Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min bild utan tillåtelse? i Blocket-annons och på "blogg-annons"

Produkter
(logga in för att koppla)

Svarda

Aktiv medlem
Hej alla kunniga.

Efter att ha varit och fotograferat ett par hästhoppningstävlingar blev jag tillfrågad av en ryttare om han kunde få eller köpa några bilder från tävlingarna. Jag har tidigare skickat bilder till några andra ryttare och såg det inte som något problem att göra det till honom också. Jag tycker bara att det var roligt att personerna på bilderna vill ha dem. Det är inga mästerverk precis, men ryttarna brukar bli glada att någon ser dem. Jag har alltså inte sålt bilderna.

Nu dök det dock upp ett litet problem. Bilderna jag skickade till killen ligger på en annons på Blocket. Jag skrev aldrig någonting till honom att de endast fick användas för privat bruk så jag kanske gjorde bort mig från början. Visserligen är det en bild jag lagt C-stämpel på som ligger på Blocket så mitt namn syns där.

Det var ganska mycket pengar som hästen skulle säljas för men jag vet ju inte hur mycket mina bilder påverkar det priset, troligen ingenting. I SFF´s prisguide skulle en bild till en webbannons kosta 3000SEK/månad för en förstasida och 2000 för en följande sida. En annons på blocket ligger i 2 månader har jag för mig, och bilden syns på förstasidan. Kan också konstatera att det inte är killen jag skickat bilderna till som står som säljare på Blocket.

Min fråga som snurrar i huvudet just nu. Jag kan i princip påpeka att jag vill ha 3000:-/månad för den bilden?

På Blogg-annonsen ligger 7st av mina bilder just nu, á 3000:-?

Annonserna
http://www.blocket.se/gotland/Fantastisk_laromastare_22071363.htm?ca=19&w=1
http://melinasannons.blogg.se/
 
Om du tycker det är ett problem, kontakta killen och be honom ta bort bilderna.

Personligen, om det är "dussinbilder" du inte planerat kunna hitta någon köpare till skulle jag inte bry mig. Du har ditt namn med och får lite reklam.
 
Om du tycker det är ett problem, kontakta killen och be honom ta bort bilderna.

Personligen, om det är "dussinbilder" du inte planerat kunna hitta någon köpare till skulle jag inte bry mig. Du har ditt namn med och får lite reklam.

Jag tycker vi ska värna om upphovsrätten. Att du skickar någon en bild betyder inte att du ger bort upphovrätten över huvud taget. Ska mottagaren använda bilden måste han be dig om lov.

Om du är snäll: be annonsören ta bort bilden.

Eller kontakta blocket.

Egentligen tycker jag nog du ska skicka någon slags faktura. Ta lite skärmdumpar osv, men annonsören kan knappast neka till brottet :).

Bildstölder är ett otyg och att bara låta saken vara gör oss alla en otjänst.
 
Nej det är egentligen inget problem, jag har lärt mig att vara tydligare med vad bilderna får användas till. Men jag ska skriva till honom och tala om vad som gäller.

Kan texten nedan skapa några problem i framtiden om jag vill använda bilden till något? Eller gäller det bara den "nya" bilden med Blockets egna stämpel på?

Ur Blockets Generella villkor

"Upphovsrätt: Alla rättigheter till annonstexten och bilden överlåts till B locket AB."
 
Nej det är egentligen inget problem, jag har lärt mig att vara tydligare med vad bilderna får användas till. Men jag ska skriva till honom och tala om vad som gäller.

Kan texten nedan skapa några problem i framtiden om jag vill använda bilden till något? Eller gäller det bara den "nya" bilden med Blockets egna stämpel på?

Ur Blockets Generella villkor

"Upphovsrätt: Alla rättigheter till annonstexten och bilden överlåts till B locket AB."


det är personens som lägger ut bilden som ska ha rätt till bilden då, jag har tex inte rätt att ge blocket rättighet till en bild du har tagit.

Sen tycker jag personligen att det ibland jagas & tas lite för hårt på det här med upphovsrätten, hör av dig till personen i fråga, förklara i korta drag hur det står till och kom överens om en rimlig ersättning.
Tänk ett steg längre, du jäklas får 3000 kr och personen i fråga för det här vidare inom hästhoppar branschen och misskrediterar dig för vad hon tycker är fjant, det slutar kanske med att ingen mer blir intresserad av dina bilder.
Hör du av dig förklarar och får en symbolisk summa så kanske det ordet går vidare. du är en bra och juste fotograf, vilket i sin tur ger fler jobb.
Att alltid jaga dessa "tjuvar" som folkvill kalla det biter en nog bara i baken i slutänden.
 
Jag tycker vi ska värna om upphovsrätten. Att du skickar någon en bild betyder inte att du ger bort upphovrätten över huvud taget. Ska mottagaren använda bilden måste han be dig om lov.

Om du är snäll: be annonsören ta bort bilden.

Eller kontakta blocket.

Egentligen tycker jag nog du ska skicka någon slags faktura. Ta lite skärmdumpar osv, men annonsören kan knappast neka till brottet :).

Bildstölder är ett otyg och att bara låta saken vara gör oss alla en otjänst.


Hur hård ska man vara då ?
Hur står det till med att fotografera företags loggor mm och publicera ? är det tillåtet eller bryter du massor mot upphovsrättslagen tro ?
 
Nej jag inser ju själv att jag inte vinner något på att vara "dum" och begära massa pengar. Som nämndes i början är det ju "dussinbilder" som ändå hade blivit liggande.

Ett gott rykte är ju den bästa reklamen, men samtidigt så undergräver man ju sitt och andra fotografers arbete om man ger bort allt gratis. Det är en svår balansgång, när anser man att man är så pass bra att man kan ta betalt och hur mycket tar man betalt för "dussinbilder"? Det är verkligen inte lätt när en hobby börjar generera en inkomst.

Jag skriver ett meddelande till killen och förklarar att bilderna bara är gratis om de används för privat bruk.
 
Jag tycker vi ska värna om upphovsrätten.
Man kanske skall vårda upphovsrätten också. Bilderna verkar inte vara mer värda för honom än att han glatt skickat iväg dem till höger och vänster så fort någon frågat, till synes utan villkor. Att då i efterhand börja gnälla på hur folk använder bilderna verkar en aning ogint. Jag påstår inte att han inte har rätt, det får en riktig jurist svara på (alltså inte någon av de 500+ självutnämnda här). Men han tycks ju fram till nu inte värderat sina bilder särskilt högt.

Håll i dem hårdare i fortsättningren och tala om vad som gäller när/om du ger bort dem.
 
Man kanske skall vårda upphovsrätten också. Bilderna verkar inte vara mer värda för honom än att han glatt skickat iväg dem till höger och vänster så fort någon frågat, till synes utan villkor. Att då i efterhand börja gnälla på hur folk använder bilderna verkar en aning ogint. Jag påstår inte att han inte har rätt, det får en riktig jurist svara på (alltså inte någon av de 500+ självutnämnda här). Men han tycks ju fram till nu inte värderat sina bilder särskilt högt.

Håll i dem hårdare i fortsättningren och tala om vad som gäller när/om du ger bort dem.

Bilderna är ju mer värda för dem som är på bilderna än vad de är för mig, helt klart. Det är därför jag har skickat dem utan tydliga villkor. Men när jag fick se annonsen hajjade jag till lite och fick en tankeställare. Och var ber man om kloka synpunkter, jo här. Alla svar är uppskattade och jag tar alla synpunkter konstruktivt.
 
Jag brukar tänka så här ibland, hur mycket hade jag begärt om personen ringde och frågade innan? Hade du begärt 1500kr per bild & vad hade då personen gjort, betalat glatt eller tagit egna bilder (obs gäller "dussin bilder").

Kontakta annonsören och förklara att det är olämpligt att han använder bilderna utan att först göra upp något med dig då du brukar ta betalt för annonsbilder.

Med lite tur svarar människan & ber om ursäkt kanske till och med villig att göra rätt för sig.

Svarar människa snäsigt, kort, kaxigt så kan du skicka en faktura med liten chans att få betalt, annars kan du alltid stämma i tingsrätten eller ta hjälp av BOM (Staffan Teste), han är duktig.

Mvh

Fredrik
 
Tacka o ta emot reklamen du får. Det kanske leder till att någon kontaktar dig för att få bilder... vem vet...
 
Tacka o ta emot reklamen du får. Det kanske leder till att någon kontaktar dig för att få bilder... vem vet...

Jo det är helt sant. Men då krävs det att man inte ger bort några bilder utan namn på, eller att man är tydlig med att namnet måste synas om bilderna visas någonstans.

Jag fick svar från killen jag skickade bilderna till att han hade skickat dem vidare till hästägaren för hon ville se bilder på hästen och använda dem vid försäljningen. Jag förklarade för honom att bilderna var ämnade för privat bruk och att jag ville veta och godkänna innan de används i andra sammanhang. Det kan ju finnas saker man som fotograf inte vill bli förknippad med. Sen förklarade jag att det var OK att använda dem med stämpel på, och de andra också om hon skriver dit mitt namn vid bilderna. Avslutade med ett trevlig "Lycka till med försäljningen och hoppas bilderna gör ett bra jobb".
 
En bild på blocket, och han köpte bilden av dig för 1500:-. Jag hade nog inte velat bråka, skulle känts både fel och faktiskt litet taskigt. Jag tror jag hellre skulle ägna min tid åt att ta andra nya bättre bilder på något annat, som jag sen sålde dyrt. Om det handlar om ett konstnärligt foto, ok, då kan man fundera på saken.
 
Avslutade med ett trevlig "Lycka till med försäljningen och hoppas bilderna gör ett bra jobb".

Flott och rätt gjort! Det vinner du poäng på i fortsättningen. Att vara generös har för min del lett till mycket större inkomster än om jag varit snål. Därmed inte sagt att man inte ska ta betalt. Tvärtom. Men det gäller att vara litet smart också, i synnerhet i början av en fotokarriär.

Bra beslut och bra handling!!!!

Faktum är det att det ibland kan leda till att folk till slut erbjuder dig mer än du någonsin skulle vågat fråga efter. Har hänt mig en massa gånger.

Sen har jag erfarenhet av ett mindre antal, ett fåtal, där man velat utnyttja en. Men då kan man ju säga nej.
 
Jag skrev aldrig någonting till honom att de endast fick användas för privat bruk så jag kanske gjorde bort mig från början.
Ser det nog som att det är i denna tråden du gör bort dig.
Har du inte sagt ngt så kan du inte mer än be snällt att bilden skall bort. Vill man ha bilden kvar så gör du upp om vad som skall gälla i så fall.

Och nu när jag har läst hela tråden... Så var det ju så du redan har gjort.
Då är det ju inget problem kvar.
 
Senast ändrad:
Ser det nog som att det är i denna tråden du gör bort dig.
Har du inte sagt ngt så kan du inte mer än be snällt att bilden skall bort. Vill man ha bilden kvar så gör du upp om vad som skall gälla i så fall.

Tråden var för att få lite mer erfarna fotografers synpunkt på detta.

Jag kom överens om att följande gäller:
Sen förklarade jag att det var OK att använda dem med stämpel på, och de andra också om hon skriver dit mitt namn vid bilderna.
 
Man kanske skall vårda upphovsrätten också. Bilderna verkar inte vara mer värda för honom än att han glatt skickat iväg dem till höger och vänster så fort någon frågat, till synes utan villkor. Att då i efterhand börja gnälla på hur folk använder bilderna verkar en aning ogint. Jag påstår inte att han inte har rätt, det får en riktig jurist svara på (alltså inte någon av de 500+ självutnämnda här). Men han tycks ju fram till nu inte värderat sina bilder särskilt högt.

Håll i dem hårdare i fortsättningren och tala om vad som gäller när/om du ger bort dem.

Juridiskt har han säkert rätt till bilderna och skulle säkerligen vinna en tvist...men inte framtida kund.

Tycker hans lösning blev bra som han beskrev den.

...

Att värna upphovsrätter betyder inte bara att få betalt för sitt arbete utan faktiskt att också bli erkänd, dvs att namnet finns kvar. Vanlig respekt helt enkelt.

Jag ska snart lägga upp 1000 studentbilder på nätet...de kommer givetvis att stjälas och dyka upp i bloggar här och var så jag ska ha en vattenstämpel. Så har jag dock inte gjort tidigare.
 
Nej jag inser ju själv att jag inte vinner något på att vara "dum" och begära massa pengar. Som nämndes i början är det ju "dussinbilder" som ändå hade blivit liggande.

Ett gott rykte är ju den bästa reklamen, men samtidigt så undergräver man ju sitt och andra fotografers arbete om man ger bort allt gratis. Det är en svår balansgång, när anser man att man är så pass bra att man kan ta betalt och hur mycket tar man betalt för "dussinbilder"? Det är verkligen inte lätt när en hobby börjar generera en inkomst.

Jag skriver ett meddelande till killen och förklarar att bilderna bara är gratis om de används för privat bruk.

Tror jag var en bra väg att gå.
Jag tror det är viktigt att vara tydlig när man ger bort bilder då jag tror att många inte har en aning om att man inte kan använda dom hur man vill. Svår avägning många ggr det där.
 
Har man gett bort bilden utan förbehåll så förstår jag inte vad problemet är.

Att då komma efteråt och klaga på att bilden används är minst sagt förvånande.
 
Har man gett bort bilden utan förbehåll så förstår jag inte vad problemet är.

Att då komma efteråt och klaga på att bilden används är minst sagt förvånande.

Hur tänker du nu?

Han kan ge bort kopior av bilden hur många gånger som helst, lägga upp den på internet, sälja till andra. Upphovsrätten är fortfarande hans och ingen mottagare kan börja använda bilden som sin bara för att han/hon har en kopia.

Funkar precis som med film, musik, böcker...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.