Annons

Min bild i tidningen

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller just dagspress är det (väl?) brukligt att, om inte annat överenskommits, få betalt enl "Dagspresslistan", dvs avtalet mellan tidningsutgivarna och BLF angående pressbilder.

I min något år gamla prislista anges för publiceringsrätt i dagstidning 660:- + moms.
 
Emma Nilsson, är det inte bara enklast att slå en signal till tidningen och förklara din ståndpunkt och se hur de ställer sig till det?

/Fredrik
 
Jag citerar mailet jag skickade till dem med bifogade bilder:
"Hej!
Jag har bilder från olyckan på flygrakan idag, 090617,
om ni är intresserade?
MVH
Emma Nilsson"


Du borde nog ha lagt till

”… är intresserade att köpa dem?”

Principiellt troligen inget fel som du gjorde men det skadar aldrig att vara tydlig, det bästa är att var övertydlig så inga missförstånd kan uppstå.

Helst skulle du nog också lagt till information om hur de kan nå dig, e-postadress tydligt utskriven i mailet, telefonnummer och även gatuadress så de vet vem de har att göra med. Samt att de skall kontakta dig om de är intresserade. Du skulle nog också kunnat ange priset, typ att det kostar enligt den beramade prislistan och om de accepterar det priset så kan de publicera utan att kontakta dig först.

Men som någon sa det enklast är väl att ringa till allehanda, gå ut hårt och var indignerad direkt över den otillåtna publiceringen så de inte börjar med att sätta sig på höga hästar och tro de kan köra med dig, sen kan du förstås mjukna och acceptera gängse pris. ;-)
 
Du borde nog ha lagt till

”… är intresserade att köpa dem?”

Principiellt troligen inget fel som du gjorde men det skadar aldrig att vara tydlig, det bästa är att var övertydlig så inga missförstånd kan uppstå.

Helst skulle du nog också lagt till information om hur de kan nå dig, e-postadress tydligt utskriven i mailet, telefonnummer och även gatuadress så de vet vem de har att göra med. Samt att de skall kontakta dig om de är intresserade. Du skulle nog också kunnat ange priset, typ att det kostar enligt den beramade prislistan och om de accepterar det priset så kan de publicera utan att kontakta dig först.

Men som någon sa det enklast är väl att ringa till allehanda, gå ut hårt och var indignerad direkt över den otillåtna publiceringen så de inte börjar med att sätta sig på höga hästar och tro de kan köra med dig, sen kan du förstås mjukna och acceptera gängse pris. ;-)



Jo, jag är medveten nu om att jag va rejält otydlig.
Visste knappt att jag hade rätt att få betalt för bilden.
 
Varför krångla till saker och ting?

Det blir vanligare och vanligare att denna typ av tråd dyker upp i forumet och trådskaparen frågar ofta efter råd om hur man ska gå till väga. Jag har en princip att göra allt så enkelt som möjligt. Det första man gör i ett sådant här läge är att ta kontakt med den person/tidning som har publicerat bilden utan att ha tillstånd. Ta upp telefonen och prata med vederbörande, i de flesta fall så löser man det direkt. Är man lite smidig så har man dessutom fått en kontakt som kan vara värdefull.

Att låta alla säga sitt på ett forum där det finns allt från petimtrar som hänvisar till olika prislistor och lagar mm till de som tycker att man får skylla sig själv om man mailar en bild känns inte speciellt konstruktivt. Risken är att man går på rådet "enligt bla bla blas prislista och ..." så blir man en besvärlig j..l som ingen i fortsättningen vill ha att göra med och chansen att sälja en bild blir minimal.

Så mitt råd är - Ring och diskutera saken, var smidig och tänk långsiktigt!
 
Så mitt råd är - Ring och diskutera saken, var smidig och tänk långsiktigt!
Mycket klokt råd! Men jag tror det finns två orsaker till att många tar upp frågan på FS.

1. Man blir upprörd när någon publicerar ens bild utan att ha bett om lov. Det är en rimlig reaktion. I det läget tänker man förmodligen inte långsiktigt, utan vill ge igen, t ex genom att kräva en massa pengar.

2. Man vet inte hur mycket pengar som är en rimlig ersättning. Det är inte alls fel att hänvisa till olika prislistor, eftersom många tidningar (t ex i princip alla dagstidningar) är bundna av olika prislistor. Avtalet mellan BLF och Tidningsutgivarna är en sådan. Som amatör kanske man inte ska inte följa den slaviskt, men priserna är bra att känna till innan man ringer och diskuterar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.