Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min bild i reklam utan namnangivelse. Hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zarah-Lou

Medlem
Lång historia kort - fick förfrågan att fota ett sportlag (gratis). Såg det som en erfarenhet. Tackade ja mot att mitt namn skulle stå med där bilderna användes (hemsidan, broschyrer osv.) - inga som helst problem (har mailkonversationen kvar).

Trampar in i en affär i stan och ska handla mjölk och ser en skitstor reklamskylt för laget. Alla sponsorers namn och så MIN bild - skitstor - upptryckt över hela skylten - men mitt namn står absolut ingenstans. (Har tagit kort på skylten.)

Jag är ingen fotograf (jag kallar mig själv "hobbyfotograf") - jag har alltså ingen F-skattsedel.

Och frågorna är många:

- Vad gör jag nu?

- Hur mycket är skäligt att vilja ha i kompesation/betalning för detta? Finns det några riktlinjer för att en bild används i reklamsyfte och man vill ha betalt? (nu är det ju ingen större reklamkampanj, men trots allt reklam!) (Detta tycker jag är absolut svårast!)

- Kan jag bara skriva ned en faktura och skicka in som den privatperson/hobbyfotografen jag är eller hur gör jag detta rent praktiskt? Skriver man bara ned sitt vanliga banknummer då?

- Om de inte betalar innan det datum jag satt, vad gör jag då?

Ja, jag behöver som sagt hjälp och råd.. =(
 
Är problemet att de har använt bilden till något ni inte kom överens om, eller att de inte har med ditt namn på skylten?

Petter ...
 
Att mitt namn inte finns med. De ringde i panik bara dagar innan skylten skulle tryckas och frågade om jag hade en högupplöst bild (jag beskärde och fixade bilderna innan de fick dem efter varje match, så de fick aldrig orginalen) - så jag vet att skylten var på gång, antog att jag inte behövde nämna att mitt namn skulle stå med eftersom vi redan klargjort det i mailkonversationen tidigare.
 
Fotografers namn kommer aldrig (jag ska inte säga aldrig aldrig - men nästan aldrig) med i den typen av reklamer. Tyvärr.
 
Okej, så det spelar ingen roll att jag är upphovsman eller att vi kom överens om det innan jag tog på mig jobbet?

Jag kan inte uttala mig om just ditt fall.
Men med erfarenhet från reklambranschen och annonsvärlden så är det oftast så det funkar. Rätt eller fel låter jag vara osagt.

Och jag menar inte att du bara ska "suck it up" - absolut inte. Driv frågan med dem så ser vi var du landar.

Jag önskar dig lycka till för självklart är det skitsurt!
 
Jag kan inte uttala mig om just ditt fall.
Men med erfarenhet från reklambranschen och annonsvärlden så är det oftast så det funkar. Rätt eller fel låter jag vara osagt.

Och jag menar inte att du bara ska "suck it up" - absolut inte. Driv frågan med dem så ser vi var du landar.

Jag önskar dig lycka till för självklart är det skitsurt!

Tack så mycket för infot!
Men kan det alltså vara så att de bara vägrar att betala och att jag inte kan göra så mycket mer efter det i sådana fall?
 
Jag råkade ut med en likande sak. Bild hade tagits gratis mot villkor att namn skulle stå med, även detta till reklam. Såg först bilden i tidningen utan namn och sen en affisch med den. Då ringde jag och sa att det inte var gjort så som överenskommet. Jag krävde då att "antingen betalar ni mig eller så gör ni om och gör rätt". 2 dagar senare var alla affischer nertagna och nya kom ut med mitt namn på =)

Dock har jag aldrig mer hört något från dom men det tycker inte jag gör något då dom vägrade skriva på något avtal och krånglade som f** om verkligen allting =P
 
Tack så mycket för infot!
Men kan det alltså vara så att de bara vägrar att betala och att jag inte kan göra så mycket mer efter det i sådana fall?

OJ - nu har jag missat - du har inte fått betalt?

Jag trodde grejjen var namnet. (jag läste slarvigt)

Så det jag skrivit gäller bara NAMNET - inte att du inte fått betalt - det är en helt annan fråga.
Klart att du ska ha betalt!
 
Jag råkade ut med en likande sak. Bild hade tagits gratis mot villkor att namn skulle stå med, även detta till reklam. Såg först bilden i tidningen utan namn och sen en affisch med den. Då ringde jag och sa att det inte var gjort så som överenskommet. Jag krävde då att "antingen betalar ni mig eller så gör ni om och gör rätt". 2 dagar senare var alla affischer nertagna och nya kom ut med mitt namn på =)

Dock har jag aldrig mer hört något från dom men det tycker inte jag gör något då dom vägrade skriva på något avtal och krånglade som f** om verkligen allting =P

Det var ju bra gjort! Men bilden i tidningen, hur gick det med den, lite svårare att få ogjort? :)

haha, den tanken har slagit mig oxå - de kommer inte höra av sig igen. Men samtidigt har jag ändå tänkt att vill de ha min hjälp så kommer jag tacka nej. Känns inte roligt längre, sedan har jag inte tiden just nu, så det spelar ingen större roll i mitt fall..
 
OJ - nu har jag missat - du har inte fått betalt?

Jag trodde grejjen var namnet. (jag läste slarvigt)

Så det jag skrivit gäller bara NAMNET - inte att du inte fått betalt - det är en helt annan fråga.
Klart att du ska ha betalt!

Hela jobbet var gratis, och jag var med på det - "i utbyte" av att mitt namn publiceras tillsammans med bilderna. Och nu dyker det då upp en bild där mitt namn inte finns med. Det är det som känns tråkigt och det är den situationen jag utgår ifrån och behöver hjälp med..
 
Hela jobbet var gratis, och jag var med på det - "i utbyte" av att mitt namn publiceras tillsammans med bilderna. Och nu dyker det då upp en bild där mitt namn inte finns med. Det är det som känns tråkigt och det är den situationen jag utgår ifrån och behöver hjälp med..[/QUOTE

Det är klart att du skall påtala att det inte är okej.
Här ställer du upp och "sponsar" klubben med tid och får inte ens namnet publicerat som de andra sponsorerna.

Klart du ska gnälla eller skicka faktura .
 
Lång historia kort - fick förfrågan att fota ett sportlag (gratis). Såg det som en erfarenhet. Tackade ja mot att mitt namn skulle stå med där bilderna användes (hemsidan, broschyrer osv.) - inga som helst problem (har mailkonversationen kvar).

Trampar in i en affär i stan och ska handla mjölk och ser en skitstor reklamskylt för laget. Alla sponsorers namn och så MIN bild - skitstor - upptryckt över hela skylten - men mitt namn står absolut ingenstans. (Har tagit kort på skylten.)

Jag är ingen fotograf (jag kallar mig själv "hobbyfotograf") - jag har alltså ingen F-skattsedel.

Och frågorna är många:

- Vad gör jag nu?

- Hur mycket är skäligt att vilja ha i kompesation/betalning för detta? Finns det några riktlinjer för att en bild används i reklamsyfte och man vill ha betalt? (nu är det ju ingen större reklamkampanj, men trots allt reklam!) (Detta tycker jag är absolut svårast!)

- Kan jag bara skriva ned en faktura och skicka in som den privatperson/hobbyfotografen jag är eller hur gör jag detta rent praktiskt? Skriver man bara ned sitt vanliga banknummer då?

- Om de inte betalar innan det datum jag satt, vad gör jag då?

Ja, jag behöver som sagt hjälp och råd.. =(

Ett kort men väldigt gott råd:

Tar man inte betalt kommer man att vara attraktiv för dem som inte betalar, med allt vad det innebär. Professionella kunder betalar alltid.
 
Ett kort men väldigt gott råd:

Tar man inte betalt kommer man att vara attraktiv för dem som inte betalar, med allt vad det innebär. Professionella kunder betalar alltid.

Jättebra råd. Men nu är det ju tyvärr som det är och behöver råd med hur jag gör nu rent praktiskt med allt.
 
Hela jobbet var gratis, och jag var med på det - "i utbyte" av att mitt namn publiceras tillsammans med bilderna. Och nu dyker det då upp en bild där mitt namn inte finns med. Det är det som känns tråkigt och det är den situationen jag utgår ifrån och behöver hjälp med..

Det är klart att du skall påtala att det inte är okej.
Här ställer du upp och "sponsar" klubben med tid och får inte ens namnet publicerat som de andra sponsorerna.

Klart du ska gnälla eller skicka faktura .

Du vet inte hur man gör för att skicka en faktura som "hobbyfotograf utan F-skattsedel"? ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.