Annons

Min bild i tidningen

Produkter
(logga in för att koppla)
Mailade ett par bilder från en MC-olycka till den lokala tidningen.
Frågade om de va intresserade av bilderna.
Fick inget svar, men en av bilderna va med i tidningen dagen efter.
Med mitt namn.
(http://www.ystadsallehanda.se/article/20090618/SJOBO/88027631/1365)

Undrar nu om jag inte har rätt att få betalt för bilden?

Exakt vilken rätt du har vet jag inte, men min "åsikt" är att du ska ha betalt, och utan knot!
Så långt jag vet har man som fotograf alltid copyrighten så länge man inte överenskommer något annat.

Hör av dej till blaskan!

Skrev du i ditt mejl till dom något om tillåtelse att publicera, eller skickade du bara bilden rakt av?
Lagligt ingen skillnad rimligtvis, men är ju alltid säkrast att man tar upp sånt redan vid överskickandet av bild(er) särskilt om dessa inte är beställda av tidningen i förväg som i ditt exempel med en trafikolycka.
 
Skrev ju inget om betalning, utan undrade mest
om de var intresserade av bilderna.
De svarade inte ens på det mailet, utan bara publicerade bilderna.
 
Skrev ju inget om betalning, utan undrade mest
om de var intresserade av bilderna.
De svarade inte ens på det mailet, utan bara publicerade bilderna.


OK, inte mycket annat att göra än att du hör av dej och påpekar lite snyggt att du faktiskt frågat om de hade intresse.

Du har allt att vinna på att höra av dej.

Iofs inga stora pengar men det som är brukligt, "ett antal" hundralappar, ska du ha.
Dom ska givetvis ge ett vettigt svar på varför dom publicerade innan dom besvarade ditt mejl
 
Undrar nu om jag inte har rätt att få betalt för bilden?

Klart du ska ha betalt, bildredaktören vet vad som gäller och chansade på att köra bilden i tidningen, är den dessutom publicerad på nätet blir det mer kulor till dig. Man brukar dra 50% från internetpubliceringen.
Kolla bifogad PDF för pris.
OBS, Det kan även vara så att du har rätt till mer pengar pga. otillåten publicering alt. exemplarframställning.
http://www.sfoto.se/annonser/dokument/sff_prisg_2009.pdf
 
... är den dessutom publicerad på nätet blir det mer kulor till dig...
OBS, Det kan även vara så att du har rätt till mer pengar pga. otillåten publicering
Nja, att en tidningsbild även publiceras i tidningens nätupplaga tror jag inte det är någon som lyckas få extra betalt för numera. Och någon otillåten publicering är det nog svårt att hävda om man själv skickar in bilden till tidningen och frågar om de vill ha den...
 
Nja, att en tidningsbild även publiceras i tidningens nätupplaga tror jag inte det är någon som lyckas få extra betalt för numera. Och någon otillåten publicering är det nog svårt att hävda om man själv skickar in bilden till tidningen och frågar om de vill ha den...


Ja, otillåten publicering är det ju inte.
Men betalt har jag väl rätt att få?
 
Nja, att en tidningsbild även publiceras i tidningens nätupplaga tror jag inte det är någon som lyckas få extra betalt för numera. Och någon otillåten publicering är det nog svårt att hävda om man själv skickar in bilden till tidningen och frågar om de vill ha den...

Varför skulle det det ? hon har ju inte skrivit att det är tillåtet att publicera dom utan bara frågat om intresset finns, först kolla man intresse sen kommer man med prisförslag.

Ring och säg som det är, att du så klart ville ha betalt om det var intressant för dom och säg att 999 kr kan vara rimligt. (har nått med ersättning för jobb att göra att inte gå över 1000 kr)
 
Och någon otillåten publicering är det nog svårt att hävda om man själv skickar in bilden till tidningen och frågar om de vill ha den...

Vad är det för jävla resonemang?
Om jag visar någon min bil och frågar om han är intresserad av den, så är det knappast en fritt fram för vederbörande att sätta sig i bilen och dra iväg.
Du kan ju knappast marknadsföra din bild utan att visa upp den, och det är ju inte det samma som att låta dem använda den fritt.
 
Och vad ska jag skriva i fakturan om jag ska skicka en sådan?

Grattis till publiceringenm, Emma. Kul!

Jag tycker du ska betrakta SFF-listan som en minimirekommendation. Jag tycker även att du ska kontakta tidningen ifråga innan du skickar en faktura. På så vis får du en bättre kontakt och dialog med dom, och kanske kommer de att vilja köpa bilder av dig även i framtiden eftersom du är så flexibel och trevlig.

Om det var jag så skulle jag fakturera enligt rubriken Arkivbilder, Redaktionell publicering. Beroende på tidningens upplaga och hur länge de vill ha bilden på webben så är det bara att kolla i tabellerna. Till exempel 1 100 kr för papperstidningen (om 10 000 i upplaga) och 975 kr för webbtidningen under 1 månad.

Kom ihåg att allt är förhandlingsbart. Och visst skulle du kunna hävda olovlig publicering och därmed ta ut ett ännu större belopp, men risken är stor att du inte är intressant för just den redaktionen någon mer gång.

Lycka till!
 
Men vad är det som gäller för min bild?
Enligt denna prisguiden?
http://www.sfoto.se/annonser/dokument/sff_prisg_2009.pdf

Sidan 7, "Redaktionell publicering"
Skicka ingen faktura! Ring och prata med dom och föreslå ett pris som motsvarar tidningens upplaga multiplicerat med 1,5, lägg sedan på momsen (25%) och avrunda till närmsta undre hundratal.
Detta borde vara ett rimligt pris, dom har ju trots allt snott din bild utan att kolla med dig, det spelar ingen roll att du skickat den till dom, ingen...INGEN får använda dina bilder utan att kolla med dig först.
Tala dessutom om för dom att om det ska vara rätt skulle det blivit dubbelt så dyrt, men att du inte vill bråka i onödan.
Vill dom fortfarande inte betala så fråga vad dom är villiga att ge, sen är det upp till dig att avgöra om du tar det eller går vidare, du har rätt så var inte orolig.

Kör hårt och lycka till
 
Klart att det är otillåten publicering om ingen överenskommelse gjorts om villkoren för publiceringen. Jag förmodar att nigthflower inte annars levererar till tidningen och man kan säga att de har tidigare överenskommelser att referera till. [hade här skrivit exemplet med bilen men det fanns ju redan.]

Det är, förmodar jag, fri prissättning på fotografiska bilder och om man olovligt konsumerat något som någon annan producerat torde de inte ha mycket att säga om beloppet när räkningen kommer. Att ha branschvisa prislistor är i grunden inte tillåtet i EU och Sverige av konkurrensskäl, dessa prislistor är bara exempel på hur priserna skulle kunna vara. Nu finns det förstås krav på rimlighet om det kommer till tvist, och som vårt samhälle är konstruerat sätts dessa gränser relativt lågt för vanligt folk som t.ex. fotografer, små taxiåkare etc medan de med högre status i samhället kan hugga för sig på ett helt annat sätt. Dessutom är det svårt för vanliga privatperson hävda sig i tvister mot företag som har helt andra resurser.
 
Jag citerar mailet jag skickade till dem med bifogade bilder:

"Hej!

Jag har bilder från olyckan på flygrakan idag, 090617,
om ni är intresserade?




MVH
Emma Nilsson"
 
Visst har dom gjort ett fel, men de får nog X antal mail i veckan med bilder och just där det står om dom är intresserade. De chansar på att fotografen bara blir glad att få bilden publicerad och inte bryr sig mera om det.

Dock så tycker jag det är fel att skicka med bild och fråga om de är intresserade utan att skriva om betalning etc, det kan tolkas som att du medger att de får publicera bilden. Men som sagt, det har dom så bra koll på så dom chansar och de gånger någon hör av sig så betalar de utan problem.

Nu har du lärt dig att nästa gång bifogar du inte bilderna utan frågar om de är intresserade och lämnar telefon nummer så de snabbt kan få tag på dig =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.