Annons

Min 5D MkII - nöjd eller missnöjd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Freeman

Avslutat medlemskap
Hej.

Det är rätt många som har fått sina nya 5D MkII.
Är ni helt nöjda med kameran?
Finns det något som ni är inte nöjda med?
Kom gärna med något exempel.

Med vänlig hälsning

Alex
 
Hej,

Jag har haft min sedan 30 dec och måste säga att jag är helt hänförd av denna kamera. De objektiv jag testat är Canon EF 16-35/2.8L och Nikon AIS 50/1.2 MF (med bajonettadapter). Nyårsfesten hemma blev dokumenterad med 16-35 som gav mycket bra resultat. ISO 3200 och bländare 2.8 räcker väldigt långt. Och att kunna filma i ljusförhållanden som dyrare videokameror inte klarar är en fin bonus.

Här är en exempelbild som jag tog idag med Nikon-objektivet. Den aktuella versionen är hela bilden obeskuren, och version #1 är ett 100%-utsnitt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1558756.htm


Måste tillägga att den kamera jag använt tidigare är en Nikon D70, så steget upp till 5D MKII känns som skillnaden mellan en T-Ford och en Formel-1. Nåja, nästan.
 
Fick min den 16:e och är också mycket nöjd. Den ger otroligt detaljrika bilder med väldigt fint/bra tonomfång(?) och bruset är under bra kontroll. Har skrivit ut ett antal A4:eek:r från julafton. Bilder tagna i iso1600 och 3200 med julgransbelysning och en läslampa som enda ljus. Ser otroligt fina ut och något brus kan man inte se på pappersutskrifterna. Brusreducerar inte och har aldrig gjort i något externt program utan det är bara de vanliga spakarna i acr. Till kameran använder jag några ljusstarka primes.

Det enda smolket i bägaren hittills för min del är de något begränsade möjligheterna under filmning. Det jag saknar i första hand är möjligheten att styra bländaren. Vet inte om man hittat någon fungerande workaround än? Ja förutom att skaffa Nikkorgluggar då . :) Har inget emot Nikkorgluggar men vill ha en så liten kameraväska som möjligt.
Men det smolket ligger ju i en bägare full med gyllene single malt! Jag menar, bara grejen att kunna filma med så gott resultat i så dåliga ljusförhållanden, och då dessutom i högkvalitativ fullhdupplösning är ju fantastiskt!

Det är mina initiala erfarenheter av nya 5D. Ja, just det, jag kommer från en 20D, så mina lovord ska ses i det perspektivet. En annan sak är att gluggarna lever ut på FF. Totalt sett tycker jag skärpan är både bättre och mjukare(!) med samma gluggar på nya kameran. Vet dock inte vilket som spelar störst roll för detta. 21 Mpix vs 8 Mpix eller FF vs crop. Förmodligen båda delarna.

Mvh
Jerka
 
Det enda smolket i bägaren hittills för min del är de något begränsade möjligheterna under filmning. Det jag saknar i första hand är möjligheten att styra bländaren. Vet inte om man hittat någon fungerande workaround än?

Möjligen kan det fungera med gråfilter, men det blir verkligena att pröva sig fram. Vore bra om canon kunde presentera en diagram över hur kameran prioriterar känslighet kontra tid och bländare vid filmning. Då kan man se vid vilket EV man kan få full bländaröppning.
 
Det är otroligt många som är missnöjda med 5D2 + 580EX II.
Har någon uppmärksammat något problem med exponeringen med blixten?
 
Jerka det hade varit mycket intressant att höra "vilka" fasta objektiv du har testat med? Vad du rekomenderar, jag har testat med 24-105mm objektivet vilket jag tycker är ett fantastiskt bra omfång som "walkaround" när man vill resa lätt, men är lite missnöjd med distortionen i 24mm läget och tänker om man skulle sälja det och köpa tex. ett Fast 24L eller 14L .. har testat med 24mm 2.8 och upplever det som mycket bättre men man måste blända ner det lite...Min Drömväska är väl:

14L
24L
135L
70-200 4L IS
1.4x converter

+ 100mm Macro och 15mm Fisheye som bonus
Som extra kan man ha 24mm 2.8, 50mm 1.8 och 85mm 1.8 också.

/Magnus
 
Tror att du kommer att tröttna på 14 mm rätt snabbt.

Min favorit är 35/1,4 som är bra till mycket och ger en fantastisk bildkvalitet.

Det är lätt att lockas av de extrema objektiven, men jag har iaf lekt klart ;)
 
Kan du länka till dina källor Alex ang problem med 580ex2 till nya 5an. Jag kör nu med 2 st 580EX2 till nya 5 an o det funkar minst lika bra som det gjorde med Nikon D700 o 2 st SB900. Om man ska gå in på petitesser så är Nikons batteri fack enklare att ladda o bättre än Canons däremot är handhavandet lika enkelt på bägge. Samtidigt så är canons batterifack på 580EX2 något bättre än på gamla 580 för på den trodde man att den skulle gå sönder varje gång man bytte batterier.
 
Jag får ett steg underexponerade bilder med 580 EX, det är inget stort problem då det är konsekvent och går att kompensera för.
Med samma blixt på gamla 5D eller 40D har jag inte det problemet.
 
Det är samma kille i bägge trådarna du länkar till o läser man vad han skriver så har han ingen erfarenhet.Hans problem verkar vara att han inte vet hur han ställer vitbalansen han kanske borde lära sig grunderna först.

Cb Digital
I really don't know how the 5DMKII measures up to the 5DMKI in regard to getting the WB right. I don't have enough experience with the MKII to make any decision on that.

Jag har kört med kameran på ett antal objekt o upplever inga problem däremot så kan fortfarande ingen kamera tänka o vissa exponerar mer rätt vissa sämre, så har man koll på histogrammet så är det inga problem. sedan finns det ingen 5DMK1 utan första hette kort o gott 5D.
 
Ska försöka mig på lite exempelbilder och åsikter. Utsnitt och isojämförelser är inte min huvudsyssla direkt, så förvarnar för oprofessionalism. ;)

Jag har bytt upp mig från 10D, och ett av skälen är att redan iso 400 känns brusigt, vilket är tråkigt då jag gillar att fota utan blixt så ofta det går. De andra skälen att byta är svårare att jämföra objektivt.

Skärmen på 5DMII är bra, garanterat mycket bättre än min tidigare 1,8 tums skärm där det tar 2s innan bilderna blir skarpa så man kan titta på dem. :) En klar förbättring. Men jag ska nog erkänna att jag inte kände "wow" när jag såg den. Har läst så mycket om den att jag nog förväntade mig mer. Har sedan ett drygt år dagligen också tittat på en iPhone-skärm, så det kanske påverkar mitt första intryck. Den anses väl vara ganska bra också. Men bilderna på 5DMII-skärmen ser utan inzoomning ganska mjuka ut i jämförelse med hur de såg ut på 10D, det kanske påverkar mitt intryck. På 10D såg de skarpa ut i den lilla storleken att det mesta i bildväg såg skarpt ut. Trodde de skulle kännas lika skarpa på den nya, fast bara större och istället bara skarpa om de verkligen var det. :)

En annan sak jag noterat direkt är slutarljudet. Ett ganska högt "ka-klunk" jämfört med det från 10D. Vet inte riktigt om jag gillar det. Det känns lite tomt ekoaktigt på nåt sätt. Skulle hellre haft ett lite tajtare mekaniskt ljud. Svårt förklara, men det är ju inte särskilt viktigt hursomhelst. :)

Gällande foto inomhus utan blixt så känns det som natt och dag. 10D som nattfoto, och 5DMII som dagfoto. Jag kan utan problem dra upp iso till 3200 då det känns som att bildkvaliteten blir minst lika bra som 10D på iso 400. 1600 iso på 5DMII känns väldigt rent. Det gör stor skillnad för slutartiderna, vilket verkligen känns bra eftersom det är stor del av anledningen till uppgradering. Har fotat en del i två dagar med mitt 28/1,8. Det är roligt också att det nu känns som ett nytt objektiv när det inte längre fungerar som normal på runt 45mm.

Har även fotat en del skidåkning. Stor skillnad även här. Det dynamiska omfånget känns större. Jag kan dra upp mättnaden mer utan att det ser konstigt ut, med mjuka övergångar och färger som "poppar ut". Mer resekatalogskänsla än jag lyckades få med min 10D. :) En stor del i detta har nog det större antalet pixlar som det känns ger mer utrymme för efterbehandling utan att det syns i bildkvaliteten.

Här kommer en jämförelse mellan 10D på iso400 och 5DMII på iso1600. Säkert inte bästa sättet att göra på, men det var den jämförelsen i kvaliteten som intresserade mig mest. Dvs jag vill få snabbare slutartider, men ändå snarare bättre bildkvalitet. 10D-bilden är i 100% med en anings skärpning i PS, 5DMII-bilden är nedskalad till samma storlek, standard brusreducering från kameran, och en anings skärpning i PS. Både bilder tagna med jpg i bästa kvalitet i kameran.

först 10D: iso 400 28mm/1,8 (motsvarar 45mm) bl 5,6.
nedanför 5DMII: iso 1600 50mm/1,8II, bl 5,6.

det skiljer ju 10% på brännvidden, men det känns försumbart.
 

Bilagor

  • 10D_iso400.jpg
    10D_iso400.jpg
    71.9 KB · Visningar: 5,137
  • 5DMII_iso1600.jpg
    5DMII_iso1600.jpg
    75.5 KB · Visningar: 5,137
Hej.

Det är rätt många som har fått sina nya 5D MkII.
Är ni helt nöjda med kameran?
Finns det något som ni är inte nöjda med?
Kom gärna med något exempel.

jag är mycket nöjd med min 5D mk2 så här långt, jag dock inte haft den så länge. filmfunktionen är en trevlig om än något svåranvänd för mig, mest beroende på att undertecknad aldrig filmat i någon större utsträckning, dvs det behövs lite övning. Rätt spännande att filma med långa brännvidder, t ex med 100-400:an. Menysystemet känns fräscht jämfört med mk1s.

Det finns bara en liten
skitdetalj som stör mig. Placeringen av Radera bilderknappen.Den sitter
på samma ställe som visa bilder knappen sitter på t ex på 5D mk1 eller EOS 1:eek:rna. Det hade räckt med att man helt enkelt bytt plats på visa- och raderaknapparna.
 
Det finns bara en liten
skitdetalj som stör mig. Placeringen av Radera bilderknappen.Den sitter
på samma ställe som visa bilder knappen sitter på t ex på 5D mk1 eller EOS 1:eek:rna. Det hade räckt med att man helt enkelt bytt plats på visa- och raderaknapparna.
Det är många som reagerar på att Canon ändrar funktioner på olika knappar mellan olika modeller. Men det gör de för att vi som användarna ska ha det lättare att hantera kameran eller hur?
 
Det är många som reagerar på att Canon ändrar funktioner på olika knappar mellan olika modeller. Men det gör de för att vi som användarna ska ha det lättare att hantera kameran eller hur?

Ännu en liten skitdetalj är att man inte längre får döpa filerna i kameran, dvs IMG_prefixet till något annat, i varje fall har jag inte hittat den funktionen. Bekvämt om man har flera hus som använder samma prefix, iofs inte ohanterligt. Det kanske inte är så många som använder denna funktion. ;-)
I övrigt är jag mycket nöjd med kameran.
 
Mycket nöjd med, fick justera mitt 100 macro rejält men nu tror jag det sitter. Har garanti på det så om inte får Canon RCC fixa det.
24-105 är mycket trevlig. Matchar kameran perfekt.
Kommer byta 50 1.8 till 50 1.4 och en 70-200 IS av någon sort.
Har Firmware uppdaterat men har inte sett några problem innan...får se om det är någon annan skillnad.

/Daniel
 
Ännu en liten skitdetalj är att man inte längre får döpa filerna i kameran, dvs IMG_prefixet till något annat, i varje fall har jag inte hittat den funktionen. Bekvämt om man har flera hus som använder samma prefix, iofs inte ohanterligt. Det kanske inte är så många som använder denna funktion. ;-)
I övrigt är jag mycket nöjd med kameran.

Det fanns inte på gamla 5D. Verkar som Canon vill ha den finessen förbehållen Eos 1D-serien. Lite snålt tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.