Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min bild har blivit stulen, hjälp mig tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

aik_putte

Aktiv medlem
Fick veta nyss av två kompisar att inne på Busslinks intranät som finns online så har dom i anknytning till en historisk berättelse tagit min bild och lagt in den ovanför länken.

Busslink är ett stort företag så dom vet vad man får och inte får göra men det här är bara på ett intranät, blir det någon skillnad då?

På bilden så har dom kapat av min bildtext där det står Copyright Patrik Hansson och min hemsideadress, jag har original självklart och dom har tagit bort Exif och förminskat bilden.

Det står ingenting om mig där och jag har tagit en screenshot på hemsidan, vad ska jag göra nu?

Skicka räkning? Mejla och berätta att dom stulit?
När såna här stora företag stjäl så här från privatpersoner så måste man ju stå upp och visa att det är inte bra/rätt gjort.

Hjälp mig gärna, jag behöver veta vad jag ska göra!
Och imorgon åker jag bort på en resa i en vecka så jag behöver hjälp snarast.

Tack på förhand!
 
Du verkar ju vara väldigt glad i just bussar så varför inte be om ett gratis årskort på bussen (Men det har du säkert redan) :)
 
Jag åker runt hela landet och fotar bussar och lånar gärna ut bilder till andra som skulle vilja låna det till något litet arbete eller liknande men jag kan inte tolerera att ett stort bussföretag stjäl min bild, ändrar den och lägger upp den på deras intranät där flera tusen personer kan se den utan mitt tillstånd.
 
Okej, jag kontaktar dom och berättar läget men hur skickar man en faktura om man inte har ett företag?
Sen undrar jag om det här med intranät ändrar priset? Enligt Busslinks hemsida har dom 5500 medarbetare som har tillgång till sidorna.

Vad jag ska ta betalt? Jag har förstått att det är på olika punkter, olovligt uppläggande eller vad det heter, manipulerande av bilden eftersom de tagit bort copyrighttexten och förminskat den, samt inte skrivit att det är min bild eller var den kommer från.

Kan ni ge några riktlinjer?
Jag är bara student så jag har knappt råd att beställa BLF:s prislista.
 
prislistor hit å dit.. vad e det värt för dig? I slutänden e det ju vad du vill ha betalt eller få ut? Begär va du vill ha och se vad de svarar.
prislistor sök blf eller sff
 
Jag har aldrig tagit betalt förut så jag vet inte vad det är värt men eftersom jag åker runt hela landet för att fota bussar så blir kostnaderna höga.

Min fader har ett eget företag, kan han skicka en faktura åt mig?
 
Klart du ska ta kontakt med dom. Med största sannolikhet är det Busslinks reklam/produktionsbyrå som tagit din bild och helt medvetet chansat på att slippa betala någon som helst copyright. Händer oftare än man tror och i stor skala. Hur det än ligger till ska du självklart ta kontakt med dom. Ett jävla sätt är vad det är.

låt oss veta hur det slutar!
 
Hej!
Jag fick svar från dom idag och killen svarade att han fått bilden skickad till sig utan att veta att den var stulen och manipulerad men han tog bort bilden direkt så jag antar att allt är över nu?

(Dags att gå tillbaka till sportlovsfirandet i norrland nu!)
 
Vadå över? Stölden och publiceringen har väl inträffat oavsett vad de gjort efter att du kontaktade dem? Klart du skall ta betalt, lite motstånd måste man ju bjuda!
 
Ja iofs så är det så, jag är ett väldigt dåligt motstånd måste jag erkänna men vi får se om jag blir mer taggad efter semestern.
 
aik_putte skrev:
Okej, jag kontaktar dom och berättar läget men hur skickar man en faktura om man inte har ett företag?
Sen undrar jag om det här med intranät ändrar priset? Enligt Busslinks hemsida har dom 5500 medarbetare som har tillgång till sidorna.

Vad jag ska ta betalt? Jag har förstått att det är på olika punkter, olovligt uppläggande eller vad det heter, manipulerande av bilden eftersom de tagit bort copyrighttexten och förminskat den, samt inte skrivit att det är min bild eller var den kommer från.
Du behöver inget företag för att skicka en faktura. Det kan du göra som privatperson.

Jag tror att ett rimligt pris för själva publiceringen av bilden ligger nånstans 500-1000 kr. Men eftersom de inte bara publicerat bilden olovligt utan faktiskt tagit bort ditt namn från bilden tycker jag att deras du kan kräva ett ganska saftigt skadestånd, förslagsvis 5000 kr.

Om de inte vill betalar kan du ta kontakt med Staffan Teste på www.bildombudsmannen.se Där kan du få hjälp (fast det är inte gratis).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.