför har jag gjort en lista för att inte missa något. Speciellt punkt 6 är lätt att missa pga den knapptryckningen måste återaktiveras inför varje ny tagning.
1. Välj filmkvalitet. Här tar jag mitten alternativet. 640x424. Smidigare format jämfört med HD och ingen laggning.
2. Välj bildkontroll. Oftast vill jag pressa upp färgerna mycket, för att få riktig färgfilm.
3. Välj A läget och ställ in önskad bländare INNAN liveview slås på. 1.8 eller kanske 11.
4. I liveview läge - titta på skärmen och bläddra mellan olika vitbalanser. Välj en manuellt.
5. Manuell fokus. Ställ fokus innan filmning.
6. Rikta kameran mot ett område där exponeringen ska låsas. Lås den med AE-L (håll) knappen för att slippa flackande ljus under inspelning.

Om du väljer M-läget slipper du använda AE-L.
Bildstil fixar jag hellre i redigeringen, om det behövs.
Använd stativ och planera tagningen.
Undvik att zooma.
Gå nära.
 
Det vore smidigt om det funkade på D5000, men det gör det inte. Ljuset ändrar sig hela tiden vid filmning, fast jag har M och kopplat bort auto iso. Det verkar som AE-L knappen är det enda rätta.

Då måste det vara något fel på din kamera, ser du om tid eller bländare ändrar sig?
 
Mitt första inlägg här på fotosidan och det hamnar i en tråd som handlar om att filma. Känns ju lite märkligt. Använder en 550d.

Brukar antingen välja 720p med 50 bilder i sekunden eller 1080p med 25 bilder i sekunden. Beror lite på vad jag filmar. Detta väljer jag för att kvalitén blir bäst då och hd flyter faktiskt på riktigt bra på min dator.

För att ställa in rätt slutartid brukar jag använda 180 graders regeln. Alltså ska slutartiden vara bildhastigheten*2. Så filmar du i 50 bilder i sekunden så ska slutartiden vara 1/100. Filmar du i 25 bilder i sekunden ska slutartiden vara 1/50

Beroende på hur seriöst jag filmar så väljer jag ibland en picture style som heter superflat (googla och du kommer att finna de) för att öka det dynamiska omfånget. Detta gör jag dock bara när jag vet att jag kommer att lägga ner mycket tid i redigeringen eftersom att det krävs rätt mycket färgarbete av den.

Ställer in bländare, iso och vitbalans direkt i M-läget

Fokus brukar jag ställa manuellt när jag vet att jag kommer andra fokus under filmningen. När jag inte ska ändra fokus under filmningen brukar jag ställa fokus genom autofokusen för att sedan ändra till manuell fokus. Då ligger ju fokusen på autofokus men kan inte ändras.

Sen tycker jag det är viktigt att använda antingen stativ eller något annat för att göra filmningen stabil. Jag brukar ta mitt minsta stativ och skapa en rät vinkel med stativbenen för att sedan lägga upp det ena på axeln och hålla i det andra. Det hjälper iallafall mig.

För att föra över till datorn så kopplar jag in minneskortet i datorn och öppnar Final Cut Pro. Sedan använder jag log and transfer för att för in det i Final Cut. Jag använder mig av Prores formatet när jag för in det, för då flyter det på riktigt bra och det tappar ändå ingen kvalitét. Men för att kunna använda log and transfer funktionen med 550d ( Detta gäller ej 7d eller 5d mkII) så måste du ändra ett litet "fusk". Länk till "fusket" http://thebuibrothers.com/blog/2010/03/how-to-canon-t2i-with-eos-movie-plugin-e1-final-cut-pro/ Trist försök av Canon att försöka begränsa 550d.
 
På D5000 verkar det vara en fast slutartid i vid filmning. Jag kan ställa den manuellt på 1/4000 s eller 25" s det spelar ingen roll resultatet blir detsamma. Jag kör på A läget istället, väljer bländare, slutartiden på displayen kan ibland visa 8 sekunder, men det är såklart någon annan tid som används för filmen blir bra (1/100 s ?) Samma sak med iso, det gör ingen som helst skillnad om jag använder 200 eller 3200 iso, varken i exponering eller korn. Kameran har tydligen ett fast iso vid filmning. Det som går att påverka är bländare och exponeringskompensation. Det är inget fel på kameran. Det är bara att gilla läget
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.