Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min 300D äter minneskort!

Produkter
(logga in för att koppla)
En tekniker ringde mig i fredags, och jag tolkade det som att han inte trodde på det jag beskrev. Han hade aldrig hört talas om att ett minneskort gått sönder (om det inte var en Microdrive). Isf har han gjort det nu ansåg jag, och han bestämde sig för att behålla kameran på observation en vecka till. Det är ju såhär när problemet inte är konstant utan uppkommande vid slumpmässiga tider.

Har någon nåt förslag? Jag tänker inte stopppa i mitt 1gb-kort iaf, men samtidigt måste jag ju använda det nån gång.
 
frazer skrev:
Har någon nåt förslag? Jag tänker inte stopppa i mitt 1gb-kort iaf, men samtidigt måste jag ju använda det nån gång.
Kanske dålig kontakt kamera - kort? I så fall torde det ju vara i kameran som metallstiften är tjuriga.

Om det blivit kontaktproblem under lagring i kameran, så kan det mycket väl blivit så knasigt på kortets tabell för var filer finns och hur stora de är, att det ser oläsligt ut i datorn.

Jag antar att minneskort partioneras på samma sätt som en hårddisk, för att därefter formateras - men helt säker är jag inte.

Själv skulle jag ändå testat att köra partitioneringsprogrammet fdisk eller motsvarande med kortet, för att se om det där ser okej ut där.
 
Re: Re: Min 300D äter minneskort!

ulltand skrev:
Har du lyckats lösa problemet? Det skulle vara intressant att få reda på vad det var för strul.

Lyckats lösa problemet har jag väl direkt inte gjort. Jag fick tillbaks kameran efter 2 veckors tester hos Stockholm CentralService i Upplands Väsby. De provade och provade, men lyckades aldrig förstöra något minneskort. Nu har jag kört med kameran nån vecka utan problem, men jag vågar inte köra med mitt dyra 1gb 80x Lexar innan jag testat nån månad med det lite billigare 512an. Får hoppas det bara var nåt tillfälligt...
 
Och så var vi här igen då.

Efter en dags fotograferande på uppdrag, once in a lifetime-händelse, vad tror ni händer? Japp, sitter här med ett trasigt minneskort med ovärdeliga bilder förmodligen helt bortblåsta. Ni kan inte ana hur arg och besviken jag känner mig just nu. Åker till service-stället det första jag gör imorgon bitti, det kan jag lova er.
 
frazer skrev:
Och så var vi här igen då.

Efter en dags fotograferande på uppdrag, once in a lifetime-händelse, vad tror ni händer? Japp, sitter här med ett trasigt minneskort med ovärdeliga bilder förmodligen helt bortblåsta. Ni kan inte ana hur arg och besviken jag känner mig just nu. Åker till service-stället det första jag gör imorgon bitti, det kan jag lova er.

Jättetråkigt. Känner för dig. Hoppas du kan läsa kortet med någon specialprogramvara.

Begär att få byta kameran, villkorslöst. I ditt läge ska du inte behöva 1) vara utan kamera länge 2) riskera att dom inte fixar felet den här gången heller
 
iSolen.se skrev:
Jättetråkigt. Känner för dig. Hoppas du kan läsa kortet med någon specialprogramvara.

Begär att få byta kameran, villkorslöst. I ditt läge ska du inte behöva 1) vara utan kamera länge 2) riskera att dom inte fixar felet den här gången heller

Jag var ju en av de personerna som hamnade mellan villkorsbyten hos Canon. När jag köpte kameran i USA skulle garantin gälla i hela världen, men nu några månader efter har man ändrat på detta, så nu gäller den bara på den kontinent den är köpt enligt Canon Sverige.

Det är dock samma kamera som de man kan köpa i en Svensk affär, så det borde inte spela nån roll, eftersom det inte gjorde det tidigare.

Vi får se vad de säger imorgon, men jag misstänker att jag inte får någon större respekt eftersom jag inte innehar "två stycken EOS1D-hus och 3st L-objektiv", som de själva sa när jag frågade om de kunde snabba på med felsökandet.
 
frazer skrev:
Jag var ju en av de personerna som hamnade mellan villkorsbyten hos Canon. När jag köpte kameran i USA skulle garantin gälla i hela världen, men nu några månader efter har man ändrat på detta, så nu gäller den bara på den kontinent den är köpt enligt Canon Sverige.

Det är dock samma kamera som de man kan köpa i en Svensk affär, så det borde inte spela nån roll, eftersom det inte gjorde det tidigare.

Ok men garantin som du fick med kameran gäller ju fortfarande i USA. Kontakta säljaren, förklara läget med service och alla brända korten, och posta sedan kameran till säljaren.

Tillägg: Skulle köpa en D70 i Indien men litade inte på butikerna. Det visade sig sedan att samtliga kameror på vanliga marknaden var insmugglade från andra länder. Garantin som som utlovade var alltså värdelös eller i bästa fall väldigt omständig. Så jag köpte en svensk D70 istället och fick givetvis en med ett fel på som dom inte kunde fixa. Fick en ny.
 
Senast ändrad:
Nu verkar problemet vara löst. Kamerans hela innehåll är utbytt och jag har fotat många bilder utan problem.

Har dock försökt få tag i Canon hela veckan för att höra om de kan ersätta mitt trasiga minneskort. De lovar att ringa tillbaks inom en timme, men ringer inte. När man ringer igen så har de ingen aning om vad man pratar om och så får man ta allt igen.
 
Jag har ett lite problem med mina minneskort, inget i stil med de problem som ventuilerats i den här tråden, men dock...

Har alltså ett DanDisk 256 Ultra II och ett Lexar 1Gb. När jag köpte mitt Lexar-kort fick jag en USB-läsare på köpet. Fiffigt eftersom det är sååå mycket snabbare att flytta bilder på det viset. Men det konstiga är att kortläsaren inte läser mitt SanDisk-kort! Har nån annan stött på det här? Har Lexar lagt in en "spärr" för andra tillverkare... eller vad är det frågan om!?
 
Intressant tråd

Jag har även jag en 300D och var i våras i Paris, enda minneskortet jag hade med mig var ett 512mb TwinMos kort.

Efter 3 dagars fotande och massor av bläddrande och raderande av bilder började minnet ta slut, och då, när man minst anade fick jag precis som du Error 02, efter 5 timmars desperata försök gick kameran igång, jag kunde ta bilder, antalet bilder som var kvar blinkade ett par sekunder precis som att en bild skulle ha tagits men ökades snabbt upp till samma tal som det stod innan, alltså bilden lagrades ej.

När jag kom hem lyckades jag föra över bilderna till datorn via en kortläsare och lite tålamod, efter att ha formaterat om fungerade det igen.

Men jag har fortfarande samma symptom, när minnet börjar ta slut i kameran så slutar den att lagra bilderna, antalet bilder kvar blinkar med en lägre siffra för att sedan ökas ett igen och inte lagra bilden...

Har köpt ett 1gb kort nu som jag hoppas fungera bättre men det verkar ju på denna tråden som att det kan vara kameran som är felet...ajdå

Jag betvivlar dock starkt att kameran kan "äta minneskort" då de som sagt är enormt tåliga, inte bara mot våld utan även ström, du kan i princip koppla spänningen från batteriet i kameran (den kraftigaste och enda strömkällan ju) direkt på minneskortets olika kontakter utan att det går sönder på ett sätt som inte går att åtgärda utan formatering.

vi använder cf-kort när vi labbar i skolan ibland och då viras det ofta fel och ström hamnar där jord kanske skulle varit och vice versa, utan att "lyckats" ha sönder några kort. Denna misshandling skulle teoretiskt sätt även en dålig kamera kunna ordna men några större skador borde vara ytterst ovanliga om inte omöjliga
 
Highweiss skrev:
Har Lexar lagt in en "spärr" för andra tillverkare... eller vad är det frågan om!?

På deras billigaste kortläsare som de inte säljer längre, utan bara skickar iväg tillsammans med minnen så ligger det en sån spärr.
Anledningen till detta var att den bara ska vara till att plocka ut Image Rescue prog.varan från minnet.
 
Hur omöjligt det än må låta så var det kameran, i mitt fall. Det var dock det första dokumenterade fallet i Sverige, och förhoppningsvis det sista.
 
Alltså, har du testat minneskorten igen och sett att de inte fungerar?

Jag skulle nämligen tro att det är kameran det var fel på men att nu när du fått ny kamera så funkar de gamla "söndriga" korten igen?
 
Speedy skrev:
På deras billigaste kortläsare som de inte säljer längre, utan bara skickar iväg tillsammans med minnen så ligger det en sån spärr.
Anledningen till detta var att den bara ska vara till att plocka ut Image Rescue prog.varan från minnet.

Ok, nå, då var den saken klar. Det är lite störande när man kommer inte med korten fulla. Det enda går väldans smidigt, men det andra... det tar det facto länge att tömma 256Mb från kameran till datorn än det tar att tömma 1GB genom kortläsare till datorn... suck. Nåjo, kanske man borde titta runt efter en bättre kortläsare!
 
Har inte läst hela forumet men när jag skulle sälja en Canon a400 förut så funkade inte korten i den!
Det var splitternya kort om dom vägrade funka!(provade 3st)
Sedan provade ja sätta ett av korten i en nikon coolpix tog en bild formaterade kortet i coolpixen.
Sen funkade det bra :) Knasigt!
 
Liknande problem...

Har i närmare 3 år haft min 300D och två stycken 512 MB SanDisk, tagit runt 15.000 bilder utan några som helst problem.

Köpte nyligen ett 2 GB SanDisk och efter runt 120 tagna bilder så blir det error 02 när jag är ute på en fotoutflykt.

Visar sig tack och lov att alla bilder finns kvar på kortet, men går inte att radera några bilder via PCn eller formatera kortet. Och stoppar jag in kortet i kameran så blir det bums error 02.

//B
 
Har haft ett liknande problem med SD-kort, men inte i samband med kameran utan med en Qtek telefon. Formaterar korten i en kortläsare, kopierar över 1 Gb musik. När jag sedan kommer fram till semestermålet och vill lyssna på musik så är kortet korrupt. Man kan se filstrukturen men inte läsa filerna. Formaterar om det i telefonen och gör nya försök när jag kommer hem. men efter att ha kopierat mycket data så ger kortet upp.
Så jag bytte kortet men fick samma problem.

Men det visade sig sen att det är kortläsaren som ställer till det. För om jag formaterar kortet i telefonen och sen anslutet telefonen som USB-disk (via en smutt lite sw) så kan jag kopiera hur jag vill utan problem.
men när jag sen försökte med kortläsaren så sabbade den kortet igen.

Så nån omöjlighet att utrustningen sabbar korten är det inte.


//TH
 
Min Canon 300D åt minneskort, Centralservice hittade först inte felet men sen lyckades kameran även ha sönder två av deras minneskort. De bytte ut kortläsare och hela moderkortet och vips så var det löst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.