Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min bildräknare har flippat ur...

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterKorpi

Aktiv medlem
Stoppade i ett minneskort från min canon s50 kamera i min D7:a och då började bildräknaren att räkna på 9000 bilder. vilket jag inte tagit (runt 3-4000 ska det vara). har provat att formatera kortet men räknaren fortsätter att visa för högt bildnummer.
Finns det något tips om vad som kan vara fel?

Mvh

Peter

Bildnummerminne är aktivt

Hej Peter,

Om Du vill ställa om detta så måste Du slå av funktionen bildnummerminne.

Om minnet är aktivt så kommer nästa bildnummer att vara det högsta numret som kameran använde på det senaste använda minneskortet + 1, eller om det nya kortet som stoppas i kameran har högre nummer på bildfiler, det högsta på detta kort + 1.

Genom att slå av funktionen och stoppa i ett tomt kort så bör Du kunna få den att starta om på 0001 med ett tomt kort.

Slå på minnet igen och stoppa i ett kort som har en bildfil med det högsta nummer som Du vill börja ifrån lagrat i en programmapp.

Funktionen finns i menyn med skiftnyckeln och heter bildnummerminne.

Hoppas att det går bra.

Kan ej prova just nu då min kamera är på rep.

/Jörgen

Jag provade att göra som du sa. Det går bra med numret tills jag slår över till
bildnrminne-->på, då går den tillbaka till att visa 9300+ bilder. Jag vet att jag inte har tagit så många. Blir väl att lämna in den på service:(
Just nu stör jag mig inte så mycket på det, men om jag ska sälja kameran i framtiden, kan det ju vara bra och ha det rätta antalet exponeringar i kameran.

Mvh

Peter

Om Det inte går att backa, gasa!

Det verkar som om det inte går att backa antalet exponeringar i bildräknaren.

Provade Du att ta en bild när Du hade bytt till ett tomt kort och kommit till 0001.

Visade den xxx0001 med bildminne avslaget och xxx9300 med bildminne påslaget?

Bildräknaren går dock bara till xxx9999, den måste ju då slå runt och börja om.

Sätt i ett kort där Du har ändrat bildnumret i datorn till xxx9999, då måste ju nästa tagna kort bli xxx0000.

Sedan kan Du ändra filnamnet till det högsta bildnummer som Du har lagrat på Din dator och då bör Du hamna rätt igen.

Den här bildräknaren kommer aldrig att kunna visa exakt hur många bilder Du har tagit eftersom den börjar om vid 9999. Det finns troligen även någon intern räknare som inte påverkas av detta och visar totalt antal exponeringar.

KM service tror jag inte kan göra detta bättre än så här, om de överhuvudtaget vill fixa detta.

Detta borde gå vägen tycker jag, lycka till.

/Jörgen

Jag har provat både med ett helt tomt kort och med ett där jag lagt in en som börjar på 2200bilder. Den ändras om jag slår av bildnr minnet men hoppar tillbaka om jag slår på det.Det måste vara den interna räkningen som fått något för sig. Om jag skulle stoppa i ett kort med nummer 1009999 så kommer den att gå över till 1010001 vid nästa bild. jaja, KM service får väl försöka fixa det någon gång om man skickar in den på service.
Tack för hjälpen ändå!! Fotosidan är suverän!

Mvh

Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar