Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min bästa landskapsbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Egentligen är det en hopplös fråga, jag vet. För hur kan man välja ut enbart en bild från många. Men jag är nyfiken på hur ni tänker och väljer bland er egna landskapsbilder, så jag tror det kan bli många olika och intressanta bilder i tråden.

Jag startar med min bild som är från Hovs hallar i Skåne, en sommarkväll i 1997. Bilden gjorde jag med Nikon F3 och 28mm vidvinkel. Avtonat gråfilter över himlen och filmen var Fujichrome Velvia.

Om det är min bästa landskapsbild är givetvis en subjektiv fråga, men det är en bild som har en central roll för mig genom fotokarriären. Bilden har jag dessutom publicerat ett flertal gånger och den har fått många fina kommentarer från andra fotografer.

00033_1997.jpg

Egentligen är det en hopplös fråga, jag vet. För hur kan man välja ut enbart en bild från många. Men jag är nyfiken på hur ni tänker och väljer bland er egna landskapsbilder, så jag tror det kan bli många olika och intressanta bilder i tråden.

Jag startar med min bild som är från Hovs hallar i Skåne, en sommarkväll i 1997. Bilden gjorde jag med Nikon F3 och 28mm vidvinkel. Avtonat gråfilter över himlen och filmen var Fujichrome Velvia.

Om det är min bästa landskapsbild är givetvis en subjektiv fråga, men det är en bild som har en central roll för mig genom fotokarriären. Bilden har jag dessutom publicerat ett flertal gånger och den har fått många fina kommentarer från andra fotografer.

Visa bilaga 169975
Väldigt fin och välbalanserad bild med fint ljus. Gillar speciellt hur algerna nästan ser självlysande ut! Den lite kalla tonen i bilden ger en känsla an att det är lite kallt, kanske tidig höstkväll?

Väldigt fin och välbalanserad bild med fint ljus. Gillar speciellt hur algerna nästan ser självlysande ut! Den lite kalla tonen i bilden ger en känsla an att det är lite kallt, kanske tidig höstkväll?

Tack så mycket! Bilder är från 13 juni 1997, så en varm och fin sommarkväll.

Fin komposition och nyanser men det är inte så konstigt för du har ju använt Fuji velvia lite Signum för det...
Mycket fint

Nu är jag motsträvig igen, för nu kommer jag med en bild till. Trots att bara en kan vara den "bästa". Å andra sidan har vi i en annan tråd kommit fram till att det är hopplöst att hitta kriterier för vad som är en bra bild, så då går det ju inte att hitta den bästa heller.
Själv gillar jag den här dels för att den har ett djup, men sen har den också lite mystik. Varför är det disigt i förgrunden?APX21859.JPG

Ja, det är så jag menar. Det blir något för betraktaren att fundera över.
I själva verket är det den torra ökensanden (bilden är tagen längs Apache Trail i Arizona) som yr omkring i brisen.

Nu är jag motsträvig igen, för nu kommer jag med en bild till. Trots att bara en kan vara den "bästa". Å andra sidan har vi i en annan tråd kommit fram till att det är hopplöst att hitta kriterier för vad som är en bra bild, så då går det ju inte att hitta den bästa heller.
Själv gillar jag den här dels för att den har ett djup, men sen har den också lite mystik. Varför är det disigt i förgrunden?Visa bilaga 170017
I den andra tråden du skriver om har "vi" inte kommit fram till att det är hopplöst att hitta kriterier för vad som är en bra bild. Det kanske är din slutsats från tråden. Jag har däremot själv inte kommit fram till någon slutsats, just därför är det viktigt att höra åsikter från många olika fotografer för att kunna ta del av hur olika vi kan tycka. Jag vet hur jag vill att mina bilder ska se ut och mitt fotograferandet kan utvecklas, men vi tycker ju alla olika och har skillnader i våra preferenser.

Det du skriver i ditt inlägg är själva definitionen på att "vi" har kommit fram till att det är hopplöst att definiera vad som är en bra bild.
Att var och en kan tycka som den vill betyder inte att det finns ett konsensus om vad som är en bra bild.

Det du skriver i ditt inlägg är själva definitionen på att "vi" har kommit fram till att det är hopplöst att definiera vad som är en bra bild.
Att var och en kan tycka som den vill betyder inte att det finns ett konsensus om vad som är en bra bild.

Men snälla nån, vi får inte blanda ihop äpplen och päron. Alla vet att man kan utveckla sig inom konsten och komma riktigt långt, ändå är det intressant att få veta vad olika tycker är bra bilder.

Forumtråden handlar inte om att enas kring en ”vetenskaplig” slutsats, det handlar om att ta del av olika åsikter - och olika åsikter/synvinklar/preferenser i en tråd är också en indikation i sig.

Det är ju du som rör ihop fruktkompotten här.
Tråden "Vad är en bra bild" handlar rimligtvis om vad som är en bra bild. Annars är det årets mest missvisande rubrik, trots att året inte ens är halvgammalt än. Och där står det helt klart att var och en har sina egna idéer om det. Alltså finns ingen konsensus. Däremot hindrar det förstås inte att man fortsätter i det spår man redan har kommit in på, och utvecklas i den riktningen. Fortfarande kan det enligt en annan betraktare vara i riktning mot sämre bilder.

Däremot är det givetvis så att "Min bästa landskapsbild" är upp till var och en. En annan person hade kanske valt en annan bild, men det får vi inte veta, för de andra personerna får inte se alternativen.

Antingen är det inte så många idag på Fotosidan som fotograferar landskap, eller så vill man inte visa fram sina bilder...

Hittills har 3 fotografer delat med sig, inte mycket...

Island, Krafla 2007. Varma lavafält direkt efter en regnskur. Och nej det är inte en s/v bild. Fanns helt enkelt inga färger vid det tillfället.
2007-09-02 133132.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar